Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Bericht door Hasselbox » do feb 07 2013 2:23 pm

Sato schreef:Afbeelding
D600 Sensor after 450+ shots by Sato NL, on Flickr

Met een blaasbalg krijg ik het niet weg, En het lijkt zo op de foto om een vloeistof te gaan.
Op deze foto is lang niet alles te zien, Maar het plekje wat zeer duidelijk te zien is (Links in de groene vlek linksonder) is op f/8 al zeer duidelijk terug te zien in normale foto's.

Vraag is nu: Terugsturen naar de winkel (Mediamarkt) of zelf naar Nikon brengen? Camera is vandaag precies twee weken in mijn bezit.
Oei. Dat is wel een flinke klodder.

Ik had er ook een op. Klein en pas goed zichtbaar bij 100% weergave. Maar toch.
Ik heb afgewacht of het meer zou worden. 1000 shots verder nog steeds maar een en hetzelfde puntje.
Waarschijnlijk dus aan mijzelf te wijten. Heb hem toen maar zelf schoon gemaakt met sensor swaps.

Sato
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sato » do feb 07 2013 3:31 pm

Vannacht heb ik een test gedraait: Camera 250 foto's laten schieten (1/500, f/1.8 met lensdop erop), foto gemaakt van die situatie voor die serie van 250 foto's en een van erna (20'', f/16), Vandaag na het uitblazen met een blaasbalg nog een foto gemaakt. (1/6, f/16)
Ze staan alle drie op mijn Flickr account (Link staat in mijn vorige post.)
Dan is te zien dat er kleine vlekjes en grote vlekjes bijkomen na de serie foto's en een aantal grote na het uitblazen verdwijnen of verplaatsen.
Er zat/zit dus een paar normale stofjes tussen maar het merendeel is toch iets anders.

Ook heb ik daar een serie normale foto's met witte achtergrond staan waar die duidelijke vlek duidelijk op de foto's terug komt,
Die zijn genomen op 1/200 met flits en gaan van f/5.6 waar het al als een wazig vlekje te zien is via f/8, f/10, f/13 naar f/16 en dan wordt het plekje steeds duidelijker en krijgt hij ook broers en zussen. (f/9, 11 en 14 heb ik niet op Flickr staan maar wel gemaakt.)

Afbeelding
f/8 by Sato NL, on Flickr
Het boek dat hier als achtergrond gebruikt word is schoon, Het vlekje wat je links boven ziet is volgens mij dus dat duidelijke vuiltje op de sensor.
Camera zit nu op 499 shots.

Gert-Jan
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gert-Jan » do feb 07 2013 3:35 pm

Dat is inderdaad een flinke olie vlek op je sensor.links onder valt wel mee,maar ik weet niet hoe dat op je foto.s uitpakt.ik zou er mee naar Nikon gaan.sterkte er mee,
met vriendelijke groeten

Gert-Jan

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » do feb 07 2013 9:18 pm

Dit is nu typisch smeermiddel. Olie zou je het ook kunnen noemen, maar zo noemt Nikon het zelf niet.
Ik zou hem teruggeven als je zeker weet dat de serie meer olie en grof vuil op je sensor heeft gesmeten. Vraag een nieuwe als je door wilt gaan met de d600. Zoniet, geld terug eisen. Je bent niet verplicht om de olie op je sensor te accepteren.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » do feb 07 2013 9:33 pm

Vervolg op de d600 soap: Nikon heeft mij via KE een D800 aangeboden om mij tegemoet te komen.
Ik ben geen landschapsfotograaf. Ik heb mijn d800 fotos van de wedstrijd Nac-Nec (vorig seizoen) nog eens goed bekeken maar voor dit type fotografie moet ik mijn sluitertijd toch echt verhogen. Ik zit pas safe als ik tweemaal de brandpuntsafstand als regel neem. Dat had ik totaal niet met de d600, en ik had meer dan genoeg aan 24 Mp met de goede lenzen.
De d800 vertoont ook nog steeds problemen met de AF. Bovendien gebruik ik Raw, en altijd 36 Mp wegdrukken betekent nog meer investeren in hoge kwaliteit kaarten.
Kortom, ik heb beleefd geweigerd. Ik ben helaas vergeten te zeggen dat ik pas weer in een Nikon geinteresseerd ben 1 jaar nadat de d400 uit is gekomen. Want daar zit ik eigenlijk nog het meest op te wachten. Ik stuur ze dat nog wel na per email ....

Meesterbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Meesterbas » do feb 07 2013 10:57 pm

Ik heb wel belang bij een D800. Ruilen tegen mijn D600, die geen last heeft van het 'stofprobleem'? ;)
http://www.basphotonic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » do feb 07 2013 11:30 pm

Ik heb al nee gezegd tegen Nikon. Daar kom ik ook niet meer op terug.

