Studioflitsers aan plafond ophangen
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Studioflitsers aan plafond ophangen
Vrienden,
Komende week gaat mijn ahuuummmmm "fotostudio" op de schop, nieuw stukkie vinyl op de vloer, beetje spachtelpoets op de muren, plafond in de witsel en nieuwe lampies aan de muur. Eigenlijk wil ik gelijk eens kijken of er een mogelijkheid bestaat om mijn elinchrom studioflitsers aan het plafond te hangen. Ik heb volgens mij in een TV programma wel eens zoiets gezien, maar heb werkelijk geen idee waar en hoe.
Iemand tips ????
Voor alle duidelijkheid, het betreft een kleine ruimte (3,3 bij 4 meter ongeveer), dus een gigantische plafondconstruktie is niet mogelijk
Komende week gaat mijn ahuuummmmm "fotostudio" op de schop, nieuw stukkie vinyl op de vloer, beetje spachtelpoets op de muren, plafond in de witsel en nieuwe lampies aan de muur. Eigenlijk wil ik gelijk eens kijken of er een mogelijkheid bestaat om mijn elinchrom studioflitsers aan het plafond te hangen. Ik heb volgens mij in een TV programma wel eens zoiets gezien, maar heb werkelijk geen idee waar en hoe.
Iemand tips ????
Voor alle duidelijkheid, het betreft een kleine ruimte (3,3 bij 4 meter ongeveer), dus een gigantische plafondconstruktie is niet mogelijk
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Re: Studioflitsers aan plafond ophangen
Beweegbaar/verplaatsbaar? Lijkt me lastig. Want je wil natuurlijk niet dat ze niet meer te verplaatsen zijn.
- Léon Obers
- Forumlid
Er zijn plafondconstructies in grote en kleine afmetingen. Twee langs rails in de lengte richting en dan een of twee dwarsbalken met scharnier kun je alle kanten op. Pantografen aan de dwarsrail.André schreef: Voor alle duidelijkheid, het betreft een kleine ruimte (3,3 bij 4 meter ongeveer), dus een gigantische plafondconstruktie is niet mogelijk
http://www.benel.nl/webshop/studio-acce ... rafen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rittz.com/alles-voor-de-foto ... delen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotoflits.com/fft-plafond-ra ... -3-meter-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Andre,
Zoek eens bij Manfrotto, een google op M... Flash Rail levert al snel iets wat een prof zou gebruiken...
Groeten, GIjs
Zoek eens bij Manfrotto, een google op M... Flash Rail levert al snel iets wat een prof zou gebruiken...
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- André
- Forumlid
- Contacteer:
De flitsers moeten natuurlijk verplaatsbaar blijven. Ik heb al zitten kijken bij benel.nl maar het zijn toch best wel grote en gecompliceerde systemen en eigenlijk denk ik ook dat mijn ruimte te klein is. De master bed room die 5,5 bij 3,5 meter is, zou veel beter zijn, maar ja, dat vind het meisje niet zo'n goed plan. Hoewel ik van de mening ben dat de "andere gezamelijke hobby" prima te doen is in mijn huidige studo(tje)Patrick schreef:Beweegbaar/verplaatsbaar? Lijkt me lastig. Want je wil natuurlijk niet dat ze niet meer te verplaatsen zijn.

Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Als je zelf een beetje handig bent en het niet teveel mag kosten...
Die buisklemmen die gebruikt worden om allerlei fotografie artikelen mee te bevestigen, dit soort dus:

passen prima rond standaard 30mm PVC buizen (van de Gamma, Praxis, etc).
Dus als je een aantal van die buizen op afstandshouders bevestigd kun je met buisklemmen (en alles wat daar bij hoort) de boel net zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wilt.
Zo had ik een keertje voor een opnametafel rondom van die 30mm PVC buis bevestigd en daarop met buisklemmen en flexibele statiefstangen zaken als flitsers, ringlampen, etc. geklemd.
