Hij vond wel leuk als ik er foto's van zou maken....
Maar vind binnen fotograferen nog altijd lastig

Heeft er misschien iemand tips hoe ik dit het beste kan doen, welke stand, sluitertijd??
Dat het soms een "eeuwigheid" duurt in je beleving is waarschijnlijk een scherpstelprobleem. Voor een goede scherpstelling moet er een duidelijk contrast zijn. Dus wanneer je op een donker vlak wilt scherpstellen dan is dat een probleem. Je kunt het zelf ook wle testen. Het zal heel lang duren voordat je het "bolletje" van de scherpstelling ziet linksonder in je display. Je hoort in dat geval je scherpstelmotor ook regelmatig draaien. Je kunt het nog een beetje eenvoudiger maken door de AF-hulpverlichting aan te zetten (bereik ongeveer volgens het handboek 0,5-3m.Angelique schreef:Als ik s'avonds hier in huis met weinig licht fotografeer (en nu niet lachen want weet niet precies hoe ik dit het beste kan formuleren)
en ik maak de foto dan duurt het soms een eeuwigheid voor de foto gemaakt is.....met als resultaat bewogen/onduidelijk beeld.
Ik denk dat dit te maken heeft dat ik niet met een statief fotografeer????
Mocht je veel schaduwen hebben is het aanzetten van de 'active d-lighting' stand wellicht een optie (die maakt bij donkere foto's een iets betere balans in de zwarten); dat maakt het nabewerken makkelijker
Dit ken ik niet.... waar kan ik dat vinden op mijn camera??
Hoi Angelique,Angelique schreef:Hoi Danny,
De keuken is best groot en er is voldoende licht, geen hallogeen volgensmij.
Wat betreft mij zelf, ik fotografeer wel vaker in de A-modus en probeer dan wel eens wat met diafragma.
Maar ik probeer altijd zo maar wat eigenlijk.
Mijn ISO heb ik op AUTO staan en ik heb geen statief.
Als ik s'avonds hier in huis met weinig licht fotografeer (en nu niet lachen want weet niet precies hoe ik dit het beste kan formuleren)
en ik maak de foto dan duurt het soms een eeuwigheid voor de foto gemaakt is.....met als resultaat bewogen/onduidelijk beeld.
Ik denk dat dit te maken heeft dat ik niet met een statief fotografeer????
Maar hier zal ik vanavond in de keuken geen last van hebben omdat hier natuurlijk heel veel licht is.
Mocht je veel schaduwen hebben is het aanzetten van de 'active d-lighting' stand wellicht een optie (die maakt bij donkere foto's een iets betere balans in de zwarten); dat maakt het nabewerken makkelijker
Dit ken ik niet.... waar kan ik dat vinden op mijn camera??
Bedankt voor je reactie Danny, hoop dat je zo voldoende info hebt.
Hoi Angelique,Angelique schreef:Hoi Wolf,
Nee heb geen opzetflitser.
Ik wil foto's maken als de mensen aan het koken zijn en als gerechten klaar zijn ook van de gerechten.
Het hoeven geen profesionele foto's te worden hoor maar zou leuk zijn als ze beetje lukken!
Misschien dat we ze op de website zetten om een impressie te geven van zo'n workshop....
@ Jan bedankt voor je reactie
Heb de camera er even bij gepakt en de "active D-Lighting" gevonden, die stond aan bij mij.
In de "A" stand verander je geen sluitertijd maar het diafragma.Angelique schreef:Ah ok.... maar hoe verander ik de sluitertijd in de A-modus???
Ja het is hier zo donker in huis vooral met deze donkere dagen
Veldmeting: Automatisch veld - AF
Focus waar zie ik dat?![]()
Lichtmeter staat inderdaad op Matrix
Ehm.... niet...Angelique schreef:Ah ok.... maar hoe verander ik de sluitertijd in de A-modus???
Ja het is hier zo donker in huis vooral met deze donkere dagen
Veldmeting: Automatisch veld - AF
Focus waar zie ik dat?![]()
Lichtmeter staat inderdaad op Matrix
Volgens mij is onze bourgondieer John ergens op uitJohn Hoenen schreef:Angelique,
Ik heb wellicht de oplossing !!![]()
Doe een oproep voor hulp, misschien kan een club/forumlid bij jou uit de buurt helpen met fotograferen.
Hij/zij kan jou dan wegwijs maken en helpen om mooie plaatjes van het geheel te maken.
En nodig hem/haar na afloop uit om lekker mee te eten..
Zo komt alles goed.
Gr. John.