Eerste stappen in bewerken

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
EllydeJ
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Eerste stappen in bewerken

Bericht door EllydeJ » di dec 25 2012 10:06 am

Hallo,

Sinds kort heb ik het programma photoshop elements 11 voor het bewerken van mijn foto's.
Het is allemaal nog heel erg nieuw voor me. Daarom mijn vraag of ik op de goede weg ben zo.

Deze foto heb ik gemaakt van mijn vader tijdens een etentje in een restaurant. Mijn vader is erg moeilijk op de foto te krijgen door zijn ziekte. Dus ik was al heel blij met deze mooie foto van hem.

Ik heb geprobeerd de achtergrond wat vager te maken (via filter -->vervagen --> gaussiaans vervagen)

orginele foto
Afbeelding

bewerkte foto
Afbeelding

alvast bedankt
Elly
Nikon D3200,
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikkor AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6 G ED VR
Sigma 105MM F/2.8 EX DG MACRO

dotcat
Clublid
Clublid

Re: Eerste stappen in bewerken

Bericht door dotcat » di dec 25 2012 10:44 am

Het vervagen is gelukt maar wat is dan je vraag?

Een paar kanttekeningen bij het vervagen zijn:
-de haren zijn moeilijk maar nu is er echt een streepje te zien tussen vaag en niet vaag. Je zou hier een doezelaar moeten gebruiken
-de overgang van trui naar vaag is ook erg scherp, dit zou je kunnen verdoezelen
-het rode servet is vaag gemaakt maar in hetzelfde scherpstelvlak zit de tafel en een deel van de arm. Dit is dus niet in overeenstemming, ik zou de arm en tafel ook vervagen of de servet niet vervagen.

om meer de aandacht naar de persoon te laten uitgaan kun je ook nog een strakker kader nemen en een beetje vignetting toepassen zodat de omgeving donkerder wordt.

succes
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pacha » di dec 25 2012 11:13 am

Elly,
valt best mee, je eerste stappen in bewerken,
zoals verwacht heeft deze bewerking een beetje last van het zogenaamde 'Halo' effect, dit is een soort omhullende kring rond je onderwerp,
vooral merkbaar rond het hoofd en schouder van je vader,
het verschijnsel is algemeen bekend,
dit ongewenst effect vermijden, kan op volgende manier:
http://www.fotokring-de-krakeling.be/halo/default.php" onclick="window.open(this.href);return false;
De bewerkingen zijn gemaakt vanuit photoshop,
het gaat om het principe om ongewenste nevenverschijnselen te voorkomen,
op één of andere manier zou dit ook vanuit photoshop elements 11 mogelijk moeten/kunnen zijn.
Succes.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

EllydeJ
Forumlid
Forumlid

Bericht door EllydeJ » di dec 25 2012 11:29 am

Bedankt beide,
ik ga hiermee verder stoeien.

gr. Elly
Nikon D3200,

EllydeJ
Forumlid
Forumlid

Bericht door EllydeJ » wo dec 26 2012 12:07 pm

Nieuwe poging na jullie tips en adviezen
Pacha: dank je voor de link, elements 11 werkt bijna hetzelfde als photoshop dus dat was geen probleem.

Afbeelding
Nikon D3200,

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » wo dec 26 2012 12:54 pm

Elly,
je hebt de techniek vlug onder de knie.
Je vader kan tevreden zijn over zijn nabewerkte foto.

De toegepaste techniek is een prima werkwijze, bij Gaussiaans vervagen.

Voor mij behoort dit zowat tot de standaard nabewerking van een aantal foto's.
De foto's zien er achteraf vaak veel beter uit, je onderwerp komt meer naar voor.

Succes bij je verdere stappen in bewerken.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » wo dec 26 2012 1:27 pm

De foto blijf ik maar raar vinden, het kijkt niet lekker. Het is net alsof je vader op de foto geplakt is.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 26 2012 2:31 pm

M@rcel schreef:De foto blijf ik maar raar vinden, het kijkt niet lekker. Het is net alsof je vader op de foto geplakt is.
Toch benadert dit prima het resultaat dat je bij een groot diafragma zou hebben verkregen...

Je kan natuurlijk het effect naar believen minder maken door minder te vervagen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

iJoost

Bericht door iJoost » wo dec 26 2012 2:48 pm

Nee, niet echt. Bij een groot diafragma is de mate van onscherpte afhankelijk van de afstand tot het scherpstelvlak. Dat geeft een veel minder abrupte overgang tussen scherp en onscherp als die je hier ziet.

