D800(E) fix voor links-focuseringsprobleem?!

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Jaap_van_Ekris

Re: D800(E) fix voor links-focuseringsprobleem?!

Bericht door Jaap_van_Ekris » vr nov 23 2012 1:35 pm

Sharkey schreef:
Jaap_van_Ekris schreef:Nikon Nederland geeft aan dat ze vanuit Japan nieuwe protocollen hebben, en dat ze weer een poging willen wagen. Dus mijn D800e is weer onderweg naar NSP.
Heb je je camera inmiddels al weer terug???
Bijna. Hij is onderweg naar huis.

Helaas geeft NSP aan dat ze er niets aan kunnen doen. Ze hebben hem helemaal van statiefschroef tot dakpant onderzocht, testfoto's gemaakt. Zelfs met een 200-400 die in hun omgeving ook ter reparatie kwam. Ze geven aan dat de body qua afstelling minstens zo goed is als een nieuwe body. De body lijkt in hun test-omgeving geen problemen te leveren. Ik heb op mijn tests in mijn eigen opstelling hetzelfde gezien: daar viel hij ook binnen de toleranties. Dus er zit iets raars in zodra hij buiten komt, zich begint te misdragen.

Probleem is dat ik op uiterst rechts een backfocus van zo'n 0,5 meter heb op de 30 meter afstand. Laten we zeggen dat het opvalt. Ik heb foto's overlegd en ze zien dat ook. Maar ze zien ook dat ze er weinig aan kunnen doen omdat de camera volgens hun al optimaal is afgesteld en op veel lenzen hij wel correct functioneert.

Ik heb Nikon Nederland er al even kort over gesproken, en ze zien enerzijds dat de camera zich in het veld absoluut niet gedraagt zoals hij zou moeten, maar anderzijds ook dat in het lab hij niet beter is af te stellen. Ik merk wel dat Nikon heel erg geeft om zijn klanten, ze willen dit echt graag goed oplossen. En dat is me al heel wat waard. Ik stuur zelf aan op een nieuwe body: ze hebben wat mij betreft hun kansen gehad om hem te repareren, ik ben nu 4 maanden met dit probleem bezig ik hoop dat ik daarmee echt op korte termijn van dit probleem afkom. Ik weet niet of ze er ook zo over denken (gaat wat overleg met Japan aan vooraf denk ik zo), maar dit probleem moet er echt uit.

Jaap

Nicolò

Bericht door Nicolò » za nov 24 2012 10:54 am

Blijf hier posten a.u.b., ben benieuwd naar de afloop.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do nov 29 2012 4:49 pm

Nicolò schreef:Blijf hier posten a.u.b., ben benieuwd naar de afloop.
Ik ben met NSP in een soort pat-stelling terecht gekomen: hun lab-testen (ook met een 200-400) laten zien dat de camera niet beter afgesteld kan worden dan dit, mijn veld-testen laten heel duidelijk zien dat de afwijking tot overduidelijk onscherpe foto's leidt. Wat NSP betreft doet deze body zeker niet onder voor een perfect afgestelde nieuwe. Men weet gewoon daar niet meer wat men kan doen om dit te verbeteren. Even bot gezegd: NSP wil niets liever mijn probleem oplossen, mits ze het in hun lab kunnen reproduceren en er uit kunnen halen. Dat kunnen ze niet dus staan ze met hun rug tegen de muur.

Nikon wil dit graag oplossen, ook omdat ze in de door mij aangeleverde foto's overduidelijk zien dat er wel een probleem lijkt te zitten. Het schijnt dat het probleem na callibratie niet veel voorkomt, maar elke keer is gewoon teveel naar hun mening. Wat er nu gaat gebeuren is dat ik een perfect lab-gecallibreerde D800e krijg en die zelf op mijn lenzen callibreer. Nikon neemt mijn D800e in voor verdere analyse (al mijn callibratiegegevens liggen daar al). Dit doen ze met name omdat ik nu ook al geruime tijd met dit probleem zit, en ze eigenlijk dit mogelijke probleem verder willen uitdiepen. Daarna vergelijken we de resultaten van alle callibraties op de 2 bodies en kijken of we daar iets mee opschieten met het herkennen van dit probleem.

Zelf merk ik dat zowel Nikon als NSP nog een beetje op de wip zitten. Het schijnt dat er niet zo heel veel D800's echt met problemen terug zijn gekomen. Ze wilden mijn problemen niet bagitaliseren, maar waren wel enigzins beducht op "massa-internet-hysterie" van mensen die een probleem denken te zien wat er in werkelijkheid niet is. Anderzijds konden ze niet om mijn testbeelden heen waar een back-focus van 0.5 meter ontstaat als je van midden naar extreem rechts verplaatst op 30 meter afstand. Iets dat zij vervolgens niet in hun lab konden reproduceren.

