Nou ja zeg. Dat de flitser in beeld staat lijkt me logisch. De flitser is het onderwerp van de film. Je zet een model toch ook niet buiten beeld.[Dat de flitser in beeld staat ter demonstratie is echt een dooddoener om te maskeren dat in andere situaties je eerder tegen de beperkingen aanloopt. Je moet continue in de gaten houden hoe en waar je de flitsers opstelt en uittesten of het wel of niet functioneert. Je zult geregeld de opstelling moeten corrigeren. Dan werk je dus vanuit beperkingen in het flitssysteem, inplaats van dat je je laat sturen voor de beste creatieve aanpak als uitlichting voor je onderwerp. Bovendien ga jij uit van flitsers zonder lichtvormers. Bij gebruik van een softboxje e.d gaat je stelling al gauw niet meer op van een vrij zicht. Ook de eerdere beperkingen die genoemd zijn blijven gewoon van kracht.
Ik gebruik softbox en plu op de speedlights. Ik weet dat het wel degelijk op gaat. Je zoekt een probleem dat er niet is.
Je werkt altijd vanuit de grenzen van je flitser.
Studio flitsers hebben ook grenzen. Neem ze maar eens mee op lokatie (zoek maar een stopcontact in de boom). Shiips, dan moet er weer een generator mee.
Wil je gensenloos heb je een vrachtwagen aan shizzel nodig met generator e.d. want misschien wl je het hele weiland wel belichten met je flitsers.
Dan heb je veeeeeel powerrrrrr nodig.

