Kleurafwijking D7000
Kleurafwijking D7000
Ik heb een tijdje geleden een D7000 gekocht als overstap van Canon. Ik ben erg te spreken over de resultaten, maar twee dingen vallen me tegen, namelijk de kleur- en belichtingsverschillen van het beeld op de LCD en op de computer. Op de LCD wordt de foto altijd meer roze afgebeeld, op de computer meer groen.
Als ik Live view gebruik, is de belichtingsafwijking soms erg groot; een opname die op de LCD prima leek, bevatte op de computer een groot stuk dichtgelopen zwart. Het valt me op dat de sluitertijd, bij verder gelijke instellingen, bij een liveview opname korter is dan als ik de liveview uitschakel, terwijl de resultaten op de LCD gelijk zijn. Op de computer is het liveview beeld dan donkerder dan het niet liveview beeld.
Het is erg jammer dat foto's hierdoor soms (min of meer) mislukken. Weet iemand waar het aan ligt? I.i.g. niet aan de lcd-helderheid, die heb ik op -2 staan.
Is er misschien een functie waarmee ik de kleurbalans standaard iets meer richting roze heb dan groen?
B.v.d.
Jelte
Als ik Live view gebruik, is de belichtingsafwijking soms erg groot; een opname die op de LCD prima leek, bevatte op de computer een groot stuk dichtgelopen zwart. Het valt me op dat de sluitertijd, bij verder gelijke instellingen, bij een liveview opname korter is dan als ik de liveview uitschakel, terwijl de resultaten op de LCD gelijk zijn. Op de computer is het liveview beeld dan donkerder dan het niet liveview beeld.
Het is erg jammer dat foto's hierdoor soms (min of meer) mislukken. Weet iemand waar het aan ligt? I.i.g. niet aan de lcd-helderheid, die heb ik op -2 staan.
Is er misschien een functie waarmee ik de kleurbalans standaard iets meer richting roze heb dan groen?
B.v.d.
Jelte
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Kleurafwijking D7000
Is je computermonitor gekalibreerd?
Weet je zeker dat er een verschil is in sluitertijd? Zie je dat op het display of in de NEF? Niet afgaan op het klik geluid, want bij live view maken spiegel en sluiter een extra beweging.
Weet je zeker dat er een verschil is in sluitertijd? Zie je dat op het display of in de NEF? Niet afgaan op het klik geluid, want bij live view maken spiegel en sluiter een extra beweging.
Heb er verder geen verstand van hoor, maar moet je niet je oculair afsluiten als je live-view gebruikt?
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Plaats eens een foto met exif gegevens , staat je wb wel goed in de camera en de andere instellingen staan deze op standaard.
Op welke stand fotografeer je plaats ook eens een foto op de auto maat stand en een op portret stand.
Op welke stand fotografeer je plaats ook eens een foto op de auto maat stand en een op portret stand.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
-
- Forumlid
Ja, maar dat heeft alleen maar effect als er echt heel fel licht in de zoeker valt. Normaal heeft dat geen effect. De opgeklapte spiegel houdt het meeste licht al tegen maar die dicht niet perfect af.emdeklerk schreef:Heb er verder geen verstand van hoor, maar moet je niet je oculair afsluiten als je live-view gebruikt?
Allen bedankt voor de reacties. Computermonitor is goed gekalibreerd.
Een foto uploaden lukt nu niet, en met portret/automatische stand moet ik er nog een maken.
Witbalans instelling heb ik meestal op daglicht/bewolkt, camera op diafragmavoorkeur.
ElRonno: Sluitertijd bij liveview: de exifgegevens heb ik niet bestudeerd, maar de opnames had ik 's nachts gemaakt en een verschil van een seconde hoor je dan wel.
