Stofprobleem D600 ?

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Stofprobleem D600 ?

Bericht door Hasselbox » di okt 30 2012 10:44 am

Edouard schreef:Sta ik dan nu op het op het punt om mijn D200 met op meerdere punten loslatend rubber te vervangen door een D600 met stofdeeltjes?
Wat moet ik hiervan allemaal toch denken?
Ik zou er nog niet te zwaar aan tillen. Duizenden D600 gebruikers die niet reageren omdat ze geen problemen hebben. Denk ik zo.
Tot nu toe geen stof en ook geen krassen in de lak te zien bij de mijne. Met serienummer uit de 60.... reeks.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di okt 30 2012 10:48 am

Dat loslatend rubber is op te lossen, zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=42848

En deze kinderziektes van de D600 en D800 zijn niet leuk en Nikon communiceert hier niet duidelijk over met haar klanten, maar ik ben er wel van overtuigd dat ze opgelost zullen worden.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Pjerry » di okt 30 2012 11:51 am

Blijkbaar staan de producties behoorlijk onder druk (overstromingen enzo, opgelopen achterstanden) en lijdt de QC eronder. Bij Canon waren er ook problemen, hier bij de D800(E) en nu de D600.

Een reden om je centen altijd even een half jaartje in je zak te halen en niet bij de early adapters te willen horen. Je betaalt meer, maar eerlijk gezegd krijg je ook meer (ellende) :huh: :D.

JohnnyJ

Bericht door JohnnyJ » wo dec 19 2012 11:32 am

Ik heb deze thread een tijdje gevolgd omdat ik voornemens was/ben een D600 te kopen. Momenteel twijfel ik gezien de houding van Nikon Nederland en de toch wel grote aantallen meldingen m.b.t. dit issue. Overigens nog even over je recht als consument.

Als je een ondeugdelijk product hebt gekocht dien je de partij waarmee je de koopovereenkomst hebt afgesloten in de gelegenheid te stellen om dit, in een redelijke termijn, te herstellen. Dit kan door reparatie of vervanging van het betreffende apparaat. Na max. 3 keer houdt het echter op en heb je het recht om het apparaat te retourneren en het aankoopbedrag terug te vorderen. E.e.a. gaat normaliter vanzelf daar de handel ook op de hoogte is van de wetgeving in deze en niet moeilijk doet. Als er op voorhand door de handelaar al verende uitlatingen worden gedaan is het verstandig om dit traject met rechtsbijstand samen te doorlopen.

In tegenstelling tot Nikon Nederland heeft Nikon Duitsland zich schijnbaar wel tot het stofprobleem geuit. Zie hiervoor deze URL
http://www.colorfoto.de/news/nikon-d600" onclick="window.open(this.href);return false; ... 49897.html

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo dec 19 2012 11:36 am

JohnnyJ schreef:Na max. 3 keer houdt het echter op en heb je het recht om het apparaat te retourneren en het aankoopbedrag terug te vorderen. E.e.a. gaat normaliter vanzelf daar de handel ook op de hoogte is van de wetgeving
In welke wet cq wetsartikel staat dat?

GKW

Bericht door GKW » wo dec 19 2012 11:47 am

JohnnyJ schreef:Ik heb deze thread een tijdje gevolgd omdat ik voornemens was/ben een D600 te kopen. Momenteel twijfel ik gezien de houding van Nikon Nederland en de toch wel grote aantallen meldingen m.b.t. dit issue. Overigens nog even over je recht als consument.

Als je een ondeugdelijk product hebt gekocht dien je de partij waarmee je de koopovereenkomst hebt afgesloten in de gelegenheid te stellen om dit, in een redelijke termijn, te herstellen. Dit kan door reparatie of vervanging van het betreffende apparaat. Na max. 3 keer houdt het echter op en heb je het recht om het apparaat te retourneren en het aankoopbedrag terug te vorderen. E.e.a. gaat normaliter vanzelf daar de handel ook op de hoogte is van de wetgeving in deze en niet moeilijk doet. Als er op voorhand door de handelaar al verende uitlatingen worden gedaan is het verstandig om dit traject met rechtsbijstand samen te doorlopen.

