Waar is het diafragma indrukknopje gebleven?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Waar is het diafragma indrukknopje gebleven?

Bericht door Rik Rollinga » vr jan 04 2013 2:14 pm

pjerry slaat de spijker op zijn kop.
Als je je diafragma instelt VOORDAT je op LiveView overgaat, is dat het diafragma waarmee je "kijkt" via LiveView. Als je dan aan je diafragma draait verandert er NIETS bij LiveView totdat je afdrukt. Wil je toch het gevolg van de nieuwe diafragma-instelling zien, dan moet je LiveView even uitschakelen en weer inschakelen.
Ben het even nagegaan (D5100) door bovenin de lens te kijken (gewoon op de M stand zonder fratsen) en inderdaad, je moet LiveView uit en opnieuw aan zetten om de diafragmainstelling te actualiseren. Daarna zie je met LiveView gewoon de echte scherptediepte. Ik zou dit dus kunnen gebruiken om de scherptediepteknop, zoals het diafragmaindrukknopje blijkt te heten, te vervangen.

Ik ging er, ten onrechte, vanuit dat je in LiveView altijd via de grootste opening kijkt, het is dus GEEN vervanging voor de ouderwetse 6x6 matglas viewer, maar weldegelijk een LiveView. Jammer dat dit niet Live geupdate wordt, lijkt een software fout of nalatigheid.
Als het niet echt hoeft.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jan 04 2013 2:36 pm

Rik Rollinga schreef:Jammer dat dit niet Live geupdate wordt, lijkt een software fout of nalatigheid.
Dit is zowel geen nalatigheid alsook geen software fout.
Dat is de consequentie van 50 jaar vasthouden aan de Nikon F-bajonet, comptabiliteit met lenzen vanaf het Ai(s) tijdperk.

Het diafragma wordt mechanisch met het heveltje in de camera overgebracht naar de lens. Bij instelling in de camera wordt het heveltje op een vaste hoogte vergrendeld volgens een bepaalde mechanische volgorde. Zou je actueel het diafragma willen verstellen tijdens LiveView, zou dat mechanisch volledig anders opgelost moeten worden, waarbij het de vraag is of die afwijkende werkwijze met een los "zwevend" heveltje dan nog voldoende nauwkeurig gewaarborgd is. De oplossing nu van die 50 jaar comptabiliteit via dat heveltje is namelijk op zichzelf al helemaal niet zo nauwkeurig. Dat wordt er dan alleen maar slechter op. Of je moet afstappen van die comptabiliteit.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » vr jan 04 2013 2:45 pm

Ik ben geen expert, en heb het waarschijnlijk ook gewoon mis, maar geloofwaardig klinkt het in ieder geval niet. Als ik het diafragma kan updaten door LiveView uit en aan te zetten, lijkt het me dat ik de software ook zo moet kunnen maken dat het diafragma live geupdate kan worden (ten koste van mechanische belasting). Zeker daar het allemaal toch fly by wire is lijkt het me iets dat gereduceert wordt tot een software probleem.
Toch jammer als het is zoals je zegt, dan remt de compatibiliteit de functionaliteit van nieuwe modellen.
Als het niet echt hoeft.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 05 2013 12:07 am

Rik Rollinga schreef:Ik ben geen expert, en heb het waarschijnlijk ook gewoon mis, maar geloofwaardig klinkt het in ieder geval niet.
Dan geloof je het niet, mij best. Feit is dat het niet opgelost kan worden op een wijze zoals jij het je voorstelt.
Rik Rollinga schreef:Dan remt de compatibiliteit de functionaliteit van nieuwe modellen.
Dat doet het al 50 jaar. Het is simpelweg een keuze. Stapt Nikon daar vanaf, remt het weer de compatibiliteit met oudere lenzen. Is de teleurstelling bij Nikon gebruikers groter met al die miljoenen lenzen die in omloop zijn, dat die niet meer zouden werken tegenover dit LiveView probleem. Zou het einde van Nikon betekenen.

