Paddo's in De Horsten I

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
iAppleToo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Paddo's in De Horsten I

Bericht door iAppleToo » za okt 20 2012 8:53 am

Ben nu denk ik vertrouwd genoeg met mijn D7000 met AI-S lenzen om jullie een mening te vragen.

Nikon 28 mm 2.8 AI-s

1. ISO 500 f/5.6 1/500
Afbeelding

2. IDEM
Afbeelding

3. IDEM
Afbeelding

4. ISO 500 f/5.6 1/200
Afbeelding

5. IDEM
Afbeelding
Laatst gewijzigd door iAppleToo op za okt 20 2012 6:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ebt
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Re: Paddo's in De Horsten

Bericht door ebt » za okt 20 2012 10:08 am

ik vind het knappe foto's, maar ben geen expert.
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » za okt 20 2012 11:57 am

Ben evenmin expert, verre van,
vind dit echter fraaie foto's.
Paddo's fotograferen is niet makkelijk.
Ben benieuwd welke goeie raad de expert je gaan geven.
Ga er vooral mee door,
succes.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Angelique
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Angelique » za okt 20 2012 1:12 pm

Ik ben al helemaal geen expert.
Maar vind het hele mooie foto's!!
Groetjes Angelique

Nikon D3100 18-55VR / AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR DX
http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ErikB » za okt 20 2012 1:58 pm

Tsjonge, wat een verwachtingen leggen jullie een expert op zeg ;P Wanneer is iemand expert? Komt bij dat je ook van mensen die je geen expert zou noemen waarschijnlijk best kan leren ;) Of ik nou expert ben of niet, ik heb er wel een mening over.

Wat ik mij afvraag is of je bewust voor het gebruik van je 28mm hebt gekozen en waarom dan?

Het werken met een wat grote hoek betekent dat de omgeving mee gaat doen. Wat dus ook betekent dat je omgeving deel moet gaan uitmaken van de foto en je dus een stukje macrofotografie combineert met een beetje landschapsfotografie. Deze combinatie maakt het moeilijk, want wil je de perfecte foto schieten dan moet alles op miraculeuze wijze op zijn plek vallen.

Bij alle vijf de foto's van ik de achtergrond rommelig. Ik heb niet het idee dat de achtergrond meespeelt in de foto maar me eerder afleidt. Dit komt bij een aantal foto's allereerst door het hoge standpunt. Bij de andere waarbij je wel een laag standpunt hebt, is de grote hoek en daarbij de grote scherptediepte weer storend.

Toen ik het had over dat alles op zijn plek moet vallen, bedoel ik onder andere dat je het juiste licht moet hebben. Aan de foto's te zien heb je ze overdag gemaakt en was het zonlicht erg fel en hard. Dit maakt dat een deel van de foto overbelicht raakt. Nu leidt het oog je automatisch naar lichte delen in de foto wat ervoor zorgt dat de overbelichting afleidt en daardoor storend is. Probeer dus eens de foto te maken als de zon onder gaat, dan is het licht zachter en heb je minder snel last van overbelichting. Een bewolkte dag kan verder ook heel mooi zijn voor het licht.

Verder zou ik gaan kijken naar de compositie, je geeft de paddestoelen op foto 2 erg weinig ruimte en snijd ze zelfs aan de linkerkant af. Verdiep je eens in de compositie regels en probeer die toe te passen.

In tegenstelling tot de rest ben ik misschien wat kritisch en vind ik de foto's niet zo heel mooi, maar ik denk dat mijn standaard voor mooi dan wat hoger ligt ;) Hopelijk kan je wat met de tips hierboven, zo niet, laat het dan maar weten en mocht ik dat over het hoofd zien, stuur me even een PB, dan weet ik zeker dat ik het zie ;)

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Johan v. V. » za okt 20 2012 3:09 pm

Toen ik de foto''s bekeek vond ik ze direct mooi. Ik kon me heel goed de eerste reacties voorstellen.
Toen las ik de reactie van ErikB. Dat soort reacties zijn erg leerzaam, ook als gewone meelezer (en geen TS) van dit topic. Ik zou het zelf niet direct gezien hebben, maar als ik met deze reactie naar de foto's kijk denk ik, verrek: hij heeft gelijk!
Ik vind overigens de foto's nog steeds mooi (ik doe het niet na) maar de reactie van Erik vind ik heel waardevol! Leuk forum toch!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

iAppleToo
Forumlid
Forumlid

Bericht door iAppleToo » za okt 20 2012 5:53 pm

Dank voor jullie reacties en tips.

Mijn keuze voor de 28 mm komt voort uit het feit dat je met dit objectief zeer dichtbij je onderwerp kunt komen en zodoende obstakels op de voorgrond makkelijker kunt vermijden bij een laag standpunt.
De batterijgrip van mijn camera bevond zich bij bijna alle foto's al op de bodem. Veel lager kan het standpunt niet worden of ik moet mijn grip eraf schroeven.
De composities zijn inderdaad niet boeiend, maar deze paddestoelen kon ik dan ook alleen maar knielend en liggend vanuit deze zeer ongemakkelijke hoek fotograferen.
Er stonden andere paddestoelen omheen die ik anders zeker zou beschadigen. De paddestoelen stonden ook nog eens op een zeer smal strookje groen vlak naast een sloot.
Scherptediepte, tijdstip en licht hadden inderdaad wat beter gekund. Was wel al blij dat er nog enigszins een zonnetje scheen. Zal ik een volgende keer zeker aandacht aan besteden.

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Paddo's in De Horsten I

Bericht door ErikB » za okt 20 2012 6:40 pm

Ik kan je keuze ergens begrijpen, maar aan de andere kant ook niet. Obstakels op de voorgrond kan je vaak weghalen en als dat niet het geval is kan je door middel van een telelens vaak tussen de obstakels door fotograferen. Dit kan dan ook een erg mooi resultaat opleveren. Een groothoekobjectief gebruik je mijns inziens pas als je meer omgeving erbij wilt hebben/je onderwerp in zijn omgeving wilt zetten en opnemen.
Persoonlijk heb ik aan het argument ik kon niet lager geen boodschap. Dat is namelijk omdat je doorgaans best lager kan, inderdaad de grip eraf of een kuiltje graven. Afgelopen weken heb ik tijdens het fotograferen al vaak een laag standpunt moeten krijgen door net even 2cm te graven zodat ik wat lager kon komen.

Verder is het ook een kwestie van goed zoeken, als je weet dat je een bepaald laag standpunt wilt, zal je moeten zoeken naar de situatie waar dat bij kan. Wat betekent dat er maar een paar exemplaren geschikt zijn.
Bij het fotograferen van zulke kleine onderwerpen als paddestoelen ontkom je er helaas niet aan om in gekke hoeken te moeten liggen. Ik probeer dit altijd wel al moet ik zeggen dat het me daardoor al wel een paar keer in m'n rug geschoten is.

De manier waarop ik heb leren fotograferen en ik momenteel ook voor opdrachtgevers werk, is die van het werken vanuit een idee. Een idee voor ogen hebben én ervoor zorgen dat je dat idee waar kan maken. Als je het idee voor ogen houdt en niet kijkt naar de obstakels, maar voorbij de obstakels kijkt ga je betere resultaten halen. Het is een bepaalde visie die je (als je het in hoofdlijnen volgt) je meer zal gaan geven in je fotografie.
Natuurlijk kom je obstakels tegen, maar waar een wil is, is een weg. Er valt vrijwel altijd iets te regelen om je doel te bereiken, houd je doel voor ogen, want anders ga je het niet bereiken ;)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”