D7000 kuren witbalans?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
edrocket
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D7000 kuren witbalans?

Bericht door edrocket » di okt 09 2012 1:17 pm

Iedereen bedankt voor het meedenken en de moeite jullie hierin gestoken hebben. Ik zal jullie overwegingen en aanbevelingen ter harte nemen en vergelijkende opnamen maken.

En mijn baas vragen om highend tl :shock: :ik werk met gedragsmoeilijke verstandelijk gehandicapten die misschien nog wel meer last hebben van dit licht dan mijn foto's...

Groet,

Edwin

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di okt 09 2012 1:24 pm

Hier wat leesvoer:

http://www.neosave.nl/html/full-spectru ... tlamp.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Natuurlijk is het een bedrijf die zijn spullen wil verkopen, maar er zit wel goede informatie in.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di okt 09 2012 3:56 pm

george013 schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid de 2 foto's vergeleken, de exif dan. Wat mij opviel was het volgende verschil

foto 1.
WB RB Levels 7.0273437 0 7.0273437 0.03515625

foto 2
WB RB Levels 0.20703125 2.07421875 0.26953125 0.21875
Dat was mij eerder ook al opgevallen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... f7#p564616" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik denk dat je er verder weinig mee kunt dan alleen constateren dat het verschillend is, net zoals de kleurtint van de foto's zelf.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di okt 09 2012 4:37 pm

edrocket schreef: En mijn baas vragen om highend tl :shock: :ik werk met gedragsmoeilijke verstandelijk gehandicapten die misschien nog wel meer last hebben van dit licht dan mijn foto's...
Hoogfrequent TL (ik dacht de dubbele frequentie van "normale" TL's -----> 100 hertz), is toch al jaren reeds een algemeen gebruikelijke standaard. Met de nog strakkere bezuinigingen denk ik niet dat zoiets snel vervangen wordt. Daarvoor heb je nieuwe armaturen nodig (die rechthoekige kastjes om de lampen aan te sturen). Maar het zou wel degelijk positief effect kunnen hebben op de gemoedstoestand waar mensen zich in begeven.
Vriendelijke groet, Léon Obers

iJoost

Bericht door iJoost » di okt 09 2012 6:36 pm

edrocket schreef:kleurprofiel omgezet van adobe RGB naar sRGB.
Mmm... "omzetten"? Converteren dan toch hopelijk en niet toekennen?

george013

Bericht door george013 » di okt 09 2012 7:57 pm

iJoost schreef:
Wat is het verschil tussen omzetten en converteren?
George

iJoost

Bericht door iJoost » di okt 09 2012 8:09 pm

george013 schreef:
iJoost schreef:
Wat is het verschil tussen omzetten en converteren?
Als ik dat wist wat topic starter met omzetten bedoelde hoefde ik het niet te vragen. ;-)

Converteren en toekennen (convert en assign) zitten in de regel in foto-bewerkings software. Wat het verschil daartussen is lijkt me duidelijk. In veruit de meeste gevallen moet je dus converteren hebben en niet toekennen. Toekennen is alleen zinvol als het al fout zit. Maar "omzetten" zegt me niets. Kan denk ik zowel converteren als toekennen betekenen. En zoals al aangegeven was er iets raars met het kleurprofiel. Daarom vraag ik voor de zekerheid toch nog maar even wat hier precies met "omzetten" bedoeld wordt.

george013

Bericht door george013 » di okt 09 2012 8:35 pm

Ik ben mij nog aan het verdiepen in kleuren en een heleboel meer.
Het toekennen van een kleurprofiel verandert je bestand toch niet. De oude bitjes blijven de oude bitjes. In Capture, ik ben het niet tegengekomen dus dat wil niets zeggen, heb ik deze verschillen niet gezien van toekennen en omzetten.
Een converter is een omzetter. Assign is toekennen. In mijn gedachte een opdracht aan het uitvoerende apparaat, iets sterker als de resolutie-discussie. Gevoelsmatig nog.
Maar zelfs als dat zo is, zou de weergave op hetzelfde apparaat hetzelfde moeten zijn, fout of goed. En in het voorbeeld zit een verschil.
George

iJoost

Bericht door iJoost » di okt 09 2012 8:48 pm

Toekennen verandert de pixels niet maar zet er alleen botweg een ander kleurprofiel bij en verandert daardoor de kleuren. In de meeste gevallen slaat dat nergens op en moet je het vooral niet doen.