Die compatibiliteit is vooralsnog "heilig" bij Nikon. Wil je meer mogelijkheden, koop een meer pro type body of geavanceerder in lijn. Een D7000 of bijv. een D600 of D800.
Wil je het diafragma dan perse wel variërend onder de LiveView functie gebruiken, kies dan voor een oud type manuele Ai(s) lens zonder CPU, draai aan de diafragmaring op de lens en het sluit zich tot de de waarde die je instelt, precies zoals je het wilt hebben. Je zou het voor de aardigheid ook met je D5100 kunnen proberen of het als zodanig werkt. Misschien heb je geluk.
De lichtmeting werkt met oude manuele lenzen op een D5100 in ieder geval niet. In die mate van comptabiliteit is de D5100 niet voorzien.

Een en ander wordt wellicht vanzelf opgelost tegen de tijd dat de spiegelreflexcamera zijn langste tijd heeft gehad, en men volledig overgaat naar spiegelloze camera's, ook voor het DX en FX formaat.

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » za jan 05 2013 12:13 am

En dat laatste is er misschien nog wel eerder dan je denkt....
http://nl.fotovideo.nu/nieuws/32519/nik ... oze-camera

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » za jan 05 2013 1:28 am

Rustig maar, ik geloof je WEL! (heb nooit gezegd dat ik je niet geloof, blijf overigens wel verbaasd dat dit zo moeilijk is 43 jaar na de maanlanding). Ik heb een Nikon gekozen omdat me dat in mijn prijsklasse het beste toestel leek, maar het is voor mij geen religie.

Begrijpelijk dat het zo gekozen is, compatibiliteit met al die bestaande lenzen is meer dan waardevol, daar valt scherptediepte preview bij in het niet. Bedankt voor de uitleg en eh... ..ik schakel wel heen en weer op LiveView, no big deal.

Wat die spiegelloze toestellen betreft, die mogen van mij nog wel even uitblijven.
Als het niet echt hoeft.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 05 2013 2:04 am

Rik Rollinga schreef:blijf overigens wel verbaasd dat dit zo moeilijk is 43 jaar na de maanlanding). Ik heb een Nikon gekozen omdat me dat in mijn prijsklasse het beste toestel leek, maar het is voor mij geen religie.
Aanverwante onderwerpen met betrekking tot LiveView zijn al eens eerder aan de orde gekomen. Lees ook eens de 2e alinea van de volgende reactie in een draad over LiveView (voor de functie waar het daar om gaat, zie het onderwerp): http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 97#p371197" onclick="window.open(this.href);return false;
En deze reactie als algemene informatie hoe je dat kunt zien ook met betrekking tot compatibiliteit in het verdere systeem: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 61#p371361" onclick="window.open(this.href);return false;

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » za jan 05 2013 2:16 am

@ Rik
Omdat?

De Nex en Fujifilm zijn mooie camera's hoor. En dan de Sony met FF.......

Overigens is die compatibiliteit een keuze hè. Canon heeft duidelijk voor een andere weg gekozen. De Canonians zijn daar zelf zeer enthousiast over, althans naar buiten toe. Ik kan het me nl. echt niet voorstellen dat de puinhoop die Canon er van maakt met zijn verschillende lenzen (EF-S kan bijv. niet op een FF-camera, oude lenzen passen niet, enz.) echt gewaardeerd wordt. Maar ja, wie ben ik.

george013

Bericht door george013 » za jan 05 2013 10:52 am

De belichtingsparameters bestaan uit diafragma, sluitertijd en gevoeligheid. In de lens zit alleen het diafragma.

Misschien een basis voor verder onderzoek http://en.wikipedia.org/wiki/Live_preview. Zoek het hoofdstuk Types.
Ik blijf me afvragen hoe de sluitertijd wordt gesimuleerd. Wel een vermoeden, maar krijg het nergens bevestigt/uitgelegt.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 05 2013 12:22 pm

george013 schreef: Ik blijf me afvragen hoe de sluitertijd wordt gesimuleerd. Wel een vermoeden, maar krijg het nergens bevestigt/uitgelegt.
LiveView bestaat uit een "filmisch" opgenomen, en weergegeven beeld. De sluitertijd met die LiveView functie wordt dan elektronisch per beeldje geregeld (de sensor staat namelijk continu "vrij" voor ontvangen van licht). Evenals dat het aantal beeldjes per seconde elektronisch wordt geregeld.

De basis parameters van wat er gebruikt gaat worden wordt tot nu toe bij Nikon reflexen gehaald uit de lichtmeting vooraf die via de spiegel in neerwaartse positie wordt gedaan. De lichtmeetmodule in Nikon reflexcamera´s zit namelijk ergens bij het pentaprisma net onder het oculair.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de mirrorless Nikon 1 serie, waar delen van de beeldsensor zelf functionaliteit hebben meegekregen om licht te meten.