Neen, dat betekend dat je dat kunt. doen Niets moet.Dat betekent dus een extra speedlight erbij moeten kopen, alleen om als commander te fungeren die het dan wat beter doet dan de pop-up flitser, maar verder nog steeds de nadelen heeft inherent aan het systeem. Daarmee valt het hele financiële voordeel wat je zou hebben, weg. Voor dat geld kun je dan beter die Phottix kopen zonder die nadelen.
Je kunt de flitser iets meer naar voren plaatsen. Is het ook opgelost. Je werkt in ITTL dus dat is ook geen probleem. Het enige nadeel, zoals je dat als nadeel beziet, is dat je niet door de muur heen kunt schieten. De afstand is voldoende omdat je de flitsers toch niet zo ver weg zet van je onderwerp. Die staan bij het model.
De flitser staat helemaal niet in beeld. Een egale belichting van je onderwerp kun je op meerdere manieren bereiken. Denk maar eens aan een schelpje.Zelf heb ik flitsers meer naast dan voor me. Doorgaans wil ik namelijk geen flitser, paraplu of softbox in beeld hebben, en werk graag met wat meer zijlicht voor de plasticiteit. Afhankelijk van een meer gewenste egale uitlichting van het onderwerp, moet het licht daarbij juist niet te dicht op het onderwerp worden opgesteld. Licht dichtbij werkt juist averechts voor een egale uitlichting. Als dat vermogen dan niet genoeg is zoals je aangeeft, feitelijk reden om überhaupt geen speedlights in te zetten.
Pluutje boven en onder of naast elkaar en je schiet er tussen door. Schieten op afstand met een speedlight is sowieso niet handig. Het licht neemt kwadratisch met de afstand af. Dan houdt je niet veel licht meer over. Als je dan zegt dat het vermogen niet genoeg is en dit een reden is om niet met speedlights te werken, geef ik je gelijk in, maar dan heeft die Photix ook geen nut meer toch? Dan is er geen ITTL meer, dacht ik zo.
Tja, de grenzen zijn er als je persé de flitser achter een muur wilt zetten terwijl dat niet hoeft. Zet je em niet achter een muur is er geen beperking zolang je binnen de grenzen blijft. Misschien stappen ze over op een TTL triggersysteem. Dat is de vrije keuze die iedereen mag maken. Dat veranderd echter niets aan de werking van het systeem, nog de haalbare afstanden, binnen werkgebiedt.Dat 2e filmpje wat je eerder aanhaalde laat de beperkingen duidelijk zien. Lopende het filmpje wordt de term "dammit" meermaals gebruikt.
Daarmee ontkent de tester zelf al dat het prima werkt.
Ik heb ook wel eens een demo bijgewoond die Johan Kerver gaf met het Nikon CLS systeem. Op verzoek werden ook opstellingen getoond waarbij het CLS zijn tekortkomingen toonde. Maar ook de eerdere reacties hier in de draad van actieve CLS gebruikers zoals weimaraner en ReneG wijzen je op die beperkingen. Zij hebben niet voor niets extra radio triggersetjes aangeschaft. Waarschijnlijk nog geen de TTL-versie. Maar wie weet, stappen ze alsnog over op een systeem als Phottix Odin.
Dat geld even zo voor de filmpjes e.a. zaken over TTL triggers. Dat is lood om oud ijzer.Die filmpjes met Joe Mc. Nally, hartstikke leuk natuurlijk, maar die wordt er (dik) voor betaald om dit soort reclame demofilmpjes te maken.
Echt onbedoelde "bloopers" worden in die in opdracht van Nikon gemaakte filmpjes wijselijk weggelaten. Dat snap je hopelijk toch wel, heh.
Wereldbekende fotografen die gewoon hun werk doen gebruiken Pocket Wizards (of misschien nu een ook wel Phottix Odin). Die kiezen namelijk zonder uitzondering voor betrouwbaarheid, kunnen zich niet permitteren met half werkende systemen te werken. Dat is juist de basis van hun succes en bekendheid, naast hun fotografische talent.
Dat 2e ben ik het dus niet mee eens. Men is genegen het geen te gebruiken waarvan anderen zeggen dat het geweldig is en betrouwbaarder dan andere zonder het te gebruiken en de grenzen er van op te zoeken. Mond tot mond reclame. De sterkste vorm van reclame die er is.
Ook een radio trigger kun je verstoren. Ook dan kan er wel eens een flits niet afgaan. En dan druk je nog een keer op de sluiterknop en tadaaaa. Dat kan bij CLS ook hoor, nog een keer op het knopje drukken.
CLS is geen half werkend systeem. Het is een anders werkend systeem. Je moet de grenzen kennen van je spullen. Dan weet je wat kan en wat niet.
Dan kun je ook om de hoek heen. Je bounced het signaal gewoon om de hoek heen. Zo simpel. Denken in invals en uitvalshoek van het licht wil daar wel eens bij helpen. Dat doe je ook met flitslicht om schaduwen op te lichten. Dat kan ook met het CLS signaal.
Gewoon een klein beetje aandacht besteden aan waar je sensor zit en waar je camera staat. Daar raak je aan gewend en hoef je dan niet eens meer over na te denken. Je radio trigger moet je ook op het juiste kanaal zetten. Weer lood om oud ijzer. Je moet beide instellen en ff checken voordat je begint. Dat maakt dus ook al niets uit.
Dat heb je met elk filmpje. Je was er zelf niet bij dus kun je alles in twijfel trekken. Dan is er maar 1 oplossing. Zelf testen.Het lijkt me duidelijk een niet zuiver uitgevoerde "dubieuze" test. De resultaten van de testopnamen die in het filmpje geplaatst zijn wijzen in die richting. Het daglicht is vrij sterk weg geflitst en je ziet het verloop van het licht van de hoofdflitser over de bodem. Het is geen demonstratie van het CLS als commander met meet voorflitsjes. De Speedlight wordt hierbij gebruikt om met hoog flitsvermogen enkel de externe Speedlight in slave-mode te triggeren (SU-4 mode). Dat kan ik met mijn 25 jaar oude Metz CT60 flitser ook.
Eerst maar eens zelf proberen en daarna pas afschrijven als je het niets vindt is dan de enige juiste methode om met zekerheid te kunnen zeggen dat het onvoldoende betrouwbaar is. Precies wat ik aan het begin al aangaf. Probeer het eerst eens uit i.p.v. op basis van horen zeggen meteen aan te schaffen of af te schrijven.
Daglicht verwijderen uit je beeld kan met ISO en Sluitertijd. Daarnaast heb je nog het ND filter en highspeedsync. Ik weet het ook en jij weet meer veel meer over fotografie dan ik dus,.....dat zou je moeten weten.

Ambient knijp je met een lage ISO en hoge shutter. Diafragma open gooien en je flitser heeft al minder power nodig om correct het onderwerp te belichten. Ik zie het probleem niet. Of dat de beste manier is, is weer een ander verhaal maar, het kan wel.

Er zijn altijd meerdere mogelijkheden om een doel te bereiken.
