Fotograferen workshop koken, tips gevraagd

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Angelique
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Fotograferen workshop koken, tips gevraagd

Bericht door Angelique » ma dec 10 2012 10:27 am

Vanavond geeft mijn vriend een kook workshop.
Hij vond wel leuk als ik er foto's van zou maken....
Maar vind binnen fotograferen nog altijd lastig :?

Heeft er misschien iemand tips hoe ik dit het beste kan doen, welke stand, sluitertijd??
Groetjes Angelique

Nikon D3100 18-55VR / AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR DX
http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Fotograferen workshop koken, tips gevraagd

Bericht door DannySan » ma dec 10 2012 10:38 am

Hoi Angelique,

je hebt - net als mij - een D3100; alleen met een iets ander objectief.
Aangezien 'we' niet weten wat de exacte omstandigheden zijn natuurlijk kan ik je aanraden om op de diafragma-stand (A) te fotograferen (liefst manueel maar ik weet niet of je dat al beheerst?).
In de 'A' modus kies je dan het juiste diafragma (zo groot mogelijk) en de camera kiest dan voor jou de sluitertijd; ISO hoog genoeg (800/1600? of op auto-ISO).
Wellicht vanaf statief schieten?

Het hangt ook een beetje van je kennisniveau van de settings in combi met hoe goed je je camera kent.
Mocht je veel schaduwen hebben is het aanzetten van de 'active d-lighting' stand wellicht een optie (die maakt bij donkere foto's een iets betere balans in de zwarten); dat maakt het nabewerken makkelijker.
Owh ja, en natuurlijk in RAW schieten (dat helpt nóg meer bij het nabewerken).

Maar ja, wellicht vindt de kookworkshop plaats in een grote keuken met grote halogeenspots?

Misschien heb je nog iets meer info?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » ma dec 10 2012 10:54 am

Hoi Danny,

De keuken is best groot en er is voldoende licht, geen hallogeen volgensmij.

Wat betreft mij zelf, ik fotografeer wel vaker in de A-modus en probeer dan wel eens wat met diafragma.
Maar ik probeer altijd zo maar wat eigenlijk.
Mijn ISO heb ik op AUTO staan en ik heb geen statief.

Als ik s'avonds hier in huis met weinig licht fotografeer (en nu niet lachen want weet niet precies hoe ik dit het beste kan formuleren :oops: )
en ik maak de foto dan duurt het soms een eeuwigheid voor de foto gemaakt is.....met als resultaat bewogen/onduidelijk beeld.
Ik denk dat dit te maken heeft dat ik niet met een statief fotografeer????

Maar hier zal ik vanavond in de keuken geen last van hebben omdat hier natuurlijk heel veel licht is.

Mocht je veel schaduwen hebben is het aanzetten van de 'active d-lighting' stand wellicht een optie (die maakt bij donkere foto's een iets betere balans in de zwarten); dat maakt het nabewerken makkelijker
Dit ken ik niet.... waar kan ik dat vinden op mijn camera??

Bedankt voor je reactie Danny, hoop dat je zo voldoende info hebt.
Groetjes Angelique

http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » ma dec 10 2012 11:15 am

Heb je een opzetflitser? Dat lijkt mij wel een must.

Waar wil je foto's van maken? De mensen of de gerechten?
En waar wil je de foto's voor gebruiken? Voor de deelnemers of om in een folder op te nemen of website.

Misschien kan je al wat extra licht neerzetten.....
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » ma dec 10 2012 11:18 am

Angelique schreef:Als ik s'avonds hier in huis met weinig licht fotografeer (en nu niet lachen want weet niet precies hoe ik dit het beste kan formuleren :oops: )
en ik maak de foto dan duurt het soms een eeuwigheid voor de foto gemaakt is.....met als resultaat bewogen/onduidelijk beeld.

Mocht je veel schaduwen hebben is het aanzetten van de 'active d-lighting' stand wellicht een optie (die maakt bij donkere foto's een iets betere balans in de zwarten); dat maakt het nabewerken makkelijker
Dat het soms een "eeuwigheid" duurt in je beleving is waarschijnlijk een scherpstelprobleem. Voor een goede scherpstelling moet er een duidelijk contrast zijn. Dus wanneer je op een donker vlak wilt scherpstellen dan is dat een probleem. Je kunt het zelf ook wle testen. Het zal heel lang duren voordat je het "bolletje" van de scherpstelling ziet linksonder in je display. Je hoort in dat geval je scherpstelmotor ook regelmatig draaien. Je kunt het nog een beetje eenvoudiger maken door de AF-hulpverlichting aan te zetten (bereik ongeveer volgens het handboek 0,5-3m.

