Bedankt voor je geduld
Ja, om te weten wanneer je ADL zou kunnen gebruiken weet ook ik genoeg, ik wilde graag weten wat er achter de schermen gebeurt (je moet maar wat voorzichtig zijn met al die instellingen).
Het is dus niet zoiets geavanceerds als een lokale ISO aanpassing blijkt nu (jammer, had ik wel op gehoopt, leek me iets moois en typisch digitaals t.o.v. gewone filmpjes).
Als het neerkomt op het verschuiven van het nulpunt van de juiste belichting (want dat is wat het knopje van de belichtingscorrectie +/-EV eigenlijk doet), zoals je zegt, dan blijft het raar dat de voorheen normaal verlichtte delen niet overbelicht raken daardoor (in de RAW file welteverstaan). Stel ik maak een foto vanuit een kamer naar een open staand raam (dit was destijds mijn test object), als ik de gordijnen goed wil hebben, knalt het licht als een hemelpoort het open raam binnen. Wil ik kunnen zien wat er buiten gebeurt dan worden de gordijnen weer erg donker. Zo'n foto zou het goed doen met ADL aan (dit bleek ook destijds tijdens mijn proefjes), maar het effect is niet hetzelfde als het gebruikelijke stopje erbij of eraf , dan wordt één van de twee gewoon onder- of overbelicht,
er moet dus wel iets meer gebeuren bij ADL dan bij belichtingscorrectie alleen, anders zou die optie ook geen bestaansrecht hebben, vandaar dat ik verwacht had dat de handleiding zou zeggen dat het op RAW geen effect zou hebben (ben ik nog te volgen?... daarom zei ik ook dat "we" niet weten wat er echt gebeurt)
Wat HDR betreft ben ik het helemaal met je eens. Op internet wordt HDR verward met het overdreven oververzadigen van de kleuren, dat heeft niks met het oorspronkelijke idee achter HDR te maken. Als ik het over HDR heb i.p.v. ADL dan bedoel ik dus zeker
niet die oversaturated knalplaten.
Als het niet echt hoeft.