Nieuw objectief. Voornamelijk portret. Maar ook nieuw in

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
nikondre
Forumlid
Forumlid

Nieuw objectief. Voornamelijk portret. Maar ook nieuw in

Bericht door nikondre » wo okt 31 2012 7:48 pm

Een vraag, die al vaker langs is gekomen. Maar helaas kan ik niet 'het' antwoord vinden op het forum.

Ik heb een Nikon D70 gekregen, zonder objectief.

Nu ben ik dus op zoek naar een fijne lens/objectief. De camera zal voornamelijk gebruikt worden voor (kinder/baby)portet, maar ook volwassenportet.

Ik hou van een beetje creatieve foto's. Dus de achtergrond onscherp, juist de ogen scherp, de rest wat vager etc.
Nu ben ik nog een amateur, echt een beginner, die nu enkel een compactcamera heeft en op autoCLICK werkt :)

Ik heb gelezen dat 85MM prime ideaal is. Echter is deze lens ontzettend duur van Nikon(r). De 50MM prime komt meer in budget.
Echter je hebt ook objectieven van 18-55 voor circa 80 euro.Echter de F waarde is lager (dus beter, minder licht nodig begreep ik)
Zijn deze objectieven van kunstof? want over dat materiaal lees ik veel klachten (op dit forum) dat het zo maar kapot kan gaan.
Ik wil dus bij voorkeur een metalen variant.

En zijn enkel de metalen delen van kunstof bij de goedkopere objectieven? Of is het glas ook vervangen door kunstof?

Verder heb je de:

NIKON 18-105/3.5-5.6 G AF-S DX VR Nederlands

Twee vragen:

1. Is deze van metaal/glas?
2. Is deze goed voor portetfotografie

OF kan ik beter gaan voor de

NIKON 50/1.8 G AFD of AF-S Nederlands

En is deze van metaal+glas?

Kortom, wat raden jullie een ECHTE beginner aan. De kans bestaat dat als het bevalt ik naar de D90 D3100 ga overstappen. Daar zouden de objectieven ook op moeten werken

en wat is de werkafstand bij een 50mm prime lens voor een portet?

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nieuw objectief. Voornamelijk portret. Maar ook nieuw in

Bericht door a vgastel » do nov 01 2012 4:26 am

Welkom op het forum
Lees je is in dit topic hier zijn de meningen nog al verdeeld.
Om mee te starten eeen fijne lens de 18-105mm voor zijn geld het zeker waard fijne walk around lens.
Pak op deze lens de 50mm en de 85mm stand en kijk.
Als je de stap gaat maken ga voor de D90 heeft een instel motor in de body heb je een groter assortiment lenzen wat je kunt gebruiken.
zie deze dat is nog al wat.
Voor een 50mm 1.8 is de prijs een stuk lager dan de 50mm1.8 g.
Daarom lees je eens in deze heb ze zelf alle drie.
http://nikonrumors.com/2011/11/03/seven ... rdan.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;
En deze over de 85mm
50mm1.8 D
85mm 1.8 D
18-105mm 3.5-5.6 G AF-S DX VR
Deze drie gaan al tijd mee in mijn tas. [en nog een paar]
Veel plezier op dit fijne en leuke forum.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do nov 01 2012 7:53 am

Je D70 werkt met alle AF objectieven. Het maakt niet uit wat er op staat. AF, AF-S, AF-D, AF DX, AF-G.
Je zou dus ook op zoek kunnen gaan naar een tweedehands exemplaar.
Als je alleen portretten wilt maken, ga voor een 85mm. Op jouw camera werkt een 50mm dan wel als een 75 mm, maar het blijft een 50mm. Of te wel je hebt ook de scherptediepte (meer) van een 50mm. En dat wou je nu net niet.

Hier heb je enkele richtprijzen tweedehands
http://www.fotomagazin.de/test_technik/ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de betalende leden van deze club, is er aanstaande zaterdag een glasdag, waarbij ze vrijwel alle objectieven kunnen uitproberen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=42960" onclick="window.open(this.href);return false;

Op zondag 18 november is er een tweedehands fotograficamarkt in Nieuwegein. Entree kost je 4 euro, vanaf 11:00 uur.
http://www.fotografica.nl/Fotograficabeurs.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

nikondre
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikondre » do nov 01 2012 12:15 pm

Bedankt voor de reacties. Ik was ook op zoek naar tweedehands. Echter goede objectieven zijn heel moeilijk tweedehands te vinden.

