Waardoor toch zo onscherp?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Waardoor toch zo onscherp?

Bericht door Marten » di dec 18 2012 4:40 pm

Pjerry schreef:Laat dit topic nou om een kitlens f/3.5-5.6 gaan....
Beste Pierre, mijn link is slechts een antwoord op de vraag van TS en betreft zoals gezegd verschillende objectieven en gaat daarmee niet speciaal over dit kitobjectief:
Zijn vraag was namelijk:
Rik Rollinga schreef:Hoe weet je trouwens van verschillende lenzen bij welk diafragma ze optimaal scherp zijn? Staat dat in de specs?....

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Rik Rollinga » di dec 18 2012 7:03 pm

@george013

VR stond helaas aan, geen acht op geslagen, had ook niet zo veel tijd gisteren.

Leuk trouwens die bokeh kits, zo maak je van de nood een grappige deugd.

@Pjerry

De foto is niet bewerkt, helemaal geen tijd voor, ik heb 'm gisterenavond gemaakt en had nog wat verplichtingen.
(Eigenlijk had ik helemaal geen tijd om terug te gaan en de foto opnieuw te maken, maarja toch nieuwsgierig)

Ik heb 'm in RAW geschoten en daarna, om 'm te kunnen uploaden, even met Irfan View in jpg omgezet. Nu krijg ik bij het zeggen hiervan waarschijnlijk over me heen dat dat een doodzonde is :-).
Om dezelfde reden was bij de eerste foto de EXIF niet meegekomen, bij deze jpg's zitten ze er wel in.

Verder heb ik bewust AF-S gebruikt om geen valse vergelijkingen te maken met de vorige foto bij F-22. Wist niet dat manual beter is in dit soort gevallen, weer wat geleerd.

Dat van die UFO merkte ik op juist om jullie commentaar over de lensflare te krijgen. Daar is dus vrij weinig tegen te doen als ik het goed begrijp (nogmaals ik heb geen filter gebruikt, ik bezit alleen een pol. filter nl.)

Met de beweging bedoelde ik, zoom beweging. Dat heb ik een keer in een boek gezien, was een chinese fotografe die dat deed, deze setting leent zich daar uitstekent voor. (Vandaar ook dat VR aan stond, al moet ik over de exacte werking nog inlezen)

Een grijsfilter is inderdaad een mogelijkheid om langere tijden bij F8 te krijgen, maar behalve dat ik van difractie niks af wist, heb ik (nog) geen ND filter.
Een CPL daarvoor aanwenden als stop verliezer, is simpelweg niet in mij opgekomen (had ik wel bij me).

Die perspectiefvorming is inderdaad storend, die heb ik bij de bewegende foto in de nabewerking gecompenseerd, zoals je al voorsteld.

Dat ik er scheef voor sta is een gebrek aan ervaring en ook een beetje de haast.
Als het niet echt hoeft.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di dec 18 2012 7:24 pm

Rik Rollinga schreef:Het was trouwens ook vandaag weer windstil en het statief stond stevig op zijn dunne poten.....
Rik Rollinga schreef:..VR stond helaas aan, geen acht op geslagen, had ook niet zo veel tijd gisteren
Jammer inderdaad.
lees DIT even

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 18 2012 8:08 pm

Rik Rollinga schreef:Ik heb 'm in RAW geschoten en daarna, om 'm te kunnen uploaden, even met Irfan View in jpg omgezet. Nu krijg ik bij het zeggen hiervan waarschijnlijk over me heen dat dat een doodzonde is :-).
Het verklaart wel een hoop. Download dan in ieder geval Nikon View NX even. dat kan je gratis doen. Ik vermoed dat dat in ieder geval betere resultaten geeft.

Er wan zooooooooveeeeeel fout gaan NA het nemen van de foto...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » di dec 18 2012 10:20 pm

@Rik
Op de avondshoot in Amsterdam een paar weken geleden heb ik mijn VR ook aan laten staan, per ongeluk.

AF-S is iets dat je altijd moet gebruiken, tenzij je iets anders wilt, en dan mag je nadenken over het waarom.

Een grijsfilter helpt geen moer. Als je je sluitertijd omhoog gooit heb je hetzelfde effect. Een grijsfilter verandert de lichtwaardes tussen hoog en laag niet. Dat doet een gespliste grijsfilter wel. Leuke voor een foto aan zee met een horizon
.
Als je afstand tot je object gering is, sta je er bijna altijd scheef voor, omhoog gericht.

Ik heb geen probleem met je opening. Ik hou van mensen die vragen.

George

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » di dec 18 2012 10:38 pm

george013 schreef:Een grijsfilter helpt geen moer. Als je je sluitertijd omhoog gooit heb je hetzelfde effect. Een grijsfilter verandert de lichtwaardes tussen hoog en laag niet. Dat doet een gespliste grijsfilter wel. Leuke voor een foto aan zee met een horizon
Dat was naar aanleiding van de gedachte dat hij de trails van de autolichten langer wilde. Dus langere sluitertijd, langere trails.
Als hij dat niet wil, helpt het inderdaad helemaal niets.
.
Als je afstand tot je object gering is, sta je er bijna altijd scheef voor, omhoog gericht.
Ben ik niet met je eens in dit geval George, als je ziet hoeveel ruimte er is aan de bovenkant van de foto.

Maar beide punten zijn minor punten, zeker in de context van de discussie. Alleen mijn opmerkingen wel altijd in de context blijven lezen, waarin ik ze plaatste, hè :P.

george013

Bericht door george013 » di dec 18 2012 11:26 pm

Mijn reactie is puur op de posts van Rik, zonder na gegaan te zijn waar deze op gebaseerd zijn.
Met een grijsfilter krijg je geen langere trails . Je verandert alleen de hoeveelheid licht die de sensor bereiklt. Kun je ook doen met je diafragma, sluitertijd en gevoeligheid. Grijsfilter is nuttig als ik slechts 1 wil veranderen in een anders acceptabele lichtomgeving. Bijvoorbeeld het gebruik van een langere sluitertijd overdag om de beweging van de zee te elimineren, bij een gelijke gevoeligheid en diafragma.

En wat je tweede opmerking betreft, het is een marge. Echt parallel betekent op dezelfde hoogte als het midden van je onderwerp. En haaks.

George

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » zo dec 30 2012 4:00 pm

Bedankt voor de vele reacties, heb er een hoop van geleerd.

Die onscherpte was een toevallige bijvangst, ik kwam die dag om een foto met zoom effect te maken, zie:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=44860
Als het niet echt hoeft.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”