Buiten die eerste basis parameters (waarbij die parameters niet meer veranderen, nadat de spiegel is opgeklapt ---> dus doorgaans ook geen diafragma verandering) is er nog wel een mate van elektronische autogain/framing van het Liveviewbeeld.
Bij gebruik van manuele Ai(s) lenzen zonder CPU die de uitzondering vormen om het diafragma wel te verstellen tijdens LiveView, wordt het LiveView beeld namelijk wel degelijk aangepast aan de veranderde parameters / lichtomstandigheden. Draai ik op een D700 het diafragma tijdens LiveView helemaal open (vanuit een meer gesloten positie), zie je in eerste instantie namelijk een sterk overbelicht beeld, en net andersom vanuit open positie naar gediafragmeerde stand in eerste instantie een onderbelicht beeld. Maar dat wordt binnen pakweg 1/2-1 seconde zichtbaar weer bijgeregeld. ook in de manuele (M) stand van de camera. Dat bijregelen gebeurt echter alleen als de omstandigheden voldoende licht behelzen. Doe ik hetzelfde onder erg donkere lichtomstandigheden gebeurt die bijregeling niet, en ligt de autogain/framing functionaliteit kennelijk buiten het bereik van de omstandigheden. Het LiveView beeld is dan donkerer of lichter afhankelijk van de stand van het diafragma, ongeacht de instellingen van de camera voor manueel (M), of diafragma-voorkeuze (A).

Het zit dus allemaal best complex in elkaar. Dat is dan met een D700 camera. Wellicht dat latere cameramodellen daar op details anders in reageren. De basiswerking is echter nog wel in grote mate hetzelfde. (Lichtmeting wordt nog steeds bepaald vanuit de module in het pentaprisma onder het oculair).

george013

Bericht door george013 » za jan 05 2013 12:37 pm

Dat zou betekenen dat je LV alleen kunt gebruiken voor het kaderen. Op de belichting kun je niet vertouwen, heb je per definitie niets aan.
Op de D300 schijnt ook LV te zitten. Heb het nog nooit gebruikt. Ik heb een spiegelreflex om door het oogje te kijken. Wil ik het met een scherm, dan een compact of een tablet, zoals je tegenwoordig steeds vaker ziet.

Ik zal het vanmiddag eens uitproberen.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 05 2013 12:58 pm

george013 schreef:Dat zou betekenen dat je LV alleen kunt gebruiken voor het kaderen.
LiveView biedt nog wel de mogelijkheid van scherpstellen via de sensor als "contrastmeting". Die functionaliteit heeft het in ieder geval wel. (De belangrijkste reden om LiveView te willen gebruiken). Latere modellen camera's hebben wat meer mogelijkheden zoals o.a. gezichtsherkenning bij die scherpstelling via LiveView. Ik zou me nog wat meer moeten verdiepen om te weten of ze daarbij nog wat andere functionaliteit hebben tijdens LiveView.

