Meedenkertje: SB-600 of SB-700?

Discussies over flitsers
Essebes
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Meedenkertje: SB-600 of SB-700?

Bericht door Essebes » do jan 10 2013 1:56 pm

Nadat ik de SB-600 van Maud mocht lenen en ik er wat mee heb kunnen spelen, groeit de vraag naar een eigen flitser steeds meer. Enerzijds om de creatieve mogelijkheden en een stap verder te zetten in fotografie, anderszijds omdat er steeds meer vrijwillige foto-opdrachten op mijn pad komen waarbij een flitser van pas zou komen. Bovendien vind ik het veel te leuk om de camera van vriendlief met flitser te bedienen (die ik onderhand even goed kan bedienen als mijn eigenste Nikon). Tijd voor een eigen reportageflitser dus. Vanwege mijn budget wel een tweedehands versie tot ongeveer 200 euro.

De ervaring met de SB-600 en de perfecte samenwerking daarmee met het Creative Lightning System van Nikon heb ik in principe gekozen voor een Nikonflitser. Natuurlijk zou ik ook een Metz of een ander merk kunnen kiezen, maar Nikon op Nikon lijkt erg goed te werken. Iedereen die me van een andere optie wil overtuigen mag dat echter wel proberen.

De keuze gaat nu tussen een tweedehands SB-600 en een tweedehands SB-700. Beide zijn te krijgen voor een prijs rond mijn budget. Tussen de twee flitsers, naar wat ik begrijp twee opeenvolgende modellen in de midrange, zit nog wel wat verschil. Als ik de twee flitsers naast elkaar zet kom ik tot een aantal conclusies die er voor mij toe doen:

SB-600
  • + Lichter dan dan SB-700
  • + Metalen voet
  • + Beproefde techniek
  • + Hoger richtgetal dan de SB-700 (te verwaarlozen, maar toch)
  • - Geen overhittingsbeveiliging
Verkrijgbaar rond € 150 - € 175 (tweedehands)

SB-700
  • + Betere rotatiemogelijkheden dan SB-600 (180 graden links en rechts)
  • + Herziene knoppenindeling en gebruiksvriendelijke bediening (verbeterd)
  • + Grotere zoombereik dan SB-600
  • + Overhittingsbeveiliging
  • + Aanpassing zoombereik in DX-formaat wat betreft belicht gebied, wat batterijen scheelt (fijn bij een D90)
  • + verbeterd en groter LCD-scherm dan de SB-600
  • - Lager richtgetal dan de SB-600 (te verwaarlozen, maar toch)
  • - Zwaarder dan de SB-600 (dus waarschijnlijk ook batterygrip nodig om de camera stabiel te houden)
Verkrijgbaar rond € 175 - € 200 (tweedehands) of € 249,- (nieuw)

Da's allemaal heel leuk (alle leukigheden als kleurfilters en catchlight cards die je bij de SB-700 krijgt laat ik even buiten beschouwing), maar van jullie ervaring leer ik meer. De prijzen liggen dusdanig dicht bij elkaar dat dat niet echt een criterium is. Hoewel ik wel vreemd vind dat een oudere flitser tweedehands bijna evenveel opbrengt als een nieuwer model. Daar word ik dan weer achterdochtig van. Op papier zou ik kiezen voor de nieuwere, maar zo vanzelfsprekend lijkt dat toch niet.

Dus concreet de vraag:
Als ik een goede reportageflitser zoek voor een beginnend flitser met fotografie-ervaring (moi) waarmee ik voorlopig nog wel een paar jaar mee vooruit kan, welke zouden jullie dan kiezen? En waarom? Als het kan met ervaringen, dat zou helemaal mooi zijn. Overtuigen van een andere flitser (merk of type) mag ook nog steeds:)
J'ai beaucoup de rêves dans mes bagages

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Meedenkertje: SB-600 of SB-700?

Bericht door Patrick » do jan 10 2013 2:03 pm

Ik zou zeker de Sb-700 kiezen. Wat meer mogelijkheden, makkelijker te bedienen. En dat deze iets minder kracht is (uit mijn hoofd) is volgens mij van geen enkel belang voor wat jij zoekt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do jan 10 2013 2:08 pm

Ik heb ze beiden en gebruik ze regelmatig.
De SB700 heeft mijn voorkeur omdat het bedieningsgemak met het
duidelijke en overzichtelijke display erg fijn werkt.
Enkele functies simpel met een schakelaar in te stellen is ipv met een menu (SB 600)

Als er nog flitsers bij moeten komen worden het absoluut SB 700-tjes

Groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jan 10 2013 4:33 pm

Ga voor een nieuwe SB-700. Gemakkelijker te bedienen dan de SB-600.
Bovendien is de vraag naar 2dehands Nikon flitsers zo groot dat een 2dehandse SB-600 al snel duurder is dan destijds nieuw in de winkel.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » do jan 10 2013 6:15 pm

Ik had eerst de SB600, beviel prima.
Maar toch na 2 jaar overgestapt op de SB700

De bediening van de SB600 is echt een ramp: Voor regelmatig gebruikte opties moet je het menu in en de knoppen zijn zo onlogisch. Ik zat er telkens weer mee te prutsen als ik m even niet gebruikt had.

