Star trail met sterren op het eind

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Marcel_
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Star trail met sterren op het eind

Bericht door Marcel_ » wo dec 12 2012 9:51 am

Heeft iemand een idee hoe je star trails kunt fotograferen met sterren op het eind? Het star trail fotograferen in het algemeen kan ik wel, gaat mij dus echt om de sterretjes aan het eind van de trails.

Zie de foto hier onder

Afbeelding

mqaa
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Star trail met sterren op het eind

Bericht door mqaa » wo dec 12 2012 9:53 am

Zou dat niet een filter zijn wat hier gebruikt is? Als je naar de verlichting op de brug kijkt zitten daar ook hele mooie steretjes om heen.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » wo dec 12 2012 9:54 am

Zouden ze niet later toegevoegd kunnen zijn? Het is niet bij alle sterren.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » wo dec 12 2012 9:55 am

mqaa schreef:Zou dat niet een filter zijn wat hier gebruikt is? Als je naar de verlichting op de brug kijkt zitten daar ook hele mooie steretjes om heen.
Die komen door het type lens/diafragma als je met klein diafragma schiet.

Helaas geen EXIF

Sterren op het eind, misschien gestacked

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » wo dec 12 2012 11:41 am

Ik weet dat dit echt de foto is, heb namelijk ergens gelezen dat als je iets met je diafragma doet en/of op het laatste moment eventjes een zwart stuk papier voor je lens houd (om het licht te blokkeren) de laatste sterren er groter/feller op komen zoals deze.

Alleen een echt duidelijke uitleg over deze techniek kan ik niet echt vinden, ik dacht vraag het hier even, misschien zijn er mensen met ervaring?
Maar bedankt voor de reacties tot nu toe :)

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » wo dec 12 2012 11:57 am

Hoi Marcel,

Ik kan me onmogelijk voorstellen dat dit 1 foto is. De belichingstijd om zo'n sterrespoor te fotograferen zijn meerdere uren.
Daar komen meerdere problemen bij kijken, uiteraard overbeliching, sensor wordt oververhit etc. etc. etc.

Mijn inziens is dit een foto opgebouwd uit meerdere foto's, zoniet zou ik graag de efix gegevens zien :D

Ik denk dat de laatste foto's inderdaad met een klein diafragma zijn gemaakt, zodat de sterretjes ontstaan.

Maar ik ben wel heel benieuwd :-)
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » wo dec 12 2012 11:58 am

Marcel_ schreef:Ik weet dat dit echt de foto is, heb namelijk ergens gelezen dat als je iets met je diafragma doet en/of op het laatste moment eventjes een zwart stuk papier voor je lens houd (om het licht te blokkeren) de laatste sterren er groter/feller op komen zoals deze.

Alleen een echt duidelijke uitleg over deze techniek kan ik niet echt vinden, ik dacht vraag het hier even, misschien zijn er mensen met ervaring?
Maar bedankt voor de reacties tot nu toe :)

Kan me alleen voorstellen dat je tegen het einde van de opname even iets voor het objectief houdt en diafragma helemaal open zet waardoor het licht van de sterren wat sterker wordt. Vraag dan nog wel af waarom niet alle sterren dit hebben?
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo dec 12 2012 2:38 pm

De puntjes zijn dmv Photoshop o.i.d. toegevoegd. Zoals hierboven ook al opgemerkt is het niet bij alle sterren.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » ma dec 17 2012 11:04 am

Mijn vraag was niet hoe het op deze foto is gedaan, maar hoe het kan doormiddel van techniek in de camera.
De foto is maar een voorbeeld..

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma dec 17 2012 11:12 am

Marcel_ schreef:Mijn vraag was niet hoe het op deze foto is gedaan, maar hoe het kan doormiddel van techniek in de camera.
De foto is maar een voorbeeld..
Dat kan niet. Het zou kunnen door eerst een aantal foto's te maken met lange sluitertijd en hoge ISO om deze vervolgens te stacken tot 1 foto. Dan zou je als laatste een foto met relatief korte sluitertijd moeten maken met hoge ISO en groot diafragma, zodat je sterren heel helder maar onbewogen in beeld komen. Ik denk echter niet dat je het voorbeeld kunt bereiken dmv enkel fotografie. De strepen wel de puntjes niet.

iJoost

Bericht door iJoost » ma dec 17 2012 11:24 am

Gewoon eventjes de dodge tool gebruiken (met een zachte brush) op het eind van elke trail waarop je een puntje wilt. Zo te zien lang niet op allemaal, dus dat is wel te doen. ;-)

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » wo dec 19 2012 10:47 am

Hier bij de onderste foto staat uitgelegd dat het wel kan, alleen is de uitleg mij niet helemaal duidelijk.

http://www.weatherscapes.com/techniques ... startrails" onclick="window.open(this.href);return false;

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo dec 19 2012 11:18 am

Marcel_ schreef:Hier bij de onderste foto staat uitgelegd dat het wel kan, alleen is de uitleg mij niet helemaal duidelijk.

http://www.weatherscapes.com/techniques ... startrails" onclick="window.open(this.href);return false;
Er staat dat je met vol open diafragma moet beginnen en dan heel langzaam (zonder de camera te bewegen) het diafragma moet dichtdraaien. Dat betekent dat je dat dus alleen kan doen met een diafragmaring op de camera en aangezien daar klikstops inzitten gaat dat heel erg lastig worden :) Dan zou je een filmlens moeten gebruiken waarbij het diafragma traploos veranderd kan worden.

mpvk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door mpvk » wo dec 19 2012 11:58 am

De sterretjes staan aan het begin en niet aan het eind..!
Kartonnetje kan je gebruiken om de strepen te onderbreken, of sterretje los te koppelen van de trail.
Marcel

Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » wo dec 19 2012 12:17 pm

Idd aan het begin. Hier wordt eea uitgelegd:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”