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » za jan 05 2013 3:16 pm

Pjerry:
Omdat?
Goh, dat is een lang en vooral irrationeel verhaal (het is overigens wetenschappelijk aangetoond, verdedig ik mij vooraf, dat mensen bij dit soort aankopen rationele verklaringen zoeken voor irrationele besluiten, het gaat dan vooral om aankopen van producten met een bepaald gevoel, auto's, telefoons, fototoestellen...). Ik had vroeger een Praktica, zoals bij mijn introductie gezegd, helaas ging daar iedere keer de sluiter van stuk. Een familielid van mij had destijds een Canon EOS (analoog) en zo leerde ik kennis maken met de wat modernere A en de S stand bijv. (en softfocus, wat ik op de Nikon overigens niet heb terug gevonden) (daarnaast ook wat 6x6 yashica gedaan, haarscherpe plaatjes waren dat). Na drie 2e hands Praktica bodies kocht ik, bij gebrek aan geld voor meer, al in het digitale tijdperk van de zeg 1 a 2 megapixel tijd, een Braun SR2000 met cosina lens. Om de een of andere reden, maakte ik hier niet zulke aardige foto's mee als met de Praktica (aardig, want om nu te zeggen dat ik met de Praktica geweldig was is ook weer overdreven). Ik vermoed dat dit kwam door de belichtingsmeter die minder nauwkeurig (en minder betrouwbaar) was (de fout leek ook nog eens niet lineair, dus moeilijk met de hand te compenseren). Daarna kreeg ik een druk leven, haha, en had niet zoveel tijd meer voor hobbies, intussen waren de digitale toestellen goedkoper geworden, had ik het beetje dat ik wist van foto's maken afgeleerd, en kocht ik een casio compact, handig als je haastig op reis bent voor je werk met alleen handbagage, wat ik toen vaak was. Ik merkte bij het foto's maken al gauw dat ik iets miste, namelijk controle over wat ik deed. Al die voorgebakken menu'tjes met, kaarslicht, portret, landschap etc., leek me iets voor debielen (als ik mij verstouten mag) en leidde er toe dat het toestel nooit precies deed wat ik wou. Nog een keer een aantal jaren later, en inmiddels financieel beter bij kas, besloot ik dat de digitale reflexen inmiddels wel volwassen waren, en begon vrolijk te zoeken naar een full frame, met een budget van 600euro. Uiteindelijk, heb ik toen maar, vanwege de hoge prijs van een fullframe, een 2/3 cropped gekocht. Nieuwkomers zoals Sony en Fuji heb ik daarbij, subjectief als ik ben, niet eens in beschouwing genomen (gebrek aan traditie bij deze merken), het ging tussen Canon, die ik een beetje kende, en Nikon (Merken als Olympus en Minolta waren blijkbaar verdwenen in de jaren dat ik eruit was geweest). Na wat vergeleken te hebben kwam ik, in mijn prijsklasse, bij de D5100 uit. De D5200 bestond toen al of zat er aan te komen, maar ik koos voor de D5100 om de prijs te drukken (eerst maar eens foto's leren maken :-) ). De d3200 heb ik ook nog naar gekeken, maar die had geen kantelbaar scherm, wat ik erg handig vind. De meeste foto's maak ik via de gewone zoeker, maar vanuit rare standpunten is de combinatie kantelbaarscherm+liveview wel handig. Ik vergeleek het met Canon (een 600D geloof ik) en de Nikon had simpelweg betere reviews en ook wat meer funcionaliteit. Handig is de HDR en bracketing (met die casio had ik al wat HDR gedaan en de bracketing was altijd een heel gedoe, iedere keer naar menu en dan ev erbij of eraf... ..dat wilde ik graag op mijn nieuwe toestel automatisch hebben). Achteraf gebruik ik alleen de bracketing functie (heerlijk geautomatiseerd), die HDR van het toestel vind ik niet goed genoeg (had ik hier ook gepost ergens geloof ik). Wat ik mis op de D5100 is een knopje om snel de ISO te veranderen, kan wel op de fn, maar dan raak ik mijn zelfontspannerknopje weer kwijt...
Al die rare functies zoals, effects, bloemetje, bergje, poppetje, gezichtje en rennend mannetje kunnen mij gestolen worden. Ik maak alles gewoon op M en soms op vakantie op P.

Goed, back on topic...