Converteren zet er ook een ander kleurprofiel op en past de pixels daarop aan zodat de kleuren juist niet veranderen.

(Als je de kleuren wilt veranderen, dan moet je dat niet proberen te doen door met kleurprofielen te spelen maar door gewoon de kleur temperatuur aan te passen, of met tools als levels en curves. Kleurprofielen zijn er juist voor om te zorgen dat de kleuren NIET veranderen. ;-)

Vandaar mijn vraag. Wat heeft topic starter gedaan? Hij heeft toch niet toegekend? Want dan kun je lang en breed praten over kleurbalans en soorten licht. Maar dan zit je te kijken naar iets heel raars waar weinig zinnigs over te zeggen valt.

Waarom geeft de EXIF-viewer aan dat er iets vreemds is met het kleurprofiel? Dat lijkt me in dit geval de eerste vraag waarop je een antwoord wilt.

george013

Bericht door george013 » di okt 09 2012 9:46 pm

Wat ik wil weten is of de binaire waarde van die ene pixel op mijn schijf verandert na toekenning of omzetten van het kleurprofiel.
George

iJoost

Bericht door iJoost » di okt 09 2012 10:18 pm

Gamma, dat zeg ik.
Toekennen verandert de pixels niet maar zet er alleen botweg een ander kleurprofiel bij en verandert daardoor de kleuren. In de meeste gevallen slaat dat nergens op en moet je het vooral niet doen.

Converteren zet er ook een ander kleurprofiel op en past de pixels daarop aan zodat de kleuren juist niet veranderen.
Toekennen, nee.
Converteren, ja.
Omzetten, geen idee.

edrocket
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door edrocket » di okt 09 2012 10:25 pm

iJoost schreef:
In Capture NX2 heet het omzetten. Is dat niet hetzelfde dan?

iJoost

Bericht door iJoost » di okt 09 2012 10:29 pm

Ik weet het niet. Ik ken Capture niet. Gewoonlijk zijn er twee mogelijkheden in beeldbewerkings software. Toekennen en converteren. Mogelijk heten die anders in Capture. Maar het punt is dat wat jij laat zien geen normaal kleurprofiel heeft. Dus daarom vraag ik dat. Wat heb je ermee gedaan?

Omzetten blijkbaar. Dan nu de volgende vraag. Dat is toch niet het veranderen van het kleurprofiel zonder de pixels aan te passen? Want dat is zo ongeveer hetzelfde als de bestandsnaam van een jpeg een .gif extensie geven en denken dat het dan een jpeg is geworden. Misschien dat je daar iets bij kunt voorstellen. ;-)

iJoost

Bericht door iJoost » di okt 09 2012 10:37 pm

Ik vind hier iets over Capture:

http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... nxtr13.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

En daar zie ik een dialoog met de twee mogelijkheden. Ze heten Apply en Convert in het engels. Zitten er blijkbaar alletwee in, zoals ik al verwachte. ;-)

Wat heb je gedaan?

george013

Bericht door george013 » di okt 09 2012 10:51 pm

@iJoost,
Mijn vraag is heel concreet. Bij het omzetten of converteren van je kleurprofiel, zijn mijn bitjes op de schijf dan nog hetzelfde. Niet de pixels die ik zie op het scherm.
Zoals ik het zie. Je maakt een foto, de camera,sensor, registreert een aantal aparte waardes R,G en B. Dit is de hardware-zijde. Nu de softwarematige zjde. Vervolgens worden deze waarden omgezet naar een pixelwaarde waarin de de kleuren R,G en B vertegenwoordigt zijn o.b.v. een witbalansaanname. En daarna een toekenning van een kleurprofiel die mi gebaseerd is op de mogelijkheden van het weergave apparaat. Maar niet iets dat het bestand, mijn eerste item, verandert.

Intussen is er al een vraag gesteld en heb je geantwoord, maar mijn vraag is onbeantwoord. En ik zie geen keuze tussen apply en convert in je voorbeeld.
George

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”