Wel wil ik nog wat opmerken. NSP heeft heel netjes geescaleerd naar Nikon Nederland, en Nikon Nederland acteert hier ook enorm goed in: ze zijn enorm open en willen ook dat het probleem uit de wereld gaat. Wat ik in de omgang merk is dat Nikon Nederland en NSP wel erg graag willen dat mensen gewoon plezier met hun spullen/gereedschap hebben. Mijn probleem is/werd serieus genomen, en men trekt niet onnodig dingen in twijfel. Ik heb in mijn dagelijks werk heel veel te maken met leveranciers, en als al mijn leveranciers zo zouden acteren dan zou mijn leven er heel veel beter uit zien....

Jaap

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do nov 29 2012 5:15 pm

Bedankt voor je bericht.
Goed te lezen dat zowel Nikon Nederland als NSP Beverwijk met je meedenken en er alles, naar vermogen aan doen.
Ik hoop voor je dat het opgelost wordt. Blijf posten svp.

Osakajin

Bericht door Osakajin » do nov 29 2012 9:44 pm

Jaap_van_Ekris schreef:
Nicolò schreef:Blijf hier posten a.u.b., ben benieuwd naar de afloop.
Ik ben met NSP in een soort pat-stelling terecht gekomen: hun lab-testen (ook met een 200-400) laten zien dat de camera niet beter afgesteld kan worden dan dit, mijn veld-testen laten heel duidelijk zien dat de afwijking tot overduidelijk onscherpe foto's leidt. Wat NSP betreft doet deze body zeker niet onder voor een perfect afgestelde nieuwe. Men weet gewoon daar niet meer wat men kan doen om dit te verbeteren. Even bot gezegd: NSP wil niets liever mijn probleem oplossen, mits ze het in hun lab kunnen reproduceren en er uit kunnen halen. Dat kunnen ze niet dus staan ze met hun rug tegen de muur.

Nikon wil dit graag oplossen, ook omdat ze in de door mij aangeleverde foto's overduidelijk zien dat er wel een probleem lijkt te zitten. Het schijnt dat het probleem na callibratie niet veel voorkomt, maar elke keer is gewoon teveel naar hun mening. Wat er nu gaat gebeuren is dat ik een perfect lab-gecallibreerde D800e krijg en die zelf op mijn lenzen callibreer. Nikon neemt mijn D800e in voor verdere analyse (al mijn callibratiegegevens liggen daar al). Dit doen ze met name omdat ik nu ook al geruime tijd met dit probleem zit, en ze eigenlijk dit mogelijke probleem verder willen uitdiepen. Daarna vergelijken we de resultaten van alle callibraties op de 2 bodies en kijken of we daar iets mee opschieten met het herkennen van dit probleem.

Zelf merk ik dat zowel Nikon als NSP nog een beetje op de wip zitten. Het schijnt dat er niet zo heel veel D800's echt met problemen terug zijn gekomen. Ze wilden mijn problemen niet bagitaliseren, maar waren wel enigzins beducht op "massa-internet-hysterie" van mensen die een probleem denken te zien wat er in werkelijkheid niet is. Anderzijds konden ze niet om mijn testbeelden heen waar een back-focus van 0.5 meter ontstaat als je van midden naar extreem rechts verplaatst op 30 meter afstand. Iets dat zij vervolgens niet in hun lab konden reproduceren.

Wel wil ik nog wat opmerken. NSP heeft heel netjes geescaleerd naar Nikon Nederland, en Nikon Nederland acteert hier ook enorm goed in: ze zijn enorm open en willen ook dat het probleem uit de wereld gaat. Wat ik in de omgang merk is dat Nikon Nederland en NSP wel erg graag willen dat mensen gewoon plezier met hun spullen/gereedschap hebben. Mijn probleem is/werd serieus genomen, en men trekt niet onnodig dingen in twijfel. Ik heb in mijn dagelijks werk heel veel te maken met leveranciers, en als al mijn leveranciers zo zouden acteren dan zou mijn leven er heel veel beter uit zien....