Leon:
Buiten die eerste basis parameters (waarbij die parameters niet meer veranderen, nadat de spiegel is opgeklapt ---> dus doorgaans ook geen diafragma verandering) is er nog wel een mate van elektronische autogain/framing van het Liveviewbeeld.
Bij gebruik van manuele Ai(s) lenzen zonder CPU die de uitzondering vormen om het diafragma wel te verstellen tijdens LiveView, wordt het LiveView beeld namelijk wel degelijk aangepast aan de veranderde parameters / lichtomstandigheden. Draai ik op een D700 het diafragma tijdens LiveView helemaal open (vanuit een meer gesloten positie), zie je in eerste instantie namelijk een sterk overbelicht beeld, en net andersom vanuit open positie naar gediafragmeerde stand in eerste instantie een onderbelicht beeld. Maar dat wordt binnen pakweg 1/2-1 seconde zichtbaar weer bijgeregeld. ook in de manuele (M) stand van de camera. Dat bijregelen gebeurt echter alleen als de omstandigheden voldoende licht behelzen. Doe ik hetzelfde onder erg donkere lichtomstandigheden gebeurt die bijregeling niet, en ligt de autogain/framing functionaliteit kennelijk buiten het bereik van de omstandigheden. Het LiveView beeld is dan donkerer of lichter afhankelijk van de stand van het diafragma, ongeacht de instellingen van de camera voor manueel (M), of diafragma-voorkeuze (A).
Klopt, heel goed uitgelegd! Om de wikipedia termen te gebruiken, LiveView op de D5100 lijkt een "Framing" LiveView en geen "Exposure Simulation" Je bevestigt dit hier door een ouwe lens erop te zetten (iets dat bij Canon dus niet had gekund blijkt nu :-) ). Maar ook door gewoon de foto te maken (dat is wat ik gedaan heb om erachter te komen), kan je zien dat LiveView de belichting op het scherm corrigeert zodat het voor de kijker zichtbaar wordt. Om de scherptediepte kan LiveView (gelukkig) niet heen, omdat dit in de lens zit (mits je hem wel even update door hem aan en uit te zetten zoals eerder opgemerkt).
Eigenlijk is de "Framing optie" met werkelijke scherptediepte precies dat waar ik voor zou kiezen, dan kan je de scherptediepte wel zien en wordt het beeld toch niet donkerder, mooi toch? (wel even flink met de spiegel flapperen en LiveView uit en aan zetten)

Ik gebruik LiveView alleen bij het maken van foto's uit rare posities in combinatie met het kantelbare scherm, wat ik schitterend vind overigens, vooral met dat raster erover heen (kan je zien of 'ie mooi recht staat). De rest maak ik allemaal via de gewone zoeker (en helaas vaak ook wat scheef, haha).

Als ik handmatig scherpstel maak ik ook wel 's gebruik van LiveView (misschien door een gebrek aan ervaring, ik mis de wig in de zoeker om goed handmatig scherp te stellen).

Mirrorless toestellen lijken me niks omdat je dan behalve fly by wire ook een soort watch by wire krijgt, een soort ongewilde stuurbekrachtiging zeg maar.

P.S.: En wat dit forum betreft vind ik het jammer dat het merk gebonden is, maar de activiteit op dit forum en wat ik hier leer, is vele malen groter dan op andere algemenere fora.
Als het niet echt hoeft.

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » za jan 05 2013 5:23 pm

george013 schreef:Dat zou betekenen dat je LV alleen kunt gebruiken voor het kaderen. Op de belichting kun je niet vertouwen, heb je per definitie niets aan.
Op de D300 schijnt ook LV te zitten. Heb het nog nooit gebruikt. Ik heb een spiegelreflex om door het oogje te kijken. Wil ik het met een scherm, dan een compact of een tablet, zoals je tegenwoordig steeds vaker ziet.

Ik zal het vanmiddag eens uitproberen.

George
Ik gebruik LV voornamelijk voor nachtopnames. Lichtmeting doe ik dan in de "gewone" stand en schakel dan over op LV. Het grote voordeel is dat je helemaal in kunt zoomen op je onderwerp en perfect kunt scherpstellen (manueel, want het is te donker) op het specifieke deel dat je wil. Soms is er te weinig licht (veel ruis en door de gain onscherpte) en dan zet ik mijn diafragma eerst helemaal open (gooi het proces een beetje om en stel de belichting als laatste in). AF staat dus uitsluitend op manueel.
Dan druk ik af (o ja, het eerste wat ik doe is natuurlijk de kadering...) met afstandbediening of een delay van minimaal 5 seconden (aluminium statief trilt ca. 5 sec na..). Vervolgens (ik schiet ALTIJD in trapjes) beoordeel ik de foto, hoge lichten,histogram en doe aan de hand daarvan bijstellingen.

Het verhaal past aardig in het plaatje dat Léon schept. Jammer genoeg heb ik geen oude CPU-loze objectieven, dus dat kan ik niet testen op een D7000 (Léon zit al iets langer in het vak dan ik :D :lol: :mrgreen: )

george013

Bericht door george013 » za jan 05 2013 6:17 pm

Het is mij duidelijk dat LV alleen gebruikt kan worden voor scherpstellen, en via een trukendoos kun je de scherptediepte beoordelen.

Pjerry,
Met je 50mm 1.8D moet dat ook kunnen. Palletje van de diafragmaring weg halen, dan bedien je hem manueel. Ik hoop dat ik hier geen fout maak.

George

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”