heb je een foto van jouw 2 camera's en dan specifiek dat palletje?a vgastel schreef:O p de laatste foto heb mijn camera D90 en een D200 er bij gepakt lijkt de pal op 6 uur niet het zelfde te staan.
Hoop dat ik het verkeerd heb dit is niet goed te zien bij mij staat hij rechter.
Ga eens langs de winkel en vergelijk eens.
Vaak terugkomende fEE melding
Re: Vaak terugkomende fEE melding
Ik verneem net van Nikon dat op een D700 lenzen zonder CPU (mijn beide lenzen zijn zonder interne cpu) de fEE melding geven als je de Aperture op de camera instelbaar wilt hebben.
Iemand hier ervaring mee of een mening over?
Edit
Ik hoor net van degene die de camera aan mij verkocht heeft dat hij voor verkoop eerst naar Nikon is geweest voor controle en schoonmaken. De verkoper is een 65+ er die de eerste eigenaar is van de camera.
Edit
Ik hoor net van degene die de camera aan mij verkocht heeft dat hij voor verkoop eerst naar Nikon is geweest voor controle en schoonmaken. De verkoper is een 65+ er die de eerste eigenaar is van de camera.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste J,
(zonder het in het handboek na te zien:)
Voor iedere non-CPU lens geldt dat jet het diaftagma op de lens moet instellen, de beste resultaten krijgt men als de lens-data op de kamera zijn ingesteld, lees het handboek.
Groeten, GIjs
(zonder het in het handboek na te zien:)
Voor iedere non-CPU lens geldt dat jet het diaftagma op de lens moet instellen, de beste resultaten krijgt men als de lens-data op de kamera zijn ingesteld, lees het handboek.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Sharkey
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Pag. 210-212 NL Handleiding
Menu item: Niet-CPU-objectief
Menu item: Niet-CPU-objectief
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Neem aan dat je probleem op gelost is.jaimiepeeters schreef:Ik verneem net van Nikon dat op een D700 lenzen zonder CPU (mijn beide lenzen zijn zonder interne cpu) de fEE melding geven als je de Aperture op de camera instelbaar wilt hebben.
Edit
De lenzen die jii laat zien zijn met cpu contakt daar om mijn vraag betreffende de diafragma pal.

Welke twee lenzen heb je dan gebruikt
http://www.youtube.com/watch?v=S5wSwn9HNBo" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
"Iemand hier ervaring mee of een mening over?"
Waarom zou iemand hier een mening over moeten hebben?
De camera is ingericht zoals het is, de objectieven ook.
Je bent kennelijk niet op de hoogte van een aantal elementaire eigenschappen van de Nikon-objectiefkoppeling.
Jouw D700 heeft een AI-koppeling voor de AI- en AI-s-objectieven. Zie de handleiding hoe deze te gebruiken. (Zie: Niet-CPU-objectieven).
Tevens heeft jouw D700 contacten voor de AF-, AF-D en AF-S-objectieven: zie handleiding. (Zie: CPU-objectieven).
Wat jouw D700 niet heeft is het palletje (camera van voren gezien, naast de bajonetvatting op 07:00 uur) wat doorgeeft dat het gebruikte objectief op het hoogste diafragmagetal staat. Dat hebben instapcamera's wel, maar die hebben weer geen AI-koppeling.
Wat helaas geen enkele digitale Nikon heeft is de omklapbare AI-koppelingspal waardoor de nog oudere objectieven met het vorkje gebruikt zouden kunnen worden. Jammer.
Je bent kennelijk niet op de hoogte van een aantal elementaire eigenschappen van de Nikon-objectiefkoppeling.
Jouw D700 heeft een AI-koppeling voor de AI- en AI-s-objectieven. Zie de handleiding hoe deze te gebruiken. (Zie: Niet-CPU-objectieven).
Tevens heeft jouw D700 contacten voor de AF-, AF-D en AF-S-objectieven: zie handleiding. (Zie: CPU-objectieven).
Wat jouw D700 niet heeft is het palletje (camera van voren gezien, naast de bajonetvatting op 07:00 uur) wat doorgeeft dat het gebruikte objectief op het hoogste diafragmagetal staat. Dat hebben instapcamera's wel, maar die hebben weer geen AI-koppeling.
Wat helaas geen enkele digitale Nikon heeft is de omklapbare AI-koppelingspal waardoor de nog oudere objectieven met het vorkje gebruikt zouden kunnen worden. Jammer.
Ik was daar idd niet van op de hoogte. Dank voor je uitleg.emdeklerk schreef:"Iemand hier ervaring mee of een mening over?"
Het probleem is niet opgelost, doch ik vermoed dat het dus komt door de combinatie D lenzen met de 700.a vgastel schreef:Neem aan dat je probleem op gelost is.jaimiepeeters schreef:Ik verneem net van Nikon dat op een D700 lenzen zonder CPU (mijn beide lenzen zijn zonder interne cpu) de fEE melding geven als je de Aperture op de camera instelbaar wilt hebben.