Jaap
Bedankt voor het delen van je ervaring. Heel interessant om te lezen, vooral ook omdat ik mijn camera nog moet inleveren voor correctie.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do nov 29 2012 11:00 pm

Osakajin schreef:Bedankt voor het delen van je ervaring. Heel interessant om te lezen, vooral ook omdat ik mijn camera nog moet inleveren voor correctie.
Tip van mij: zorg dat je het probleem goed omschrijft. Ik heb callibratiegegevens (inclusief de front/back-focus op de extreme scherpstelpunten) meegestuurd, en ook fotowerk verstuurd naar ze (2 NEF-files, een op het midden scherp gesteld, een met exact hetzelfde onderwerp maar dan op een van de extreme scherpstelpunten). Dit helpt hen enorm met het goed analyseren van het probleem. Het probleem bij mijn camera was dat ze de exacte omvang van het probleem niet konden vaststellen, en ook niet wisten welke sensor-elementen hoeveel welke kant op gecorrigeerd moesten worden op basis van mijn veldervaringen.

Ik overweeg nog FocalPro aan te schaffen, naast mijn normale procedure, om het gewoon in een keer strak af te stellen.

Jaap

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 29 2012 11:16 pm

Jaap_van_Ekris schreef:...Ik overweeg nog FocalPro aan te schaffen, naast mijn normale procedure, om het gewoon in een keer strak af te stellen.
Dat zou ik zeker doen.
Het programma maakt inzichtelijk welke scherpstelpunten minder goed scoren en welke beter. Weet niet of je daar vrolijk van gaat worden.
Maar minstens zo belangrijk: Je kan de AF finetuning per objectief er mee instellen.
Mijn ervaring is wel dat het moeilijk is om de testomstandigheden correct te krijgen. Het programma geeft aan of dat het geval is.

Nicolò

Bericht door Nicolò » vr nov 30 2012 6:43 am

Nu ben ik niet bekend met FocalPro, maar ik veronderstel dat je hooguit daarmee de fijnafstelling op een optimale waarde (voor elk objectief anders) kunt instellen, maar dat het verschil tussen de verschillende AF-punten daar niet mee verdwijnt. Ik bedoel: je kunt komen tot een fijnafstelling waarmee alle punten (gemiddeld) zo goed mogelijk zijn. Door de onderlinge afwijkingen van de punten kun je dus kiezen voor gemiddeld de beste instelling, of "één" autofocuspunt precies goed, en de rest minder.
Is het bovenstaande een goede analyse?

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr nov 30 2012 7:38 am

Je analyse klopt.
Het AF finetunen mbv FoCal staat los van de test waarmee de verschillen tussen de scherpstelpunten aangetoond kunnen worden. Met AF finetunen verbeter je die verschillen niet.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr nov 30 2012 7:44 am

Marten schreef:B
...
Goed te lezen dat zowel Nikon Nederland als NSP Beverwijk met je meedenken en er alles, naar vermogen aan doen.
Naar aanleiding van bovenstaande opmerking. En gericht aan diegenen die het 'slachtoffer' zijn. M.a.w. van wie hun D800(E) betroffen is en nu aan het pingpongen zijn met Nikon Service:

Waarom wordt zo'n kostbare body niet gewoon omgeruild? Dat zou pas service zijn! :?:
Nu moet de teleurgestelde consument maar heen en weer blijven rijden en converseren met Nikon. Zelf moet je aantonen en zelf moet je allerlei bewijs aandragen met (vaak extra gekochte tools, zoals FocalPro) om te laten zien dat het mis is...

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » vr nov 30 2012 8:45 am

CaptainHook schreef:Waarom wordt zo'n kostbare body niet gewoon omgeruild? Dat zou pas service zijn! :?:
Nu moet de teleurgestelde consument maar heen en weer blijven rijden en converseren met Nikon. Zelf moet je aantonen en zelf moet je allerlei bewijs aandragen met (vaak extra gekochte tools, zoals FocalPro) om te laten zien dat het mis is...
Dit komt omdat ze bij Nikon het probleem niet gereproduceerd krijgen onder lab-omstandigheden. Even heel bot gezegd: met hun labtests kunnen ze geen goede van volgens ons slechte bodies onderscheiden. En je kunt geen camera repareren als je niet ziet wat er mis is. Daar zit de kern van het probleem. Je komt in de situatie dat de droge labtest aangeeft dat de camera zo goed of beter is dan een nieuwe body, en dat de veldtest gewoon laat zien dat de camera er meters naast zit.

Ook merken ze wel dat voor veel gebruikers het probleem weg is met herijken van de body. Maar zoals ook al eerder in dit forum door iemand is laten zien: er zit verschil tussen een perfect afgestelde camera en een perfect afgestelde camera die voor de 2e en 3e keer wordt gecallibreerd. Zelf zie ik dit als een fundamenteler probleem: de testwijze van Nikon is gewoon niet nauwkeurig genoeg om AF-problemen met de D800 te detecteren en corrigeren....