Sato
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sato » vr feb 08 2013 12:42 am

lock schreef:Dit is nu typisch smeermiddel. Olie zou je het ook kunnen noemen, maar zo noemt Nikon het zelf niet.
Ik zou hem teruggeven als je zeker weet dat de serie meer olie en grof vuil op je sensor heeft gesmeten. Vraag een nieuwe als je door wilt gaan met de d600. Zoniet, geld terug eisen. Je bent niet verplicht om de olie op je sensor te accepteren.
De condities waaronder beide controle foto's zijn genomen waren niet exact hetzelfde. (Was al laat dus had de verlichting op mijn kamer tijdens de serie zonder er bij na te denken gedimd.) Ze staan beiden overigens op mijn Flickr account.
Er zijn wel redelijk wat vlekken bijgekomen na de serie opnamen zo op het eerste gezicht, Maar na het uitblazen met een blaasbalg zijn er ook best wel aardig wat verdwenen.(En een paar mogelijk verplaats.)

Weet dus niet goed wat ik er mee aan moet, Ik ga er even van uit dat de camera nog niet klaar is met smeermiddel rond sproeien dus nu laten schoonmaken(571 shots nu. Vandaag portret fotos geschoten van mijn neefje. Ging heerlijk en met prachtige resultaten, Bijna alles ook perfect in focus.) resulteert er waarschijnlijk in dat het probleem daarna weer terugkomt.
En elke maand terug voor een grote schoonmaak gaat mij te ver.

Weet wel zeker dat ik morgen zowel de winkel (Mediamarkt) als Nikon erover ga e-mailen en voor het gemak zal ik ze dan naar mijn Flickr account verwijzen voor de foto's.
Zit er dan wel over te denken om de foto van de sensor eraf te halen, (Daar kwam een vriend van mij eerder vanavond mee) Om te voorkomen dat ze gaan roepen dat het mijn eigen schuld is dat de sensor zo vies is omdat ik de camera open heb laten staan. (En ja ik ben ook niet gek, Camera heeft ten alle tijden met de sensor naar de vloer toe gericht gestaan en is even 45 graden gekanteld om een betere foto te kunnen maken.)

---

Dat Nikon jouw een D800 aangeboden heeft als compensatie voor de problemen die je ondervind, Vind ik zo maar vreemd. (Verdacht wil ik het nog net niet noemen.)

Insinueert dat nu dat ze zelf dus ook niet in staat zijn jouw een D600 body te leveren die vrij is van deze problemen?
Of hopen ze dat je berichtgeving over het merk op fora na dat aanbod weer zeer positief wordt? (Beetje afkoping dus.)

Ik blijf erbij ik vind het maar vreemd.
Een probleemloze D600 met eventueel een compensatie aanbod in de form van de keuze van een objectief uit een door hun voorgestelde selectie of een Batterygrip, extra accu en wat ander spul zou ik nog wel begrijpen, Maar een duurdere Body die voor een compleet andere doelgroep bedoelt is als compensatie voor de ondervonden problemen en vervanging van je disfunctionele D600 vind ik maar vreemd.

Mocht het bij mij zo lopen dat Nikon mij ook voor die keuze stelt dan zou ik ook niet staan te springen, De keuze voor de D600 is immers bewust gemaakt.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » vr feb 08 2013 9:26 am

Je kunt die foto weghalen,maar de camera mag best open. Dat veroorzaakt hooguit stof op de sensor en dat is als enige probleem makkelijk op te lossen. In principe moet je aan de anti stof en een goede blazer voldoende hebben. Dat zegt Nikon trouwens ook. Stof wordt lastiger als er ook olie op de sensor komt. Dan komt stof niet meer los. Dat is het echte probleem. Van het open zetten van de camera krijg je echt geen olie op je sensor.
Trouwens, wat dacht je van mijn fotos? Ik heb hele series erop staan :huh:
Wat betreft het aanbod van Nikon, daar kijk ik niet zo negatief naar als jij. Je hebt gelijk dat ze liever een tevreden klant hebben dan geen. En natuurlijk hebben ze liever dat de klant zijn tevredenheid uit op een forum ipv een bak kritiek uit te storten. Maar het is ook ingegeven om de klant tegemoet te komen. In die zin zitten er twee kanten aan hun verhaal. En als laatste moet je niet vergeten dat ik het verhaal hoor uit de mond van KE. Het is niet alleen Nikon.
Eigenlijk zijn de mannen van van Stijn ook gewoon slachtoffer van de slechte kwaliteit die Nikon levert. We moeten niet vergeten dat zij als een van de weinigen actief met het d800 af probleem omgingen, en ook open eerlijk hierover met klanten communiceerden. Dat kan je van ' papa Nikon' niet zeggen. Mijn indruk van hen is nog steeds dat het kundige mensen zijn.Maar wonderen mag je van hen ook niet verwachten.
Laatst gewijzigd door lock op vr feb 08 2013 8:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Sato
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sato » vr feb 08 2013 6:39 pm

Zat vandaag eens te denken (Mediamarkt en Nikon mailen heeft geen haast het is immers weekend, Trouwens moet ik Nikon via Nikon.nl benaderen of direct contact opnemen met het servicepunt?)
De voor en na foto's van de serie die ik heb laten lopen laten een grote toename zien van kleine vlekjes en een kleine toename van grote vlekken.