De manier waarop de overgang van scherp naar onscherp precies verloopt is belangrijk voor de kwaliteit van een lens. Het heeft alleen voor zover ik weet nog geen populaire naam (zoals Bokeh ;-) )maar dat doet er ook niet toe. Wat visueel haakt bij deze bewerking is dat dat verloop er totaal niet is. Het is een keiharde sprong.

Bij een problematische achtergrond kan deze bewerking een uitkomst zijn. Maar ik zou toch liever wat meer oog hebben voor de achtergrond al bij de opname. Of als daar niets aan te doen valt een groot diafragma gebruiken. Dit vervagen van de achtergrond is een beetje een noodgreep.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo dec 26 2012 7:34 pm

Als het diafragma echt zo groot zou zijn dat de achtergrond zo vaag zou zijn zou de scherptediepte zo klein zijn dat van de man alleen het vlak waarin zijn ogen zitten scherp zou zijn en zijn oren al redelijk wazig zouden zijn.
Als je een paar uur de tijd hebt kun je een diepte masker schilderen en dat gebruiken voor de vervaging.

Praten over ander diafragma, andere achtergrond en beter licht is leuk maar goed, deze foto is al gemaakt en voor mij is bij nabewerken alles toegestaan om het een mooiere foto te maken. Wat mooi is blijft natuurlijk persoonlijk en zelfs dan, wat je nu mooi vindt daar kijk je misschien over een jaar met afgrijzen naar.

Mag ik nog wat suggesties doen om je bezig te houden Elly :mrgreen:

- Tanden selecteren en dan met hue and saturation van de gele kleur, via het dropdown menu, de saturation terugdraaien
- dan met dezelfde tandenselectie met een curves layer de tanden wat oplichten
- Selecteer de neus, maak een hue and saturation laag en selecteer de rode kleur uit het dropdown menu. Selecteer nu met het pipetje de rode kleur van zijn neus. Beweeg het hue schuifje naar rechts zodat het rood huidkleurig wordt.
- Op dezelfde manier kun je het paars uit zijn trui veranderen zodat het beter bij zijn gezicht past

- De rechtervoortand kopiëren naar een nieuwe laag, transform, mirror en dan op de linkervoortand heenleggen. Daar gooi je een masker op wat alles verbergt en dan brush je met wit op het masker het afgebroken stukje voortand terug in
- Hetzelfde met het rechteroog: Kopieer, transform en mirror het oog en plaats het over het dichtgeknepen linkeroog. Maak een masker wat alles verbergt en brush met wit het oog terug in zodat het mooi overloopt naar de oogkas. Ik moest het wel een klein beetje warp transformen zodat hij niet ging loensen

- Nog een beetje clone stamp tool om de reflectie uit zijn bril te halen.

Quick and Dirty geeft het dit resultaat, het meeste werk zit in het perfectioneren.
Afbeelding

EllydeJ
Forumlid
Forumlid

Bericht door EllydeJ » do dec 27 2012 11:08 am

Ik ga het allemaal eens proberen na te doen ;)

Elly
Nikon D3200,

iJoost

Bericht door iJoost » do dec 27 2012 11:18 am

De arme man... Misschien moet je 'm ook maar meteen plastificeren, zoals ze met fashion models doen. Of misschien moet je 'm in z'n waarde laten als mens?

Foto's nabewerken ontkom je niet aan en is ook niets mis mee. Gebruik maken van de ruimte in het histogram, verscherpen, croppen, kleurcorrectie. Maar een vervanging voor beter foto's maken is het nooit. In het beste geval is het een aanvulling. Maar het "verbeteren" van het model zou ik toch echt tot het noodzakelijke minimum willen beperken. Niet alles wat kan moet ook.

Maar goed, smaken verschillen. ;-)

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door bjornc » do dec 27 2012 12:05 pm

Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Een rimpeltje of rode vlek iets wegpoetsen is toch wel het limiet.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » do dec 27 2012 5:54 pm

Dit is een topic over stoeien met photoshop, dat vind ik leuk om te doen. Het zou een heel saai topic worden als er alleen maar fotopuristen komen zeggen dat je niks aan je foto mag doen omdat het niet puur is en je maar een betere foto had moeten maken.

Dat ik de 'arme man' niet in zijn waarde laat als mens vind ik erg overdreven. De bewerkingen die ik hier gedaan heb zijn met alle respect voor het model. Het resultaat zou zo maar een foto van hem op een andere dag kunnen zijn.

iJoost

Bericht door iJoost » do dec 27 2012 6:26 pm

Er is niets mis met leren omgaan met Photoshop. En is er ook niets mis mee om je daarbij af te vragen hoever je daarin wel/niet moet gaan. Dat past uitstekend in een draadje als dit.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”