Jaap

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr nov 30 2012 8:53 am

Zolang service een afdeling is, en geen mentaliteit, zal het nooit goedkomen... :(

Vroegah, toen de klant wel serieus genomen werd, werd het product gewoon teruggenomen en kreeg je een nieuwe.
Waarom zou JIJ moeten aantonen dat het fout zit met je D800? Een goede leverancier gelooft de klant gewoon en zou eigenlijk, no questions asked, een andere body moeten geven.

Maar nu begint het ellenlange gezeur, discussies, irritaties (aan beide zijden), etc. En of het ooit goed komt? En wat voor een (na)smaakje, houd jij als klant daar aan over? Juist ja, ik bedoel maar... :?
Schrale troost, bij de grote concurrent (beginnend met de letter 'C') schijnt het niet beter te zijn.

Ook hier weer merk ik dat het slachtoffer rechtstreeks in conclaaf is met Nikon, waarom niet bij de partij waar je de body gekocht hebt?

http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr nov 30 2012 9:02 am

CaptainHook schreef:...Vroegah, toen de klant wel serieus genomen werd, werd het product gewoon teruggenomen en kreeg je een nieuwe.
Dat gold en geldt misschien voor een staafmixer, maar een nieuwe auto waar wat aan mankeert wordt ook niet omgewisseld voor een ander nieuw exemplaar. Hij wordt onder garantie gerepareerd of er komt een terugroepactie, maar ook dan wordt hij gerepareerd. Dat was vroeger zo en dat is nog zo.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » vr nov 30 2012 9:26 am

Marten schreef:
CaptainHook schreef:...Vroegah, toen de klant wel serieus genomen werd, werd het product gewoon teruggenomen en kreeg je een nieuwe.
Dat gold en geldt misschien voor een staafmixer, maar een nieuwe auto waar wat aan mankeert wordt ook niet omgewisseld voor een ander nieuw exemplaar. Hij wordt onder garantie gerepareerd of er komt een terugroepactie, maar ook dan wordt hij gerepareerd. Dat was vroeger zo en dat is nog zo.
Nu even off-topic, met mijn auto is men een jaar aan het stoeien geweest aandrijflijn en alles wat daar mee samenhangt vervangen (sommige onderdelen banden/velgen meerdere keren) probleem is nog steeds aanwezig ook door 2 experts vastgesteld en na een jaar heet het gewoon ineens een "producteigenschap" en daarmee is de autobranche van al haar (garantie) verplichtingen jegens klant af. :twisted: Ik heb na deze actie besloten nooit geen auto meer uit de PON-groep. Hoop niet voor de betrokkenen dat Nikon deze houding overneemt.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Osakajin

Bericht door Osakajin » di dec 04 2012 4:43 pm

Hallo Jaap,

Ik volg je adviezen zeker op. Na versturen en bericht dat ik mijn camera kan inleveren ga ik ook denk ik zelf maar even langs met camera en lenzen.
Mijn camera is vooral met de 14-24 maar ook met de 70-200 een enorm AF probleem. Ik kan +20 of -20 instellen, maar dan nog. Bovendien zoomlenzen in-camera corrigeren heeft weinig nut met zulke verschillen.

Via LCD scherpstellen en handmatig is alle prima, maar AF en dan bij mij vooral links zijngewoon uitermate slecht. en center is met de 14-24 hooguit matig te noemen, zelfde geldt voor de 35mm F1/.4G.

Moet zeggen dat het lang geleden is dat ik een camera "moet" inleveren bij Nikon, laatste keer was toen Nikon in Nederland nog Inca heette :)

Jaap_van_Ekris schreef:
Osakajin schreef:Bedankt voor het delen van je ervaring. Heel interessant om te lezen, vooral ook omdat ik mijn camera nog moet inleveren voor correctie.
Tip van mij: zorg dat je het probleem goed omschrijft. Ik heb callibratiegegevens (inclusief de front/back-focus op de extreme scherpstelpunten) meegestuurd, en ook fotowerk verstuurd naar ze (2 NEF-files, een op het midden scherp gesteld, een met exact hetzelfde onderwerp maar dan op een van de extreme scherpstelpunten). Dit helpt hen enorm met het goed analyseren van het probleem. Het probleem bij mijn camera was dat ze de exacte omvang van het probleem niet konden vaststellen, en ook niet wisten welke sensor-elementen hoeveel welke kant op gecorrigeerd moesten worden op basis van mijn veldervaringen.

Ik overweeg nog FocalPro aan te schaffen, naast mijn normale procedure, om het gewoon in een keer strak af te stellen.

Jaap

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”