Kijkend naar de foto van na het uitblazen, zie ik weinig verandering in de grote plekken, Een paar zijn er weg en een of twee zijn verplaatst. Maar als ik dan kijk naar de kleine plekjes dan zijn er daar heel veel weer van verdwenen, Wat mij tot de volgende conclusie brengt:

De grote vlekken zijn of normale stofdeeltjes die met de automatische sensor reiniging weer verdwijnen of smeermiddel.
De kleine vlekken zijn kleine stofdeeltjes die mogelijk loslaten met de automatische sensor reiniging maar in elk geval verdwijnen na een blaasbalg beurt, En dat is prima maar ook gelijk een punt waar ik niet blij mee ben.
Want al die stofdeeltjes moeten toch ergens vandaan komen, En aangezien de lens er daarvoor nooit af is geweest blijft er maar een mogelijkheid over: De oorzaak van de stofdeeltjes bevind zich in de camera.
En dan zou het dus goed mogelijk kunnen dat mijn D600 een vergelijkbaar probleem heeft als die van Lock, En dat idee zit mij echt niet lekker.
Ik hoop dus dat de Mediamarkt mijn D600 wil omruilen voor een nieuw exemplaar die wel vrij is van problemen, Of dat Nikon met een goede oplossing komt.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » vr feb 08 2013 8:39 pm

Ik denk dat je er niet ver naast zit. Ik geef je een tip. Maak een call aan (webmail van nikon) en meldt je problemen. Ga daarna naar de mediamarkt, meldt je probleem en geef aan dat je ook contact hebt gezocht met nikon.

Sato
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sato » di feb 12 2013 8:44 pm

Afgelopen Zondag zowel Nikon als Mediamarkt dezelfde e-mail gestuurd via hun online contactformulieren.
Vandaag al reactie gehad van de Mediamarkt en die bieden mij de volgende drie opties:

Kostenloos retour sturen en aankoop bedrag terug.
Zelf afgeven bij de servicebalie van de dichtsbijzijnde Mediamarkt en aankoopbedrag terug.
Of omruilen voor een nieuw exemplaar via de webshop. (Op voorraad.)

Alleen de laatste optie spreekt mij aan, De camera bevalt mij immers uitstekend op dit stof/vuil probleem na.
Wacht nog even af of ik morgen ook een reactie ontvang van Nikon, Zo niet dan ga ik op het aanbod van de Mediamarkt in om de camera om te ruilen voor een nieuw exemplaar.
Wellicht heb ik deze keer wel geluk en heeft de nieuwe D600 nergens last van, Mocht dat exemplaar dezelfde problemen gaan vertonen dan is het aan Nikon om met een oplossing te komen.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » di feb 12 2013 9:22 pm

Netjes van de "dozenschuiver" Mediamarkt!!
Mag menig zogenaamde "vakzaak" een voorbeeld aan nemen. Geen geëmmer van 3x repareren en tot die tijd kunnen wij niets voor U betekenen.....
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » di feb 12 2013 10:00 pm

Ja Sharkey, ik denk dat ik dit voorbeeld van een goede behandeling bij KE even ga inwrijven.

Btw: vandaag heeft KE (de manager...)mij meegedeeld dat Nikon bekend is met problemen van het speigelmechanisme....jaaa!

Maar nu komt het: Nikon weet nog steeds niet precies waar de klepel hangt en dus geven ze geen officiele reactie.
Dit kunnen ze natuurlijk heel lang volhouden want dit roepen ze inmiddels ruim 2 maanden. Uiterlijk donderdag hoor ik meer van KE, en hoe ze het willen oplossen.

lock

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » di feb 12 2013 10:04 pm

lock schreef:Ja Sharkey, ik denk dat ik dit voorbeeld van een goede behandeling bij KE even ga inwrijven.

Btw: vandaag heeft KE (de manager...)mij meegedeeld dat Nikon bekend is met problemen van het speigelmechanisme....jaaa!

Maar nu komt het: Nikon weet nog steeds niet precies waar de klepel hangt en dus geven ze geen officiele reactie.
Dit kunnen ze natuurlijk heel lang volhouden want dit roepen ze inmiddels ruim 2 maanden. Uiterlijk donderdag hoor ik meer van KE, en hoe ze het willen oplossen.

lock
Nou verwacht echt maar geen officiële herkenning vanuit Nikon hoor. Er moet heel wat gebeuren wil "een Japanner" fout bekenen zonder vergaande gevolgen
Ze blijven ook nog steeds stilzwijgend over het D800 AF debacle, dusse..... :roll:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Gesloten

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”