Die buisklemmen die gebruikt worden om allerlei fotografie artikelen mee te bevestigen, dit soort dus:

passen prima rond standaard 30mm PVC buizen (van de Gamma, Praxis, etc).
Dus als je een aantal van die buizen op afstandshouders bevestigd kun je met buisklemmen (en alles wat daar bij hoort) de boel net zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wilt.
Zo had ik een keertje voor een opnametafel rondom van die 30mm PVC buis bevestigd en daarop met buisklemmen en flexibele statiefstangen zaken als flitsers, ringlampen, etc. geklemd.
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Inmiddels even zitten kijken.
Mijn ruimte is zo smal dat ik zowiezo niet echt naar links of rechts zou hoeven te gaan. Naar voren en naar achteren zou al voldoende zijn. Ik zou dus een dubbele rail van 6 meter kunnen kopen, die overmidden zagen en deze 2 delen van 3 meter aan het plafond bevestigen. Aan beide rails een "pantograaf" hangen en daar de flisers aan bevestigen. Dan kan ik de flitsers in hoogte verstellen en over de hele lengte van mijn ruimte van voor naar achteren.
Een rail kost 180 euro en 2 pantodingen kosten 240,-- In totaal ben ik dan ruim 400 euro kwijt.
Klopt mijn redenatie een beetje Leon ?????
De rail betreft trouwens een dubbele rail, ik zou in mijn geval toch ook een enkele rail kunnen namen omdat ik niet met dwars balken ga werken ????
Mijn ruimte is zo smal dat ik zowiezo niet echt naar links of rechts zou hoeven te gaan. Naar voren en naar achteren zou al voldoende zijn. Ik zou dus een dubbele rail van 6 meter kunnen kopen, die overmidden zagen en deze 2 delen van 3 meter aan het plafond bevestigen. Aan beide rails een "pantograaf" hangen en daar de flisers aan bevestigen. Dan kan ik de flitsers in hoogte verstellen en over de hele lengte van mijn ruimte van voor naar achteren.
Een rail kost 180 euro en 2 pantodingen kosten 240,-- In totaal ben ik dan ruim 400 euro kwijt.
Klopt mijn redenatie een beetje Leon ?????
De rail betreft trouwens een dubbele rail, ik zou in mijn geval toch ook een enkele rail kunnen namen omdat ik niet met dwars balken ga werken ????
- Léon Obers
- Forumlid
Het "denken" dat je alleen met twee langsrails toe kunt komen, is de verkeerde bezuiniging. Zul je net zien dat je de lampen ook "dwars" moet verplaatsen. Je beperkt je creatief behoorlijk als je al direct die beperking inbouwt van alleen maar via twee zijkanten je licht verplaatsen. Voor die € 99,- meer zou ik dan toch echt voor dit gaan: http://www.benel.nl/webshop/studio-acce ... rafen.html" onclick="window.open(this.href);return false;André schreef: Een rail kost 180 euro en 2 pantodingen kosten 240,-- In totaal ben ik dan ruim 400 euro kwijt.
2 dwarsbalken en 4 pantografen.
Bel ze anders eens op: Misschien kun je met twee pantografen en een dwarsrail ook uitkomen voor minder geld. Maar een dwarsrail zou ik zeker doen.
Maar hoe hoog is het plafond?
Als ik het zo opmaak uit je verhaal gaat het om een kamer in je huis? Lijkt me het plafond voor dit soort constructies eigenlijk net niet hoog genoeg, of het moet een ouderwets herenhuis zijn met lekker hoge plafonds. Verder plafond wit kalken zou niet mijn keuze zijn. Maar ja, als er ook gewoond moet worden kan ik me voorstellen dat je het niet donker wilt hebben.
- André
- Forumlid
- Contacteer:
De hoogte is 2.45 Leon, daar heb ik geen seconde over nagedacht eigenlijk. Is dat te laag ?????