Edit
De lenzen die jii laat zien zijn met cpu contakt daar om mijn vraag betreffende de diafragma pal.
Welke twee lenzen heb je dan gebruikt
http://www.youtube.com/watch?v=S5wSwn9HNBo" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu ervaar ik ook geen error melding, de camera doet het gewoon naar behoren. Zo'n error melding komt ook uit het niets.
En gaat ook weer weg. Waarschijnlijk omdat ik een tijdje weer op "Aperture instellen middels Aperture ring op lens" werkte, zet ik hem daarna terug naar "Aperture instellen op de camera" dan (b)lijkt ie het weer te doen.
De lenzen die ik gebruikt heb zijn de AF Nikkor 35mm F2 D en de AF Nikkor 50mm F1.8 D
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
+1. Het '7'-vormig palletje is naar binnen gedrukt. In ruststand hoort de bovenkant van de '7' haaks op de bajonet te staan. Ik vermoed dat het palletje ook te ver naar binnen staat t.ov. de bajonet. Niets anders aan te doen dan het palletje te laten vervangen, met proberen terug te buigen richt je mogelijk verdere schade aan aan het bedieningsmechanisme.a vgastel schreef:O p de laatste foto heb mijn camera D90 en een D200 er bij gepakt lijkt de pal op 6 uur niet het zelfde te staan.
Hoop dat ik het verkeerd heb dit is niet goed te zien bij mij staat hij rechter.
Ga eens langs de winkel en vergelijk eens.
Jammer, maar het is niet anders.
Groet,
Henk
Edit: het palletje hoort ook geen '7' vorm te hebben maar een rechte hoek te vertonen. Zoiets als een galg.
Edit 2: eerder had ik m'n F4 bekeken; in de D700 zit het palletje wat anders en zie ik aan je foto toch niets raars. Bij de D700 staat het palletje pas loodrecht op de bajonet als het 'in actie' is dwz. onderaan ipv. bovenaan zoals bij de F4 het geval is.
Laatst gewijzigd door henkk op di feb 05 2013 10:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Nee dit klopt niet. Uit ervaring, en net weer getest, geeft een lens zonder CPU op een D700 nooit fEE. Dat doet alleen een lens mét een CPU én een diafragmaring die niet op het max. diafragmagetal is ingesteld. Zonder CPU kiest de D700 so wie so de diafragmaring als input voor de diafragmawaarde (via de overdrachtsring rondom de bajonet). Ongeacht hoe je instelling is van secundair wiel of diafragmaring gebruiken. Daarom moet je ook het minimale diafragmagetal invoeren om het goed te laten werken.jaimiepeeters schreef:Ik verneem net van Nikon dat op een D700 lenzen zonder CPU (mijn beide lenzen zijn zonder interne cpu) de fEE melding geven als je de Aperture op de camera instelbaar wilt hebben.
Edit
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
+1
Dus verkeerd gebruikt ,zo als reeds aan gegeven door meer dere lezers.
Hier de pdf nikond700 spit die maar eens goed door.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... wiYyI6MTJ9" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier nog een uitleg over fee melding.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /a_id/2936" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus verkeerd gebruikt ,zo als reeds aan gegeven door meer dere lezers.
Hier de pdf nikond700 spit die maar eens goed door.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... wiYyI6MTJ9" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier nog een uitleg over fee melding.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /a_id/2936" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
De diafragmaring stond bij beide lenzen altijd gelocked op F22.
Correctie!
Op 5 februari schreef ik:
"Wat helaas geen enkele digitale Nikon heeft is de omklapbare AI-koppelingspal waardoor de nog oudere objectieven met het vorkje gebruikt zouden kunnen worden. Jammer."
En kijk: daar is nu dus in voorzien met de komst van de Df!
Op 5 februari schreef ik:
"Wat helaas geen enkele digitale Nikon heeft is de omklapbare AI-koppelingspal waardoor de nog oudere objectieven met het vorkje gebruikt zouden kunnen worden. Jammer."
En kijk: daar is nu dus in voorzien met de komst van de Df!
- a90
- Forumlid
Denkt U dat de goedheiligman volgende week wat voor U gaat achterlaten ? Immers met zoveel raakvlakken aanwezig met analoge camera's dunkt het mij sterk dat er nog iets komt dat de Df zal overtreffen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Nou, het zou zomaar kunnen dat ze bij Nikon ineens het licht zien en een Df-a maken die werkt op alom verkrijgbare AA-batterijen.
Kun je wel een analoge kloon maken, maar je klanten blijven helaas weer afhankelijk van accu's, laders en het lichtnet...
Oh ja, een volledig mechanische koppeling voor objectieven met vorkjes zou natuurlijk ook wel weer leuk zijn, en een originele AI-koppeling die geen extra invoer op de camera behoeft...
Kun je wel een analoge kloon maken, maar je klanten blijven helaas weer afhankelijk van accu's, laders en het lichtnet...
Oh ja, een volledig mechanische koppeling voor objectieven met vorkjes zou natuurlijk ook wel weer leuk zijn, en een originele AI-koppeling die geen extra invoer op de camera behoeft...