Bij "grotere" onderwerpen kun je gewoon de autofocus gebruiken, gaat prima!maaike schreef:
@Dutchy; ja precies, bij het maken van macro foto's. En bij grotere onderwerpen neem ik aan dat het min of meer hetzelfde werkt als bij andere objectieven bij automatisch?
nikkor af-s 85 1.8G vs tamron 90 2.8 macro
- Ralph
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: nikkor af-s 85 1.8G vs tamron 90 2.8 macro
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als macro niet je belangrijkste doel is, zou ik toch de AF-S 85 G overwegen. Ik heb 'm nu zelf ook voor portretten nadat ik hiervoor 2 macrolenzen heb gehad (Sigma 105 en de Nikon 105).maaike schreef: ... maar macro fotografie is niet de reden dat ik het objectief koop. Ik zou het leuk vinden het te ontdekken als de mogelijkheid er in zit, maar het zal niet het doorslaggevende zijn waarop ik de volgende lens koop.
De Sigma had net als de genoemde Tamron geen interne scherpstelling waardoor het objectief nogal kan uitschuiven aan de voorkant. Zie hiervoor bv op Photozone:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt--review
De AF-S 85 G is veel compacter (korter) wat ik prettiger vind.
Ook vond ik de scherpstelling (van de Sigma) luidruchtig vergeleken met de Nikon waar de SWM (Silent Wave Motor) bijna niet te horen is en erg snel is.
Ik weet niet in hoeverre dit geldt voor de Tamron maar deze heeft ook geen SWM waarbij ik aanneem dat je niet de nieuwste versie in je vergelijk meeneemt omdat de prijsstelling heel anders is dan de versie zonder SWM (bij Tamron USD).
Daarnaast vond ik de 105 mm op een DX toestel toch wel een grote werkafstand hebben vooral bij een groepsportret.
De 20 mm tussen de 85 en 105 scheelt toch weer.
Ik denk trouwens niet dat je veel verschil gaat zien in beeldkwaliteit. Macrolenzen zijn vaak scherp genoeg voor portretten, soms wel eens te scherp.
Een erg kleine DOF op F 1.8 kan voor portretten erg lastig zijn maar kan ook wel leuke resultaten opleveren:

Laatst gewijzigd door Drikus70 op do dec 13 2012 8:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Contacteer:
@dutchy; ah oke thx, als dat niet het geval was zou dat anders mijn keuze zeker "maken of breken".
@Drikus; coole foto en thx voor je bijdrage!
Klopt, ik neem niet de nieuwste tamron mee in de vergelijk, het gaat om de Tamron AF SP 90mm f/2.8 Macro DI van om en nabij de €399,-
Wel goed om te weten dat de lens zo uitschuift, vind ik veelal minder prettig.
De 105mm is overigens niet een lens waar ik mijn pijlen op heb gericht, dus die wordt m sowieso niet.
Ik denk inmiddels ook dat ik eerst m'n pijlen ga richten op de 85 1.8G, eind conclusie die ik opmaak is dat die lens toch het dichtstbij aansluit op mijn bedoelingen.
Nog een vraag; hoe ervaar jij de snelheid van de 85 1.8G?
@Drikus; coole foto en thx voor je bijdrage!
Klopt, ik neem niet de nieuwste tamron mee in de vergelijk, het gaat om de Tamron AF SP 90mm f/2.8 Macro DI van om en nabij de €399,-
Wel goed om te weten dat de lens zo uitschuift, vind ik veelal minder prettig.
De 105mm is overigens niet een lens waar ik mijn pijlen op heb gericht, dus die wordt m sowieso niet.
Ik denk inmiddels ook dat ik eerst m'n pijlen ga richten op de 85 1.8G, eind conclusie die ik opmaak is dat die lens toch het dichtstbij aansluit op mijn bedoelingen.
Nog een vraag; hoe ervaar jij de snelheid van de 85 1.8G?
Een beetje van mezelf...en een beetje van nikon
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik ervaar de snelheid als prima.
Heb net nog even vergeleken met m'n 16-85 bij lamplicht en merk geen verschil.
Mijn 85 mm komt bij konijnenberg vandaan en heb 'm uitgebreid in en buiten de winkel mogen testen.
Toch wel prettig dat je zelf kunt ervaren of het aan je verwachting voldoet.
Suc6 met je keuze!
Heb net nog even vergeleken met m'n 16-85 bij lamplicht en merk geen verschil.
Mijn 85 mm komt bij konijnenberg vandaan en heb 'm uitgebreid in en buiten de winkel mogen testen.
Toch wel prettig dat je zelf kunt ervaren of het aan je verwachting voldoet.
Suc6 met je keuze!
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt voor het proberen! Die snelheid zit dus wel goed, zoals anderen ook al zeiden en nu ik jou vergelijking lees.
Ik de lens ook uitproberen eerdaags, als de lens dat bevalt ga ik denk ik idd voor de 85 1.8G.
Ik de lens ook uitproberen eerdaags, als de lens dat bevalt ga ik denk ik idd voor de 85 1.8G.
Een beetje van mezelf...en een beetje van nikon