- Léon Obers
- Forumlid
Het kan wel, maar een pantograaf heeft al een minimum hoogte van 43 cm als ik afga op de eerdere links. Komt daar een dubbele rail etc. bij. Kom je al gauw aan 55-60cm waar je lamp als hoogste punt hangt. Nu zul je meestal die lampen niet in de "nok" van je plafond hebben, maar het is wel prettig zo hoog mogelijk te kunnen komen als het nodig mocht zijn. Nu ja, voor die paar keer dat het echt nodig mocht zijn kun je alsnog een lamp op statief zetten.
Voor uitlichting van mensen "aan de voorkant" is die hoogte voldoende. Maar voor een effectlichtje van achteren uit, wil je dat mogelijk toch zo hoog mogelijk buiten het zicht / beeldveld opgesteld hebben. Maar daar valt ook nog wel wat op te verzinnen, door een lamp niet aan de pantograaf te hangen maar bijv. rechtstreeks aan een rollerwagentje met een kort buisje. (Keukentrap is dus nog steeds standaard attribuut in je studio).
Het is maar dat je je bewust bent dat er soms wat extra gefröbel bij komt kijken om de mogelijkheden te benutten die je voor een set nodig hebt.
Voor uitlichting van mensen "aan de voorkant" is die hoogte voldoende. Maar voor een effectlichtje van achteren uit, wil je dat mogelijk toch zo hoog mogelijk buiten het zicht / beeldveld opgesteld hebben. Maar daar valt ook nog wel wat op te verzinnen, door een lamp niet aan de pantograaf te hangen maar bijv. rechtstreeks aan een rollerwagentje met een kort buisje. (Keukentrap is dus nog steeds standaard attribuut in je studio).
Het is maar dat je je bewust bent dat er soms wat extra gefröbel bij komt kijken om de mogelijkheden te benutten die je voor een set nodig hebt.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Het kan wel, maar je levert er veel flexibiliteit voor in.André schreef:Vrienden,
Iemand tips ????
Plafondsystemen zijn leuk voor beroepsfotografen die massaproductie willen doen, en niet te al vaak iets aan hun setup willen wijzigen.
Wil je lekker creatief bezig zijn, en flink met je verlichting spelen tijdens een shoot, dan ben je met wat (verrijdbare) statieven beter af.
Even je hoofdverlichting van links naar rechts zetten gaat niet zo makkelijk met een rail systeem.
Met een paar (verrijdbare) statieven ben je veel flexibeler. Daarnaast kan je de spullen ook wat makkelijker opruimen als je de ruimte eens voor iets anders nodig hebt. Want pantografen demonteren gaat (afhankelijk van het gekozen systeem) ook niet zo eenvoudig.
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Valt er ook niet te denken aan bevestiging aan de zijmuren?
Met een soort uitschuifboom om ze meer naar het midden van de kamer te kunnen verplaatsen.
Je houdt dan wel het voordeel dat je de vloer leeg houdt, want dat is je voornaamste doel, neem ik aan.
Of een klempaal tussen vloer en plafond en dan de flitsers aan zo'n soort Manfrotto superklem, die hebben ook een spigot-aansluiting.
Spaart ook ruimte en is ook nog verplaatsbaar.
Met een soort uitschuifboom om ze meer naar het midden van de kamer te kunnen verplaatsen.
Je houdt dan wel het voordeel dat je de vloer leeg houdt, want dat is je voornaamste doel, neem ik aan.
Of een klempaal tussen vloer en plafond en dan de flitsers aan zo'n soort Manfrotto superklem, die hebben ook een spigot-aansluiting.
Spaart ook ruimte en is ook nog verplaatsbaar.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zal morgen een foto plaatsen van de ruimte om een indruk te krijgen. We zijn de kamer nu aan het leeghalen zodat de klusjesmannen woensdag en donderdag aan de slag kunnen. Misschien als jullie de ruimte zien dan wel een paar goede tips hebben. Ik wil inderdaad omdat de kamer erg smal is (er staat ook nog een lange wandkast in die niet weg kan/mag) de vloer vrij zien te houden.