Voor wat betreft de "active D-Lighting" kijk even op blz. 85 van je handboek.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma dec 10 2012 11:24 am

Angelique schreef:Hoi Danny,

De keuken is best groot en er is voldoende licht, geen hallogeen volgensmij.

Wat betreft mij zelf, ik fotografeer wel vaker in de A-modus en probeer dan wel eens wat met diafragma.
Maar ik probeer altijd zo maar wat eigenlijk.
Mijn ISO heb ik op AUTO staan en ik heb geen statief.

Als ik s'avonds hier in huis met weinig licht fotografeer (en nu niet lachen want weet niet precies hoe ik dit het beste kan formuleren :oops: )

Maar hier zal ik vanavond in de keuken geen last van hebben omdat hier natuurlijk heel veel licht is.

Bedankt voor je reactie Danny, hoop dat je zo voldoende info hebt.
Hoi Angelique,

graag gedaan hoor!
(ik vind de vragen van Wolf ook goed inderdaad, wellicht is het ook goed om te weten waar je de foto's voor wilt gebruiken).

"Voldoende licht" is natuurlijk een subjectief iets; genoeg om bij te koken of voldoende om mooie foto's te maken :wink:
En nee ik lach niet hoor! Dan heb je in het donker een foto willen maken bij een bepaald diafragma en daarbij een goede belichting te krijgen gaat de camera zelf de passende sluitertijd zoeken (en hoe minder licht, hoe langer de sluitertijd = logisch).
Dan moet je inderdaad gaan sleutelen aan je diafragma (maar als dat niet groter wil, of jij wilt die niet groter maken) en daarna aan je ISO-waarden. Krijg je de ISO niet verder omhoog (teveel ruis) dan rest er niets anders dan een statief.
Op welke settings heb je de auto-ISO staan? De sluitertijd-optie daarvan kun je (indien je op statief en met een VR-lens werkt op 1/30 of 1/60 zetten); de laagste ISO op 100 en de max op 1600 (default is 3200, maar dan krijg je best wel veel ruis - vind ik).
Active-D-lighting vindt je in het settings menu (het 2e menu-item) en dan als optie onder die van de ISO-settings; die setting gebruik ik trouwens alleen als ik tegen de grenzen van mijn objectieven aan ga lopen (dus bij donkere foto's, omdat ik - nog - geen echt lichtsterke standaard-objectieven heb).

Alweer een stapje verder :)

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » ma dec 10 2012 11:29 am

Hoi Wolf,

Nee heb geen opzetflitser.

Ik wil foto's maken als de mensen aan het koken zijn en als gerechten klaar zijn ook van de gerechten.
Het hoeven geen profesionele foto's te worden hoor maar zou leuk zijn als ze beetje lukken!
Misschien dat we ze op de website zetten om een impressie te geven van zo'n workshop....

@ Jan bedankt voor je reactie
Heb de camera er even bij gepakt en de "active D-Lighting" gevonden, die stond aan bij mij.
Groetjes Angelique

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma dec 10 2012 11:33 am

Angelique schreef:Hoi Wolf,

Nee heb geen opzetflitser.

Ik wil foto's maken als de mensen aan het koken zijn en als gerechten klaar zijn ook van de gerechten.
Het hoeven geen profesionele foto's te worden hoor maar zou leuk zijn als ze beetje lukken!
Misschien dat we ze op de website zetten om een impressie te geven van zo'n workshop....

@ Jan bedankt voor je reactie
Heb de camera er even bij gepakt en de "active D-Lighting" gevonden, die stond aan bij mij.
Hoi Angelique,
ik zou active D-lighting niet 'standaard' gebruiken (net als dat je de auto-ISO niet standaard aan moet laten staan); maar het laten afhangen van de belichting.
Wellicht wat testfoto's maken om te kijken waar je camera op uit komt (dus in de a-modus, een foto maken waar je dat bij de workshop ook wil doen en kijken wat je camera aangeeft).
Dit zou als basis kunnen dienen om 'handmatig' te gaan; maar dat is wel iets wat je moet liggen...

We zijn benieuwd naar je foto's!

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » ma dec 10 2012 11:36 am

Heb net even paar foto's gemaakt.... dan zien jullie misschien wat er gebeurt.
Deze zijn dan wel niet s'avonds gemaakt maar ik had hetzelfde probleem met de sluitertijd....