Deze foto was op de lcd prima en op de computer te groen: http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=172372" onclick="window.open(this.href);return false;
De exif die erbij hoort:
DateTimeOriginal: 2012:10:06 16:41:01
Make: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D7000
Height: 533
Width: 800
ColorSpace: 1
Orientation: 1
ExposureTime: 1/50
ExposureBiasValue: 0/6
ExposureProgram: 3
ApertureFNumber: f/3.0
ISOSpeedRatings: 400
ExposureMode: 0
WhiteBalance: 1
Flash: 16
MeteringMode: 3
FocalLength: 1050/10
FocalLengthIn35mmFilm: 157
Contrast: 0
Saturation: 0
Sharpness: 0
Een foto uploaden lukt nu niet, en met portret/automatische stand moet ik er nog een maken.
Witbalans instelling heb ik meestal op daglicht/bewolkt, camera op diafragmavoorkeur.
ElRonno: Sluitertijd bij liveview: de exifgegevens heb ik niet bestudeerd, maar de opnames had ik 's nachts gemaakt en een verschil van een seconde hoor je dan wel.
Deze foto was op de lcd prima en op de computer te groen: http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=172372" onclick="window.open(this.href);return false;
De exif die erbij hoort:
DateTimeOriginal: 2012:10:06 16:41:01
Make: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D7000
Height: 533
Width: 800
ColorSpace: 1
Orientation: 1
ExposureTime: 1/50
ExposureBiasValue: 0/6
ExposureProgram: 3
ApertureFNumber: f/3.0
ISOSpeedRatings: 400
ExposureMode: 0
WhiteBalance: 1
Flash: 16
MeteringMode: 3
FocalLength: 1050/10
FocalLengthIn35mmFilm: 157
Contrast: 0
Saturation: 0
Sharpness: 0
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Zet je wb eens op automaat.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
+1a vgastel schreef:Zet je wb eens op automaat.
Maar wat houd dit in
Ik zet meestal de camera op standaard (RAW)ColorSpace: 1
Kroontje
-
- Forumlid
-1a vgastel schreef:Zet je wb eens op automaat.
Dan krijg je juist verschillen in foto's.
Als TS dit doe op het zelfde onderwerp gelijktijdig.
1st live view
2de door kijkglaasje
Dan zou je toch eigenlijk het zelfde moeten krijgen, betreft WP
Kroontje
1st live view
2de door kijkglaasje

Dan zou je toch eigenlijk het zelfde moeten krijgen, betreft WP
Kroontje
Witbalans op automaat geeft altijd koele kleuren, zelf houd ik van wat warmere beelden. Op de camera zelf lijkt het beeld gewoon goed, op de computer wordt het dan groen.
Ik zie dat de kleurafwijking bij het kleine voorvertoning-scherm van de mac niet afwijkt, bij grote voorvertoning-scherm wel. Screenshot genomen en ernstig vergroot, daardoor onscherp. Ik heb een foto gekozen waarbij het verschil duidelijk te zien is. Kleurbalans bij PS aanpassen van groen naar roze geeft een onnatuurlijk beeld, niet vergelijkbaar met het niet-groene beeld. Kan het aan Photoshop liggen?
bovenste beeld is zonder kleurafwijking, onderste beeld is de groene zoals het beeld in photoshop verschijnt.

Volledige exif:
Ik zie dat de kleurafwijking bij het kleine voorvertoning-scherm van de mac niet afwijkt, bij grote voorvertoning-scherm wel. Screenshot genomen en ernstig vergroot, daardoor onscherp. Ik heb een foto gekozen waarbij het verschil duidelijk te zien is. Kleurbalans bij PS aanpassen van groen naar roze geeft een onnatuurlijk beeld, niet vergelijkbaar met het niet-groene beeld. Kan het aan Photoshop liggen?
bovenste beeld is zonder kleurafwijking, onderste beeld is de groene zoals het beeld in photoshop verschijnt.

