Zie de foto hier onder

Die komen door het type lens/diafragma als je met klein diafragma schiet.mqaa schreef:Zou dat niet een filter zijn wat hier gebruikt is? Als je naar de verlichting op de brug kijkt zitten daar ook hele mooie steretjes om heen.
Marcel_ schreef:Ik weet dat dit echt de foto is, heb namelijk ergens gelezen dat als je iets met je diafragma doet en/of op het laatste moment eventjes een zwart stuk papier voor je lens houd (om het licht te blokkeren) de laatste sterren er groter/feller op komen zoals deze.
Alleen een echt duidelijke uitleg over deze techniek kan ik niet echt vinden, ik dacht vraag het hier even, misschien zijn er mensen met ervaring?
Maar bedankt voor de reacties tot nu toe
Dat kan niet. Het zou kunnen door eerst een aantal foto's te maken met lange sluitertijd en hoge ISO om deze vervolgens te stacken tot 1 foto. Dan zou je als laatste een foto met relatief korte sluitertijd moeten maken met hoge ISO en groot diafragma, zodat je sterren heel helder maar onbewogen in beeld komen. Ik denk echter niet dat je het voorbeeld kunt bereiken dmv enkel fotografie. De strepen wel de puntjes niet.Marcel_ schreef:Mijn vraag was niet hoe het op deze foto is gedaan, maar hoe het kan doormiddel van techniek in de camera.
De foto is maar een voorbeeld..
Er staat dat je met vol open diafragma moet beginnen en dan heel langzaam (zonder de camera te bewegen) het diafragma moet dichtdraaien. Dat betekent dat je dat dus alleen kan doen met een diafragmaring op de camera en aangezien daar klikstops inzitten gaat dat heel erg lastig wordenMarcel_ schreef:Hier bij de onderste foto staat uitgelegd dat het wel kan, alleen is de uitleg mij niet helemaal duidelijk.
http://www.weatherscapes.com/techniques ... startrails" onclick="window.open(this.href);return false;