1
Afbeelding

2 als ik dichterbij kom wordt het iets beter
Afbeelding
Groetjes Angelique

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma dec 10 2012 11:52 am

2,5 seconden sluitertijd, dan krijg je inderdaad beweging :wink:
Op 55mm op jouw objectief is je kleinste diafragma inderdaad f/5,6 en dan moet je sluitertijd omhoog.
Maar... 2,5 seconde is best wel veel; is het zo donker in je huis?

In welke stand heb je je veldmeting en focus staan?
En waarschijnlijk je lichtmeter op matrix? Probeer anders eens center-weight?

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » ma dec 10 2012 12:22 pm

Ah ok.... maar hoe verander ik de sluitertijd in de A-modus???
Ja het is hier zo donker in huis vooral met deze donkere dagen :-(

Veldmeting: Automatisch veld - AF
Focus waar zie ik dat? :oops:
Lichtmeter staat inderdaad op Matrix
Groetjes Angelique

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » ma dec 10 2012 12:41 pm

Angelique schreef:Ah ok.... maar hoe verander ik de sluitertijd in de A-modus???

In de "A" stand verander je geen sluitertijd maar het diafragma.
Lees blz. 74, 75, 76 eens van je handboek. Het is natuurlijk wel handig om te weten wat welke stand doet.
Hou maar als vuistregel aan dat een min. sluitertijd van 1/60 nodig is om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Ga ook eesn spelen met de belichtingsdriehoek dan krijg je een beetje beeld hoe e.e.a. met elkaar te maken heeft. http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html

Belichtingsinstellingen staan op blz. 79 van je handboek.
Scherpstelinstellingen staan op blz. 55 van je handboek.
Laatst gewijzigd door jan op ma dec 10 2012 12:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma dec 10 2012 12:42 pm

Angelique schreef:Ah ok.... maar hoe verander ik de sluitertijd in de A-modus???

Ehm.... niet...
In de A-modus kiest de camera voor jou de sluitertijd die de camera (gekoppeld aan de instellingen zoals je die hebt gedaan voor lichtmeting e.d.) 'passend' vindt bij de door jou gekozen sluitertijd.
Veldmeting zou ik 'terstond' wijzigen in AF-S (de "S" van single, dus stilstaande objecten); nu kiest de camera voor jou de meting, dat wil je niet.... (2e optie)
En dan ook meteen de AF-mode veranderen naar 'enkelpunts' (bovenste optie).
Dan focust de camera ook daadwerkelijk op het door JOU gekozen scherpstelpunt, en gaat 'ie niet 'dansen' op zoek naar de - volgens de camera dan - juiste plek.
En ik zou daarna even experimenteren tussen matrix of center-weight qua foto (afhankelijk of je bijvoorbeeld een 'groep mensen' fotografeert of juist 'een bord eten').

Bovenstaande settings zijn op de D3100 makkelijk te wijzigen door 2x op de 'i' te drukken linksonder achterop; en dan te scrollen naar het juiste menu; zie ook onderstaand plaatje:

Afbeelding

Vanaf rechtsboven naar beneden (beeldkwaliteit op "RAW"), witbalans op auto, ISO op 800 (voor binnen) als basis, AF op "AF-S" (single, de AF-C gebruik je voor bewegende objecten), dat blokje eronder op 'single point' (dynamisch gebruik je voor bewegende objecten); blokje eronder op matrix of center, Active-d-lighting op aan als er veel schaduwen zijn, blokje eronder = voor filmen en nu niet van belang. Ik zag dat je 1/3 stop overbelicht? Waarom?

En probeer dan nog eens een foto?
Ben benieuwd!

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » ma dec 10 2012 1:02 pm

Angelique,

Ik heb wellicht de oplossing !! :wink2:

Doe een oproep voor hulp, misschien kan een club/forumlid bij jou uit de buurt helpen met fotograferen.
Hij/zij kan jou dan wegwijs maken en helpen om mooie plaatjes van het geheel te maken.

En nodig hem/haar na afloop uit om lekker mee te eten..
Zo komt alles goed.

Gr. John. :wink2:

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » ma dec 10 2012 1:14 pm

John Hoenen schreef:Angelique,

Ik heb wellicht de oplossing !! :wink2:

Doe een oproep voor hulp, misschien kan een club/forumlid bij jou uit de buurt helpen met fotograferen.
Hij/zij kan jou dan wegwijs maken en helpen om mooie plaatjes van het geheel te maken.

En nodig hem/haar na afloop uit om lekker mee te eten..
Zo komt alles goed.

Gr. John. :wink2:
Volgens mij is onze bourgondieer John ergens op uit :shock: :D :D :o :mryellow: :mryellow:
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”