@george013
VR stond helaas aan, geen acht op geslagen, had ook niet zo veel tijd gisteren.
Leuk trouwens die bokeh kits, zo maak je van de nood een grappige deugd.
@Pjerry
De foto is niet bewerkt, helemaal geen tijd voor, ik heb 'm gisterenavond gemaakt en had nog wat verplichtingen.
(Eigenlijk had ik helemaal geen tijd om terug te gaan en de foto opnieuw te maken, maarja toch nieuwsgierig)
Ik heb 'm in RAW geschoten en daarna, om 'm te kunnen uploaden, even met Irfan View in jpg omgezet. Nu krijg ik bij het zeggen hiervan waarschijnlijk over me heen dat dat een doodzonde is

.
Om dezelfde reden was bij de eerste foto de EXIF niet meegekomen, bij deze jpg's zitten ze er wel in.
Verder heb ik bewust AF-S gebruikt om geen valse vergelijkingen te maken met de vorige foto bij F-22. Wist niet dat manual beter is in dit soort gevallen, weer wat geleerd.
Dat van die UFO merkte ik op juist om jullie commentaar over de lensflare te krijgen. Daar is dus vrij weinig tegen te doen als ik het goed begrijp (nogmaals ik heb geen filter gebruikt, ik bezit alleen een pol. filter nl.)
Met de beweging bedoelde ik, zoom beweging. Dat heb ik een keer in een boek gezien, was een chinese fotografe die dat deed, deze setting leent zich daar uitstekent voor. (Vandaar ook dat VR aan stond, al moet ik over de exacte werking nog inlezen)
Een grijsfilter is inderdaad een mogelijkheid om langere tijden bij F8 te krijgen, maar behalve dat ik van difractie niks af wist, heb ik (nog) geen ND filter.
Een CPL daarvoor aanwenden als stop verliezer, is simpelweg niet in mij opgekomen (had ik wel bij me).
Die perspectiefvorming is inderdaad storend, die heb ik bij de bewegende foto in de nabewerking gecompenseerd, zoals je al voorsteld.
Dat ik er scheef voor sta is een gebrek aan ervaring en ook een beetje de haast.
Als het niet echt hoeft.