Skyline Rotterdam

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Cybershooter
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Skyline Rotterdam

Bericht door Cybershooter » wo jan 09 2013 12:05 pm

Afgelopen weekend ben ik 's avonds op de Euromast geweest en heb wat foto's van de skyline van Rotterdam gemaakt. Wat vinden jullie hiervan?

1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Re: Skyline Rotterdam

Bericht door Veneboer » wo jan 09 2013 12:15 pm

Dat het heiig was (mistig) zie je terug op de foto's. Daardoor zie je allerlei lichtvervuiling in je foto. Mijn tip is een keer terug gaan wanneer het helderder is.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo jan 09 2013 12:16 pm

Mooie foto's, wel jammer van foto 1 en 2 dat er onderaan wat lichtere blauwe vlekken zichtbaar zijn.
Kun je dat niet aanpassen aan de rest ?
Moet volgens mij toch wel lukken.

Vrgr
Tiny

I AM Kees
Forumlid
Forumlid

Bericht door I AM Kees » wo jan 09 2013 12:21 pm

Foto's door glas genomen?
Er was dit weekend veel motregen, vooral zondagavond was dit het beeld in de regio, heel vreemd licht. De foto's geven die sfeer goed weer vind ik.
Bij helder weer krijg je heel andere foto's.

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » wo jan 09 2013 12:37 pm

Allereerst dank voor de reacties.

@Veneboer en I AM Kees, Het was afgelopen zondagavond inderdaad erg bewolkt en zelfs wat heiig. De foto's kregen daarmee een bijna surrealistische aanblik. De foto's heb ik niet door glas genomen, het waren echt buitenopnamen vanaf het middenplateau van de Euromast.

@Jettiny, Ik heb die vlekken ook waargenomen onderaan de foto's. Dit zijn bij uitvergroting deels lichtschijnsels van net buiten de foto geplaatste objecten (klinkt bijna ufo achtig :)). Daarnaast wordt de lichte blauwe gloed onderaan veroorzaakt door een combinatie van lichtschijnsels en de bomenpartij rondom de Euromast die dit licht in bepaalde mate absorbeert.

Daniel123
Clublid
Clublid

Bericht door Daniel123 » wo jan 09 2013 1:52 pm

Mooie serie,
Ik ben van plan vanavond ook even in dezelfde lift te stappen met het zelfde doel voor ogen. (je was me eigenlijk net voor)
Heb je nog tips toevallig waar jij tegen aan bent gelopen toen je in die toren stond waarvan je dacht, jammer dat ik dat niet bij me had o.i.d.?

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » wo jan 09 2013 2:49 pm

@Daniel123, Wat je in ieder geval moet doen (het is een open deur intrappen) maar neem een statief mee, ik had deze niet bij me en gebruikte in plaats daarvan de railing rondom het plateau als statief. Je bent alleen een stuk minder flexibel, want de camera naar beneden kantelen om wat meer van beneden mee te pakken, wordt dan wat lastig, met stilhouden vooral.

Zet je camera het best op de manual stand voor de meeste flexibiliteit wat betreft inregeling sluitertijd vs. diafragma. Zet daarbij de lichtmeter iets lager dan het midden, aangezien een stad vol verlichting, vaak door de camera verkeerd geintepreteerd kan worden en soms iets naar de overbelichte kant kan nijgen.

Zorg er met name op de Euromast voor, dat je de sluitertijden beperkt tot niet meer dan 4 á 5 seconden met name als het nogal winderig is (en dat kan het vaak zijn op de Euromast), daarnaast kent de Euromast zelf ook een zekere mate van beweging (zeker met wind), wat er bij extreem lage sluitertijden van bijv. meer dan 10 sec. ervoor kan zorgen dat de foto bij het minste of geringste bewogen wordt. Om de sluitertijd enigszins in te perken kun je ervoor kiezen om de ISO iets hoger te zetten bijv. 400 en soms zelfs 800 (afhankelijk van het cameramodel) en/of het diafragma iets lager te houden bijv. rond de F7.

Aan de andere kant, in het geval er weinig sprake is van winderig weer en er weinig beweging van de mast zelf en het statief is, zou je in dat geval gerust het diafragma verder omhoog kunnen gooien naar bijv. F10 om voor meer scherptediepte te zorgen. Extreme diafragma's van rond F22 zorgen voor prachtige lensflares (lichtsterren) bij ieder zichtbaar lampje op de foto, voor schitterende effecten. Keerzijde hiervan is wel, dat de sluitertijd dramatisch toeneemt, tot wel 30 sec. of meer.

Ik hoop je hiermee een beetje op weg geholpen te hebben.

Daniel123
Clublid
Clublid

Bericht door Daniel123 » wo jan 09 2013 3:51 pm

Een statief stond al op het lijstje van meenemen, waar ik meer aan dacht was een zwart schermpje o.i.d. om zo mooi beschreven 'lichtschijnsels van net buiten de foto geplaatste objecten' tegen te houden.
Voor de rest zijn de sluitertijden e.d. wel fijn om te weten en uit te testen, thanks.

P.S. ik heb wel is gehoord dat de top van de Euromast een meter naar elke kant kan uitslaan bij harde wind. Dan ga je dus 2 meter heen en weer als je in de top zit :shock:

edrocket
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door edrocket » wo jan 09 2013 4:29 pm

Je hebt juist mooi gebruik gemaakt van de weersomstandigheden. Goede platen. Eventueel de lichtvlekken nog bewerken. Kan makkelijk.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo jan 09 2013 4:47 pm

Ik vind het een mooie serie, je hebt ook een prachtig uitzicht.

Daniel, vergeet niet je eventueel opgeschroefde filter eraf te halen.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

cameijers

Bericht door cameijers » do jan 10 2013 8:30 pm

En dit vind ik mooi.
En die lichtvervuiling maakt hier juist de sfeer

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » vr jan 11 2013 1:26 am

@cameijers, Het is het typische Randstadachtige beeld (dus de lichtvervuiling) wat zo kenmerkend is. Natuurlijk waren dit ook wel heel extreme omstandigheden ook. Het was zo bewolkt en heiig als ik weet niet wat, op die avond. Als ik ervoor zou kiezen om aankomend weekend deze serie vanaf de Euromast te schieten, krijg ik vast een heel ander plaatje, aangezien ze voor het weekend wat helderder weer opgeven.

Daniel123
Clublid
Clublid

Bericht door Daniel123 » vr jan 11 2013 9:10 am

Ik wil het draadtje eigenlijk niet vervuilen/kapen omdat deze bij fotobeoordelen staat maar omdat ik een paar dagen later bijna dezelfde foto hebt gemaakt zet ik hem hier toch even neer zodat het zichtbaar is wat het verschil kan zijn in weersomstandigheden.

Afbeelding

https://lh5.googleusercontent.com/-94FR ... C_1311.jpg

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » vr jan 11 2013 11:18 am

@Daniel123, Dit is ook een hele mooie foto geworden, haarscherp ook, met inderdaad door wat minder bewolking een totaal andere belichting. Zo zie je maar wat weersomstandigheden met belichting en warmte in een foto kan doen.

Welke camera heb je gebruikt, als ik vragen mag?

Daniel123
Clublid
Clublid

Bericht door Daniel123 » vr jan 11 2013 1:14 pm

Cybershooter schreef:@Daniel123, Welke camera heb je gebruikt, als ik vragen mag?
Thanks, met een D7000 en standaard 18-105. :)

Update: zal de rest van de gegevens er ook even bij zetten :wink:
Diafragma: f/11
Sluitertijd: 30 sec.
Iso: 100
Focuslengte: 45mm

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”