De "grote Foto Klein" - camera.nl - heeft inderdaad een vreemd hoge prijs staan voor de 800E. Zeker gezien de prijs die ze voor de D800 rekenen, die overeenkomt met de anderen. Maar bij zowel Calumet als KE (waar jij geloof ik niet meer naartoe wilt?) is de prijs € 2.995,00 en dat is € 180,00 minder dan bij camera.nl.gongon schreef:Ik denk er over om een D800 aan te schaffen, weet alleen niet of dat de D800 of de D800e gaat worden.
Ik maak voornamelijk natuur, macro en portretfoto's welke zouden jullie me dan aanraden?
Het verschil in prijs is trouwens wel erg groot, bij foto Klein scheelt het 700 euro.
EDIT: wat betreft je vraag denk ik dat je voor natuur en portretten niet zo gek vaak tegen moiré aan zult lopen, dat je vooral bij regelmatige patronen hebt. Bij macro - maar dat ligt (nog?) niet zo op mijn terrein - kan ik me alleen vlindervleugels, haren en veren voor de geest toveren. Schrijvenderwijs merk ik op dat haren natuurlijk ook in portretten een rol spelen, maar daar zou je met mijn portret geen last van hebben

Dus de E-versie zou je per saldo bij giga-vergrotingen EN een top-objectief een scherper beeld kunnen opleveren, ware het niet dat er nog steeds problemen met de scherpstelling spelen. En op nieuws over de oplossing daarvan zit ik ook te wachten...