De ervaring met de SB-600 en de perfecte samenwerking daarmee met het Creative Lightning System van Nikon heb ik in principe gekozen voor een Nikonflitser. Natuurlijk zou ik ook een Metz of een ander merk kunnen kiezen, maar Nikon op Nikon lijkt erg goed te werken. Iedereen die me van een andere optie wil overtuigen mag dat echter wel proberen.
De keuze gaat nu tussen een tweedehands SB-600 en een tweedehands SB-700. Beide zijn te krijgen voor een prijs rond mijn budget. Tussen de twee flitsers, naar wat ik begrijp twee opeenvolgende modellen in de midrange, zit nog wel wat verschil. Als ik de twee flitsers naast elkaar zet kom ik tot een aantal conclusies die er voor mij toe doen:
SB-600
- + Lichter dan dan SB-700
- + Metalen voet
- + Beproefde techniek
- + Hoger richtgetal dan de SB-700 (te verwaarlozen, maar toch)
- - Geen overhittingsbeveiliging
SB-700
- + Betere rotatiemogelijkheden dan SB-600 (180 graden links en rechts)
- + Herziene knoppenindeling en gebruiksvriendelijke bediening (verbeterd)
- + Grotere zoombereik dan SB-600
- + Overhittingsbeveiliging
- + Aanpassing zoombereik in DX-formaat wat betreft belicht gebied, wat batterijen scheelt (fijn bij een D90)
- + verbeterd en groter LCD-scherm dan de SB-600
- - Lager richtgetal dan de SB-600 (te verwaarlozen, maar toch)
- - Zwaarder dan de SB-600 (dus waarschijnlijk ook batterygrip nodig om de camera stabiel te houden)
Da's allemaal heel leuk (alle leukigheden als kleurfilters en catchlight cards die je bij de SB-700 krijgt laat ik even buiten beschouwing), maar van jullie ervaring leer ik meer. De prijzen liggen dusdanig dicht bij elkaar dat dat niet echt een criterium is. Hoewel ik wel vreemd vind dat een oudere flitser tweedehands bijna evenveel opbrengt als een nieuwer model. Daar word ik dan weer achterdochtig van. Op papier zou ik kiezen voor de nieuwere, maar zo vanzelfsprekend lijkt dat toch niet.
Dus concreet de vraag:
Als ik een goede reportageflitser zoek voor een beginnend flitser met fotografie-ervaring (moi) waarmee ik voorlopig nog wel een paar jaar mee vooruit kan, welke zouden jullie dan kiezen? En waarom? Als het kan met ervaringen, dat zou helemaal mooi zijn. Overtuigen van een andere flitser (merk of type) mag ook nog steeds:)