De SB700 bediening is helemaal intuitief, geen boekje voor nodig en voor veel functies gewoon directe knopjes. Zo kan je met een schakelaartje bijvoorbeeld simpel switchten naar remote-mode.

Ik zou niemand ooit nog een SB600 aanraden, enkel vanwege de bediening want qua flitsen deed ie t prima...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Bak
Clublid
Clublid

Bericht door Bak » do jan 10 2013 6:55 pm

Ik sluit me voor 100% bij Amateurt aan. Puur qua flitsen is de SB600 prima, maar op het gebied van gebruiksgemak een ramp. Ik zocht me iedere keer weer rot naar de toetscombinaties om iets gedaan te krijgen. Stiekem was ik blij dat de zoomfunctie van mijn SB600 stuk ging. Had ik tenminste een goed excuus om een SB700 te kopen.
Echt een wereld van verschil.

Essebes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Essebes » do jan 10 2013 7:12 pm

Nou, tot nu toe vooral stemmen voor de SB-700, met als voornaamste argument de bediening. Is een goed punt, want hoe makkelijker te bedienen, hoe beter. Maar eens rustig naar gaan kijken dan. Ik heb echter een D90, die relatief licht is (in vergelijking met een fullframe, dan). Is het aan te raden er een batterygrip bij te doen? Toen ik de D90 met een SB-600 gebruikte merkte ik al dat stabiliteit niet altijd gegarandeerd was. Iemand ervaringen/advies op dit punt?

Overigens opvallend dat niemand mij een ander merk probeert te 'verkopen'. Zijn Nikonflitsters dan echt veel beter dan andere merken? Of is dat toch een beetje een merkdeviatie? :roll: Off topic: ik heb nu alleen nog maar Nikkor-objectieven.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 10 2013 7:23 pm

Nikon flitsers zijn op zijn minst erg goed. En niet wezenlijk duurder dan vergelijkbare flitsers van andere merken. Als je echt goedkoper uit wilt zijn kom je uit bij vrij vage Chinese merken.

Een opsteekflitser is gewoon een hele goede investering. De paar tientjes die je denkt te kunnen uitsparen ben je eerder vergeten dan de spijt die je kan hebben als je toch voor wat anders hebt gekozen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » do jan 10 2013 7:46 pm

Essebes schreef:Overigens opvallend dat niemand mij een ander merk probeert te 'verkopen'.
Zo opvallend is dat niet. De titel van dit draadje is SB-600 of SB-700. :mryellow:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Valiant
Forumlid
Forumlid

Bericht door Valiant » do jan 10 2013 8:15 pm

De Sb700 heeft tevens een kortere recycle-tijd en je kunt er andere flitsers mee aansturen, als je camera dat niet kan.
The best camera is the one you have with you...

mmuetst

Bericht door mmuetst » do jan 10 2013 9:30 pm

Mocht je het flitsen geweldig vinden dan kan je in de toekomst misschien een aantal extra flitser kopen die manual bedienbaar zijn zoals flitsers van Yongnuo, heel betaalbaar, maar niet te vergelijken met een SB700. Tijdens mijn workshops raad ik mensen aan om voor een eerste flitser een eigen merk te nemen. Daarna kun je de set uitbreiden met goedkope manual flitsers.

Jokidoki
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jokidoki » do jan 10 2013 9:50 pm

Essebes schreef:Nou, tot nu toe vooral stemmen voor de SB-700, met als voornaamste argument de bediening. Is een goed punt, want hoe makkelijker te bedienen, hoe beter. Maar eens rustig naar gaan kijken dan. Ik heb echter een D90, die relatief licht is (in vergelijking met een fullframe, dan). Is het aan te raden er een batterygrip bij te doen? Toen ik de D90 met een SB-600 gebruikte merkte ik al dat stabiliteit niet altijd gegarandeerd was. Iemand ervaringen/advies
Ik heb de sb 700 ook op de d90, zonder grip. Werkt prima en prima stabiel vind ik. Hij wordt niet topzwaar,de batterijen zitten vlak bij de body, onderin de flitser.
Ga je veel plezier van hebben.....

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jan 10 2013 10:17 pm

Ja je moet niet bij Nikon of een andere camera - flitser fabrikant aankomen met de opmerking dat een flitser boven op de camera het zwaartepunt verstoord.

Een geluk, ik gebruik m'n flitser nooit op de camera. Heb dat ding om op het onderwerp een ander licht te laten schijnen en dat doe ik heerlijk draadloos.

Haket
Clublid
Clublid

Bericht door Haket » do jan 10 2013 11:32 pm

Sommige dingen wennen omdat het even niet anders kan.
Bv een Metz 45 flitser en Olympus OM-1 of Nikon SB800 en D40x.
Op dit moment heb ik veel plezier van de SB700 en SB800, gebruikt voor draadloos flitsen of 1 van beide op de camera.
De SB700 is vele malen gebruiksvriendelijker dan de SB800 of SB600. Als ik nu de keuze moest maken werd het een SB700 en/of SB910.

Essebes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Essebes » vr jan 11 2013 9:26 am

Ik denk dat het wel duidelijk is: het wordt een SB-700. Ik ga (zoals eerder gezegd) eens rondkijken op internet naar een goed exemplaar. Zijn er specifieke punten waar ik op moet letten, behalve beschadigingen e.d.?

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”