Volledige exif:
Code: Selecteer alles
File name: _IMG5573.jpg
File size: 90359 bytes (800x533, 1.7bpp, 14x)
EXIF Summary: 1/250s f/3.0 ISO320 105mm (35mm eq:157mm)
Camera-Specific Properties:
Equipment Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D7000
Camera Software: Adobe Photoshop CS6 (Macintosh)
Photographer: Jelte Vredenbregt
Maximum Lens Aperture: f/2.9
Sensing Method: One-Chip Color Area
Color Filter Array Pattern: 862
Focal Length (35mm Equiv): 157 mm
Image-Specific Properties:
Image Orientation: Top, Left-Hand
Horizontal Resolution: 240 dpi
Vertical Resolution: 240 dpi
Image Created: 2012:11:04 20:01:14
Exposure Time: 1/250 sec
F-Number: f/3.0
Exposure Program: Aperture Priority
ISO Speed Rating: 320
Lens Aperture: f/3.0
Exposure Bias: -4 EV
Metering Mode: Spot
Light Source: Cloudy Weather
Flash: No Flash, Compulsory
Focal Length: 105.00 mm
Color Space Information: sRGB
Image Width: 800
Image Height: 533
Rendering: Normal
Exposure Mode: Auto
White Balance: Manual
Scene Capture Type: Standard
Gain Control: None
Contrast: Normal
Saturation: Normal
Sharpness: Normal
Subject Distance Range: Unknown
Other Properties:
Resolution Unit: i
Exif IFD Pointer: 280
Compression Scheme: JPEG Compression (Thumbnail)
Horizontal Resolution: 72 dpi
Vertical Resolution: 72 dpi
Resolution Unit: i
Offset to JPEG SOI: 1030
Bytes of JPEG Data: 5540
Exif Version: 2.21
Image Generated: 2012:11:02 17:26:38
Image Digitized: 2012:11:02 17:26:38
Shutter Speed: 1/250 sec
DateTime Second Fraction: 50
DateTimeOriginal Second Fraction: 50
DateTimeDigitized Second Fraction: 50
File Source: Digital Still Camera
Scene Type: Directly Photographed
Digital Zoom Ratio: 1
Het verschil is zeker goed te zien.
Maar wat doet als je de foto's zelf van je kaartje haal en deze alle bij in bijv LR4 of ViewNX bekijkt.
Dan kan je evt PS uitsluiten als het dan ook is.
Kroontje
Maar wat doet als je de foto's zelf van je kaartje haal en deze alle bij in bijv LR4 of ViewNX bekijkt.
Dan kan je evt PS uitsluiten als het dan ook is.
Kroontje
Dank voor je reactie. Ik had Capture NX nog liggen, even geïnstalleerd en die geeft wel de goede kleur
. Kan ik dus i.i.g. de foto's nog in de goede kleur verwerken.
Ik vind photoshop wel een stuk fijner werken, dus ik ben wel benieuwd hoe het komt dat het beeld daar groen wordt. En het probleem van de belichting met liveview is ook nog niet opgelost. Het belangrijkste iig wel!

Ik vind photoshop wel een stuk fijner werken, dus ik ben wel benieuwd hoe het komt dat het beeld daar groen wordt. En het probleem van de belichting met liveview is ook nog niet opgelost. Het belangrijkste iig wel!
Welk Camera RAW gebruik je nu ? voordat je in PS verder gaat.
Je zou evt CNX2 kunnen gebruiken en daarna in TIFF verder gaan.
Of LR4 daarvoor gaan gebruiken. Moet zeggen dat ik bijna geen verschil ziet LR4 tov CNX2 / ViewNX
Maar lees wel eens meer dat PS andere kleuren laat zien.
Kroontje
Je zou evt CNX2 kunnen gebruiken en daarna in TIFF verder gaan.
Of LR4 daarvoor gaan gebruiken. Moet zeggen dat ik bijna geen verschil ziet LR4 tov CNX2 / ViewNX
Maar lees wel eens meer dat PS andere kleuren laat zien.
Kroontje
Welke CameraRAW weet ik niet, maar ik heb Capture NX2. Geen updates of zo geïnstalleerd.
Ik kijk wel wat ik doe, misschien blijkt Capture NX2 na een tijdje wel heel fijn te werken... Photoshop blijft iig handig voor kloonstempel e.d.
Ik kijk wel wat ik doe, misschien blijkt Capture NX2 na een tijdje wel heel fijn te werken... Photoshop blijft iig handig voor kloonstempel e.d.