50mm: Dat is toch juist heel geschikt om het hoofd scherp te hebben, en de achtergrond onscherp, of juist andersom etc?
Of zegt u, het kan heel goed met 50mm, maar met 85 mm nog beter.

En de lens 18-105. Die is net zo duur als een prime 50. De f waarde is dan hoger. Heb ik dat echt nodig (die 1.8) of kan je als beginner wellicht beter beginnen met een 18-105 van een blijkbaar wat mindere kwaliteit, dan een hele goede 50mm prime?

Daarnaast nog de vraag: Hoe kan ik zien of de omzet(ik weet de eaxcte naam niet, maar het deel dat je op de camera klikt) van metaal is, of kunstof? Ik zie dat niet op de Nikon site staan. Net zoals de lens van glas (prime) of kunstof (bij goedkopere 18-55 begreep ik)

Bedankt!

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do nov 01 2012 1:24 pm

Ik zou het advies van Bert volgen met de 50 en 18-105 samen.

Als je portretten met beperkte scherptediepte wilt maken voor weinig geld, dan moet je voor de Nikkor 50mm f/1.8 AF-D gaan, voor minder dan 100 Euro tweedehands te koop op marktplaats. Spelen met scherptediepte is een stuk lastiger met een goedkope weinig lichtsterke standaardzoom waar het diafragma op f/5.6 begint in de telestand en die je nog iets moet knijpen (naar b.v. f/7.1) om echt goede resultaten te krijgen.

Maar ik zou daarnaast toch ook een standaardzoom aanschaffen, de 50mm is te veel tele om altijd in te zetten. De 18-105mm is veel objectief voor weinig geld met een lekker bereik. Ook tweedehands voor relatief weinig geld te krijgen (kijk weer op marktplaats).

Een allround prime objectief is de 35mm f/1.8 DX, maar die is duidelijk minder geschikt voor portretten.

Geen van de Nikkors heeft plastic glaselementen, wel hebben er een aantal een plastic vatting/mount.
Zo ook de 18-55 en 18-105. En zoals je verder in dit onderdeel kunt lezen kan dit wel eens stuk gaan, maar dat zijn de uitzonderingen gelukkig.

Daarnaast is het goed even de tijd te nemen om wat basiskennis over fotografie op te doen, koop een goed boek en er is ook veel informatie op internet, b.v.
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... diafragma/
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

nikondre
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikondre » do nov 01 2012 2:51 pm

Bedankt voor alle info. Ik ben al veel wijzer geworden (ook in denadere topics)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do nov 01 2012 3:39 pm

Ter aanvulling dit bericht: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 96#p437296" onclick="window.open(this.href);return false;
en kijk dan op deze website: http://thomas-eva.nl/index.php?x=browse&category=" onclick="window.open(this.href);return false;
De oudere opnamen bijna zonder uitzondering met de 50mm/1.8 genomen op volle opening.
Vriendelijke groet, Léon Obers

nikondre
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikondre » do nov 01 2012 5:09 pm

Nou, ik heb de 50 mm 1.8 G gekocht bij een lokale fotospeciaalzaak(iets duurder, maar goed tijd en service kost geld:)).
Mocht lekker testen, kreeg uitleg etc.

Bedankt voor alle adviezen. Vooral de link met alle 50 objectieven, en dan voorbeeldfoto's gaf een doorslag. Daar zag je mooi hoe 'onscherp' het 18-55 objectoef was in vergelijking met de 50mm prime.

Bruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Bruud » za nov 24 2012 6:42 pm

Hans Braakhuis schreef:Je D70 werkt met alle AF objectieven. Het maakt niet uit wat er op staat. AF, AF-S, AF-D, AF DX, AF-G.
Je zou dus ook op zoek kunnen gaan naar een tweedehands exemplaar.
Als je alleen portretten wilt maken, ga voor een 85mm. Op jouw camera werkt een 50mm dan wel als een 75 mm, maar het blijft een 50mm. Of te wel je hebt ook de scherptediepte (meer) van een 50mm. En dat wou je nu net niet.
Beste Hans,
Dit begrijp ik niet goed. Wat heeft scherptediepte temaken met de brandpuntafstand? Bij mijn weten wordt scherptediepte bepaald door de vergrotingsmaatstaf en het diafragma (en sensorafmeting, maar die zit eigenlijk al verwerkt in de vergrotingsmaatstaf).
Met de brandpuntswijziging (dus in dit geval 50mm naar 85mm) verander je de werkafstand en het perspectief, maar NIET de scherptediepte...

Groet
Ruud

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”