Nieuw: D800 en D800E

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Nieuw: D800 en D800E

Bericht door JaapV » di okt 16 2012 5:28 pm

gongon schreef:Ik denk er over om een D800 aan te schaffen, weet alleen niet of dat de D800 of de D800e gaat worden.

Ik maak voornamelijk natuur, macro en portretfoto's welke zouden jullie me dan aanraden?

Het verschil in prijs is trouwens wel erg groot, bij foto Klein scheelt het 700 euro.
De "grote Foto Klein" - camera.nl - heeft inderdaad een vreemd hoge prijs staan voor de 800E. Zeker gezien de prijs die ze voor de D800 rekenen, die overeenkomt met de anderen. Maar bij zowel Calumet als KE (waar jij geloof ik niet meer naartoe wilt?) is de prijs € 2.995,00 en dat is € 180,00 minder dan bij camera.nl.

EDIT: wat betreft je vraag denk ik dat je voor natuur en portretten niet zo gek vaak tegen moiré aan zult lopen, dat je vooral bij regelmatige patronen hebt. Bij macro - maar dat ligt (nog?) niet zo op mijn terrein - kan ik me alleen vlindervleugels, haren en veren voor de geest toveren. Schrijvenderwijs merk ik op dat haren natuurlijk ook in portretten een rol spelen, maar daar zou je met mijn portret geen last van hebben :wink2:
Dus de E-versie zou je per saldo bij giga-vergrotingen EN een top-objectief een scherper beeld kunnen opleveren, ware het niet dat er nog steeds problemen met de scherpstelling spelen. En op nieuws over de oplossing daarvan zit ik ook te wachten...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

gongon
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » wo okt 17 2012 11:01 am

Ondertussen ga ik wel weer naar Kameraexpress. Tenslotte is het lekker dichtbij, al zit fotoKlein nog dichterbij.
Maar voor de D800e zou ik dus niet naar fotoKlein gaan. Scheelt mij teveel.
Voorlopig heb ik geen haast moet ook nog even sparen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo okt 17 2012 8:01 pm

JaapV schreef:EDIT: wat betreft je vraag denk ik dat je voor natuur en portretten niet zo gek vaak tegen moiré aan zult lopen, dat je vooral bij regelmatige patronen hebt. Bij macro - maar dat ligt (nog?) niet zo op mijn terrein - kan ik me alleen vlindervleugels, haren en veren voor de geest toveren. Schrijvenderwijs merk ik op dat haren natuurlijk ook in portretten een rol spelen, maar daar zou je met mijn portret geen last van hebben :wink2:
Dus de E-versie zou je per saldo bij giga-vergrotingen EN een top-objectief een scherper beeld kunnen opleveren, ware het niet dat er nog steeds problemen met de scherpstelling spelen. En op nieuws over de oplossing daarvan zit ik ook te wachten...
Met haren valt het mee, die zijn minder regelmatig (en grover) dan je op het eerste gezicht zou denken. In veren zie ik het heel soms terug. Niet storend, maar wel aanwezig. Met portretten zou je er last mee krijgen als je met fijne stoffen werkt. Een voorbeeld van Nikon zelf in hun uitleg laat een Japanse dame zien met fijne zijde, waar je Moire in terug ziet komen. Let wel: hier hebben ze echt naar een voorbeeld gezocht (was uitleg wat Moire nu is :))

Jaap

Huib
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Huib » wo okt 17 2012 10:47 pm

Haren, veren enz...? Body die je gebruikt is ondergeschikt. De objectieven zijn des temeer belangrijk t.a.v. hetgeen je fotografeert.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo okt 17 2012 11:11 pm

Huib schreef:Haren, veren enz...? Body die je gebruikt is ondergeschikt. De objectieven zijn des temeer belangrijk t.a.v. hetgeen je fotografeert.
Natuurlijk. Hoewel dat wel een beetje een open deur is.
Bij de D800 echter niet helemaal, want Nikon heeft niet voor niets een E-versie geïntroduceerd en het gaat wel een beetje te ver om te zeggen dat het geen bal uitmaakt welke van de twee versies je aanschaft...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

gongon
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » do okt 18 2012 6:22 am

Ik denk dat het de D800 zonder e gaat worden. Heb nog eens op internet gekeken en volgens mij is die voor mij goed genoeg.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za nov 03 2012 1:54 pm

Zag tot mijn verbazing donderdag de D800 op Schiphol staan voor euro 2399,=. Normaal is foto-apparatuur daar altijd een stuk duurder dan bij de grote fotowinkels.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za nov 03 2012 2:43 pm

weimaraner schreef:Zag tot mijn verbazing donderdag de D800 op Schiphol staan voor euro 2399,=. Normaal is foto-apparatuur daar altijd een stuk duurder dan bij de grote fotowinkels.
Was dat niet in het reizigersgebied, exclusief BTW? Of was het gewoon in het "publieke domein"?
Groet, Jaap

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za nov 03 2012 3:00 pm

Het was inderdaad in het reizigersgebied - maar zelfs daar lagen de prijzen normaal gesproken hoger dan bij winkels als KE, Konijnenberg, camera.nl e.d.
Ondanks dat ik er niet snel iets zal kopen kijk ik altijd wel even naar de prijzen en heb nog nooit een koopje kunnen ontdekken, integendeel zelfs. Heb in het verleden al spullen aangeschaft bij de "gewone" fotogigant die 30% goedkoper waren dan in het belastingparadijs op Schiphol. Zelfs de 50mm 1,8 stond er laatst voor 150 euro (tegen 120 in de "normale" winkel). Vandaar mijn verbazing toen ik deze keer de prijzen zag (ook de D600 was redelijk scherp geprijsd).

Dus wie weet kan iemand er zijn voordeel mee doen.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr nov 09 2012 8:41 am

Binnenkort weer nieuwe firmware ?
NR: The D800 update will fix the focus priority bug (with AF-ON in Live View changing the aperture causes the screen to turn dark).
Dit lijkt mij onvoldoende reden om nieuwe firmware uit te brengen. Wellicht worden er ook andere (AF) problemen opgelost.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za nov 10 2012 10:50 am

JosK schreef:Ik heb 'm sinds eind maart via Ringfoto De Vakman in Uden. Daar heb ik al meer spul gekocht sinds ze meedoen met concurrendere prijzen, ze hebben immers zelf ook een webshop tegenwoordig. Woensdag gebeld, vrijdag in huis. Later nog eens teruggeweest en toen kwam de pakketservice weer een paar dozen brengen daar.
Ben er vanochtend ook eens geweest. De vestiging van De Vakman in Wijchen, is nu de dichtstbijzijnde fotowinkel die interessant is. De Service was heeel netjes.

Osakajin

Bericht door Osakajin » do nov 29 2012 10:07 pm

Marten schreef:Binnenkort weer nieuwe firmware ?
NR: The D800 update will fix the focus priority bug (with AF-ON in Live View changing the aperture causes the screen to turn dark).
Dit lijkt mij onvoldoende reden om nieuwe firmware uit te brengen. Wellicht worden er ook andere (AF) problemen opgelost.
Dat denk ik niet. Zeker niet als je hiermee doelt op de focus problemen waar sommigen last van hebben. Deze problemen vallen helaas niet in-camera op te lossen met een firmware update.

Vaak worden niet genoemde opgeloste problemen grmeldt onder de noemer 'several minor bug fixes' :)

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”