Als aanvulling:
Weet waarvoor je objectieven gebruikt. Bij lichtsterke objectieven gebruik je de grotere openingen vooral om een onderwerp te isoleren van voor- en achtergrond. Dat is bij de meeste soorten fotografie bijna zonder uitzondering een onderwerp ergens centraal in beeld, relatief kortbij gefotografeerd, als "detail" eruit gelicht, waarbij die hoeken inderdaad nauwelijks belangrijk zijn. Temeer daar die hoeken zich wellicht toch al niet in het scherpstelgebied zullen bevinden door de flinterdunne scherptediepte.
Mooi voorbeeld is de "legendarische" Nikkor AF-D 85mm/1.4 die bekend stond/staat als prachtig portretobjectief, maar in de hoeken juist erg matig scoort. De nieuwere AF-S G versie heeft een veel betere hoekscherpte. De f1.8 versie van zowel de oude AF-D als nieuwe AF-S G versie zijn beter dan de vergelijkbare F1.4 types.
http://www.photozone.de/nikon_ff/538-ni ... ff?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photozone.de/nikon_ff/606-ni ... ff?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photozone.de/nikon_ff/622-ni ... ff?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photozone.de/nikon_ff/717-ni ... ff?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij landschapsfotografie en bijvoorbeeld architectuur wil men doorgaans wel alles van rand tot rand / hoek tot hoek scherp hebben, maar niet alleen binnen een smal scherptedieptegebied, maar juist ook zoveel mogelijk van voor tot achter. Dus scherpte in de diepte. Daar gebruik je meestal vrij kleine diafragma-openingen om aan voldoende scherptediepte te komen. Daar komt het dus aan op kwaliteit bij
die instellingen. Hoekscherpte gediafragmeerd is dan meestal prima bijgetrokken.
Sterke groothoekobjectieven zijn meestal niet zo heel lichtsterk als beperking in het retro-focus ontwerp (het relatief vrij sterk naar voren uitgebouwd zijn voor een dergelijke brandpunt, om de afstand van het spiegelhuis te kunnen overbruggen). Hoekscherpte bij groothoekobjectieven ligt doorgaans ook altijd een stuk lager dan bij langere brandpunten, zelfs bij die minder hoge lichtsterktes. Omdat de scherptedieptes bij groothoekobjectieven relatief ook een groter gebied bestrijken, leent het type lens zich minder om selectief onderwerpen eruit te lichten. Daar is de kwaliteit in de hoeken dan wellicht nog wel belangrijk als je met die niet te hoge lichtsterkte dat nog onder moeilijke lichtomstandigheden wil inzetten.
Door het voordeel van een vrij lange sluitertijd kunnen gebruiken bij groothoekobjectieven zonder last te hebben van eigen bewegingsonscherpte, is het euvel van slechte hoeken bij grotere openingen, makkelijker op te lossen door nog iets sterker te diafragmeren.
Macro-objectieven worden meestal gebruikt voor insekten, bloemen e.d. Daar is de hoekscherpte ook minder relevant. Bovendien is de scherptediepte zodanig gering, dat je toch al vrij kleine diafragma-openingen gaat gebruiken.
Echter worden macro-objectieven ook gebruik om platte structuren en reproducties van film, tekeningen en schilderijen te maken. Daar komt het dus aan op scherpte van hoek tot hoek, in een plat vlak bovendien. Fouten als beeldveldwelving, lichtafval naar de hoeken, vertekening e.d. zijn dan ook niet gewenst. Reden te meer om voor dit soort fotografie wat langere brandpunten in te zetten, die hebben daar het minste last van. Bovendien is de opnameset makkelijker planparallel op te stellen bij een langer brandpunt.
In zijn algemeenheid.
- Fotografeer je mensen (straatfotografie) is hoekscherpte minder belangrijk.
- Fotografeer je stadslandschappen en gewone landschappen is rand- en hoekscherpte
veel meer belangrijk, maar kan er met kleinere openingen gefotografeerd worden.
- Architectuur, idem.
- Macro, insekten bloemen, idem
- Reproducties e.d. de hoogste scherpte van hoek tot hoek nodig, egaal verdeeld over een plat vlak.
- Groepsfoto's van mensen, gebruik lenzen met een goede randscherpte, niet te kort brandpunt (uitrekken van mensen op de rand).
Maar dit soort fotografie wordt doorgaans toch al met enigszins gediafragmeerde instellingen gedaan i.v.m. de scherptediepte (f8).