Bericht
door Cybershooter » wo jan 09 2013 2:49 pm
@Daniel123, Wat je in ieder geval moet doen (het is een open deur intrappen) maar neem een statief mee, ik had deze niet bij me en gebruikte in plaats daarvan de railing rondom het plateau als statief. Je bent alleen een stuk minder flexibel, want de camera naar beneden kantelen om wat meer van beneden mee te pakken, wordt dan wat lastig, met stilhouden vooral.
Zet je camera het best op de manual stand voor de meeste flexibiliteit wat betreft inregeling sluitertijd vs. diafragma. Zet daarbij de lichtmeter iets lager dan het midden, aangezien een stad vol verlichting, vaak door de camera verkeerd geintepreteerd kan worden en soms iets naar de overbelichte kant kan nijgen.
Zorg er met name op de Euromast voor, dat je de sluitertijden beperkt tot niet meer dan 4 á 5 seconden met name als het nogal winderig is (en dat kan het vaak zijn op de Euromast), daarnaast kent de Euromast zelf ook een zekere mate van beweging (zeker met wind), wat er bij extreem lage sluitertijden van bijv. meer dan 10 sec. ervoor kan zorgen dat de foto bij het minste of geringste bewogen wordt. Om de sluitertijd enigszins in te perken kun je ervoor kiezen om de ISO iets hoger te zetten bijv. 400 en soms zelfs 800 (afhankelijk van het cameramodel) en/of het diafragma iets lager te houden bijv. rond de F7.
Aan de andere kant, in het geval er weinig sprake is van winderig weer en er weinig beweging van de mast zelf en het statief is, zou je in dat geval gerust het diafragma verder omhoog kunnen gooien naar bijv. F10 om voor meer scherptediepte te zorgen. Extreme diafragma's van rond F22 zorgen voor prachtige lensflares (lichtsterren) bij ieder zichtbaar lampje op de foto, voor schitterende effecten. Keerzijde hiervan is wel, dat de sluitertijd dramatisch toeneemt, tot wel 30 sec. of meer.
Ik hoop je hiermee een beetje op weg geholpen te hebben.
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8