Klopt, maar aan de andere kant. Ik ken zelf in ieder geval 5 individuele gevallen, bij mensen die daarvoor op een D3 of D700 met dezelfde lenzen geen problemen hadden. Nu kun je het wijten aan massa-hysterie, maar ook mensen die gewoon meten concluderen op basis van feiten dat er een stevig probleem is (zie bijvoorbeeld dit artikel) en ook mensen in deze thread.CaptainHook schreef:Het 'vervelende' met dit soort problemen van high-tech fotografie equipment is, dat het lastig is om in te schatten hoeveel exemplaren nou echt getroffen zijn...
Kan zijn, en ik hoop dat ik een van de weinige mensen ben met dit probleem. Maar als ik zie hoeveel mensen in deze en andere threads al aangeven een probleem te hebben, weet ik vrij zeker dat er minstens 10 D800(E)'s in Nederland zijn die dit probleem hebben. Het feit is dat dit een probleem is, en dat het niet voortkomt uit onkunde van de gebruiker.CaptainHook schreef:Vergeet natuurlijk niet dat online, heden te dage, dit soort issues enorm opgeblazen wordt! Er zijn wel mensen die moord en brand schreeuwen dat het niet deugt, maar je ziet zelden mensen die hoog van de toren blazen dat het bij hun allemaal goed werkt... (of denken ze dat?)
Bedenk wel, AF is bijna onmisbaar op een toestel als dit. Je krijgt met 36MP op het oog een beeld gewoon niet scherp genoeg. Zelf gebruik ik een vergrotend oculair en het helpt, maar het is niet genoeg. Dit is de equivalant van een nieuwe auto die het gewoon niet start. En een enkele auto kan nog, maar als je wat grotere aantallen gaat zien dan is dat gewoon teveel. Dat heeft gewoon de eigenschappen van een structureel probleem. Als 1% van alle nieuwe BMW's niet zou starten, dan zou men ook vragen gaan stellen.
En dat betekend dat Nikon iets moet gaan doen om het op te gaan lossen. En Nikon onderkent het probleem niet, ze accepteren de body in service, en dat is het dan. Intussen heeft mijn body meer opnames gemaakt met callibreren dan met normaal fotograferen. en dan ga ik me toch op mijn hoofd krabben of Nikon wel gezond bezig is.
Jaap