In tegenstelling tot Nikon Nederland heeft Nikon Duitsland zich schijnbaar wel tot het stofprobleem geuit. Zie hiervoor deze URL
http://www.colorfoto.de/news/nikon-d600" onclick="window.open(this.href);return false; ... 49897.html
Hierbij de juiste link:
http://www.colorfoto.de/news/nikon-d600 ... 49897.html

dogo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door dogo » wo dec 19 2012 12:08 pm

JohnnyJ schreef:Ik heb deze thread een tijdje gevolgd omdat ik voornemens was/ben een D600 te kopen.
Ik had deze en heeeel veel andere threads op internet nauwgezet gevolgd omdat ik al ruim 0,5 jaar absoluut van plan was een D600 te kopen, maar door deze klachten uiteindelijk last minute een D700 heb gekocht in november als overstap naar Full Frame, de body kostte (nieuw, ik denk zelfs bijna de laatste nieuwe in NL) zelfs € 100 meer dan de goedkoopste prijs van de D600 toen, maar ik heb er geen moment spijt van. Ik ben als een kind zo blij met mijn D700 (mijn vrouw noemt het mijn nieuwe "baby" :D ).
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

JohnnyJ

Bericht door JohnnyJ » wo dec 19 2012 12:25 pm

Marten schreef:
JohnnyJ schreef:Na max. 3 keer houdt het echter op en heb je het recht om het apparaat te retourneren en het aankoopbedrag terug te vorderen. E.e.a. gaat normaliter vanzelf daar de handel ook op de hoogte is van de wetgeving
O.a. in "gewone mensen taal" hier: http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie" onclick="window.open(this.href);return false;

FYI: Ontbinden van de koopovereenkomst betekend, goederen retour en jij je geld terug.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » wo dec 19 2012 3:52 pm

JohnnyJ schreef:
Marten schreef:
O.a. in "gewone mensen taal" hier: http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie" onclick="window.open(this.href);return false;

FYI: Ontbinden van de koopovereenkomst betekend, goederen retour en jij je geld terug.
Er is geen eis van drie keer repareren. Zie mijn reactie in het andere draadje.
En lees dit:
"Ontbinding van de koopovereenkomst is een middel dat eigenlijk pas aan de orde komt als de verkoper niet kan repareren of vervangen. Of dat dit niet van hem gevraagd kan worden. Het uitgangspunt is dat u eerst recht hebt op kosteloos herstel of vervanging".

Je kunt dus in de situatie terecht komen, en die is nu actueel, dat het probleem erkend wordt maar dat er geen zicht is op een tijdige oplossing. Bovendien is duidelijk dat de camera niet het product is dat je voor pakweg 2000 euro voorgespiegeld hebt gekregen. Als de verkoper blijft eisen dat hij eerst wil repareren en niet wilt vervangen, maar repareren niet binnen afzienbare tijd mogelijk is, dan hoef je dit als koper niet te accepteren en mag je het geld terug vorderen.:

"Wilt of kunt u (verkoper) de reparatie of vervanging niet uitvoeren? Dan kan de consument ervoor kiezen het aankoopbedrag terug te verlangen.

lock

lock

JohnnyJ

Bericht door JohnnyJ » wo dec 19 2012 4:32 pm

lock schreef: Er is geen eis van drie keer repareren. Zie mijn reactie in het andere draadje.
En lees dit:
"Ontbinding van de koopovereenkomst is een middel dat eigenlijk pas aan de orde komt als de verkoper niet kan repareren of vervangen. Of dat dit niet van hem gevraagd kan worden. Het uitgangspunt is dat u eerst recht hebt op kosteloos herstel of vervanging".

Je kunt dus in de situatie terecht komen, en die is nu actueel, dat het probleem erkend wordt maar dat er geen zicht is op een tijdige oplossing. Bovendien is duidelijk dat de camera niet het product is dat je voor pakweg 2000 euro voorgespiegeld hebt gekregen. Als de verkoper blijft eisen dat hij eerst wil repareren en niet wilt vervangen, maar repareren niet binnen afzienbare tijd mogelijk is, dan hoef je dit als koper niet te accepteren en mag je het geld terug vorderen.:

"Wilt of kunt u (verkoper) de reparatie of vervanging niet uitvoeren? Dan kan de consument ervoor kiezen het aankoopbedrag terug te verlangen.

lock

Ik vind dit soort discussies zo zinloos en vermoeiend. We zeggen beide hetzelfde. Als je vindt dat jouw formulering beter is, proficiat!! Ik ga hier ook niet meer verder over discussiëren, ik wil enkel mensen helpen die schijnbaar door de handel met een kluitje in het riet worden gestuurd. Hoe dan ook, het komt er op neer dat je gewoon je geld terug krijgt als een verkoper een aangekocht product, om welke reden dan ook, niet kan herstellen.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » wo dec 19 2012 4:41 pm

Dan word je daar maar moedeloos van.
Maar als je mensen wilt helpen door hen over wettelijk vastgelegde regelingen te informeren dan moet je het wel goed doen.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo dec 19 2012 4:50 pm

JohnnyJ schreef:
Marten schreef:In welke wet cq wetsartikel staat dat?
Ok, bedankt.

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”