Ik heb een Nikon D70 gekregen, zonder objectief.
Nu ben ik dus op zoek naar een fijne lens/objectief. De camera zal voornamelijk gebruikt worden voor (kinder/baby)portet, maar ook volwassenportet.
Ik hou van een beetje creatieve foto's. Dus de achtergrond onscherp, juist de ogen scherp, de rest wat vager etc.
Nu ben ik nog een amateur, echt een beginner, die nu enkel een compactcamera heeft en op autoCLICK werkt

Ik heb gelezen dat 85MM prime ideaal is. Echter is deze lens ontzettend duur van Nikon(r). De 50MM prime komt meer in budget.
Echter je hebt ook objectieven van 18-55 voor circa 80 euro.Echter de F waarde is lager (dus beter, minder licht nodig begreep ik)
Zijn deze objectieven van kunstof? want over dat materiaal lees ik veel klachten (op dit forum) dat het zo maar kapot kan gaan.
Ik wil dus bij voorkeur een metalen variant.
En zijn enkel de metalen delen van kunstof bij de goedkopere objectieven? Of is het glas ook vervangen door kunstof?
Verder heb je de:
NIKON 18-105/3.5-5.6 G AF-S DX VR Nederlands
Twee vragen:
1. Is deze van metaal/glas?
2. Is deze goed voor portetfotografie
OF kan ik beter gaan voor de
NIKON 50/1.8 G AFD of AF-S Nederlands
En is deze van metaal+glas?
Kortom, wat raden jullie een ECHTE beginner aan. De kans bestaat dat als het bevalt ik naar de D90 D3100 ga overstappen. Daar zouden de objectieven ook op moeten werken
en wat is de werkafstand bij een 50mm prime lens voor een portet?