george013 schreef:
Dat is geen volledige reactie op mijn bericht.
Waar ligt de overeenkomst tussen jouw 18% en die van fotowand waar je naar verwijst? Die bestaat niet.
Die bestaat wel. Contrast 1:32. ofwel 5 stops verschil. Exact de definitie van Fotowand. Kom je uit op 18% voor het middengrijs.
george013 schreef:
Ik begrijp beide benaderingen niet maar dat komt denk ik omdat de benadering van fotowand er een is van een drukker. Meer een verhaal over hoe de kaart tot stand komt. Die hebben een eigen grijsdefinitie.
Doe eens simpel de test om zwart en wit papier te meten wat ik al meerdere malen heb aangehaald.
Niet erover blijven nadenken en je blijven afvragen, maar gewoon
doen !!!. En vergelijk het gemiddelde van die meting met een 18% grijskaart (heb je die?)
In deze kaart zit het allemaal bij elkaar, zwart - wit en 18% middengrijs
(Het verschil tussen zwart en wit is 5 stops, middengrijs er tussenin).

Bron:
http://shop.colourconfidence.com/nl/pro ... haal-kaart" onclick="window.open(this.href);return false;
george013 schreef:
Het zonesysteem van Ansel verdeelt het kontrast in 10 stappen welke gelijk gesteld worden met 10 stoppen.
Die 10 stappen kunnen binnen bepaalde grenzen overeenkomen met welk eender welk contrast van het onderwerp. Dus een gelijkstelling "vast" met 10 stoppen is een verkeerde definitie. De definitie van 10 stops wordt in dat Wikipedia verhaal overigens in regels verder direct weer tegengesproken op een vergelijkbare manier zoals ik in de reactie hierboven heb aangegeven in die voorbeelden met een ander onderwerpcontrast en aangepaste ontwikkeling. Jouw quote vanuit dat wikipediaverhaal ---->
met een aangepaste ontwikkeling van het negatiefmateriaal kan dit aangepast worden naar 8, 9, 11 of 12 stops.
Evengoed zou dat ook 7, 6, 5, 4 en 3 stops kunnen zijn, met alles wat er tussen zit. Dus die "10 stops" is bullshit.
george013 schreef:
Bij de opname wordt dus al bepaald hoe het negatiefmateriaal ontwikkeld moet worden.
Inderdaad, dat is heel het eieren eten bij gebruikmaking van het zone-systeem. Afhankelijk van het onderwerpscontrast en datgene wat je wilt bereiken in afdruk reeds bij opname in je hoofd voorgesteld, bepaal je al direct bij opname hoe je de opname gaat belichten en hoe lang je het filmmateriaal daarbij moet gaan ontwikkelen.