PC samenstellen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Johan1025
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: PC samenstellen

Bericht door Johan1025 » do jan 31 2013 12:17 pm

Een paar jaar terug 3 minuten per foto ca. Reken jij de verbetering uit Patrick :mrgreen:
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do jan 31 2013 12:19 pm

Mooi PC'tje, dat ding zou als een speer moeten gaan.
Léon Obers schreef:Met name de "pagefile.sys" op de C-schijf was toegenomen (5,7 Gb), en de "hyberfil.sys" (ruim 13 Gb), maar de hoeveelheid output op de SSD (weggeschreven JPG-bestanden in hoogste kwaliteit) is daarin slechts een schijntje.
Het grootste probleem zit in het OS op je C schijf.
Je gebruikt nu je HDD voor de dingen waar hij het slechtste in is: het lezen en schrijven van veel kleine files.

Je kan al een deel van je probleem oplossen door de pagefile naar een SSD te zetten, en hybernation uit te schakelen scheelt ook een hoop dataverkeer op de bus.
Beter is het om gewoon je hele OS op een SSD te zetten.

Je zal dan zien dat hij opeens stukken sneller wordt.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do jan 31 2013 1:32 pm

Hybernation aan of uit maakt voor de verwerkingssnelheid op zich niks uit imho.
Hybernation is alleen van toepassing (schrijven naar dat bestand) als de PC in sleep/hybernate mode gaat. En er wordt weer gelezen vanaf dat bestand wanneer 'ie weer ontwaakt.
Maar tijdens het gebruik is er geen i/o naar hiberfil.sys.

BTW: standaard is de grootte van hiberfil.sys ca. 75% van je total RAM. Dus dat klopt wel...

Maar idd, je C: (system) schijf moet gewoon een SSD zijn.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » do jan 31 2013 1:40 pm

Mijn nieuwe PC:
Processor Intel i7
16 GB geheugen
500 GB Hd
Extra SSD schijf 128 GB voor O.S.
En dat voor 678 euro.
Daar ga je het niet zelf voor in elkaar knutselen.
Kweetniet of ik hier de link mag plaatsen. Hoorutwel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jan 31 2013 4:57 pm

CaptainHook schreef: Maar idd, je C: (system) schijf moet gewoon een SSD zijn.
Dat is ook de bedoeling. Heb slechts even een test-opstelling geïnstalleerd.
Heb het BIOS van het moederbord naar de laatste versie ge-update (iets van versie 18 januari 2013), en tevens de firmware van de SAMSUNG SSD's vernieuwd.

Ik ga eerst eens uitzoeken of ik het Windows 8 OS dan zelfs nog in een RAID-0 opstelling installeer met de twee Samsung SSD's, of dat ik het het OS op de ook nog aanwezige Intel SSD zet, en de twee Samsungs apart als data RAID-0 inzet. Gezien de vergelijkingen in de grafiekjes met toch net het meeste "oponthoud" bij de data-schijf (zelfs al was dat reeds een SSD), zou daar ook nog wel eens het een en ander te winnen kunnen zijn.

Ben ook nog wat aan het uitkienen of ik SATA-kabeltjes ga verwisselen met andere poorten in de PC ten aanzien van de "HDD"-sledes met deurtjes en de geïnstalleerde drives.
Na de eerste werkende installatie ben ik er in het BIOS achtergekomen dat sommige poorten wel / niet "hot swappable" zijn en anders geconfigureerd kunnen worden, of juist niet voor bijv. het extra geplaatste 2 poorten SATA 600 PCIe kaartje. Bij dat kaartje, kun je na een eerste herstart met een harddisk geplaatst, de harddisk erna wel uithalen, en daar een andere voor terug stoppen, dat wordt gezien. Maar als er in eerste instantie geen harddisk in de slede heeft gezeten bij opstart van de PC, en ik stop die er pas bij nadat Windows is opgestart, wordt die niet direct herkend, en moet ik eerst rebooten.
Het heeft kennelijk te maken met een "actief" geziene poort bij opstart (dus als er een HD in zit).

Het ASUS-moederbord heeft twee verschillende SATA 600 controllers (met ieder twee SATA 600 poorten, dus bij elkaar 4 SATA 600 poorten), die elk anders worden behandeld.
Twee poorten ervan worden niet getoond in het BIOS op een aparte pagina om verschillend te configureren als "hot swappable" of niet. (Die poorten komen overigens wel weer terug bij de andere BIOS pagina's als aanwezige poorten). Die twee poorten hebben kennelijk standaard een vaste setting "hot swappable".
In de handleiding staat dat die poorten enkel bedoeld zijn voor "opslagmedia".

De disks daarop aangesloten kunnen eruit gehaald worden, en door andere vervangen. Wordt keurig netjes herkend. Een poort ervan heb ik op zo'n HDD-slede aangesloten. Ik kan daarbij dus zonder problemen verschillende HD's verwisselen zonder te hoeven rebooten. Dat gaat ook als ik in eerste instantie géén harddisk in de slede heb gehad, en ik die er pas instop nadat Windows is opgestart. Op de andere poort, de systeemdisk. Een beetje hilarisch is dat bij "verwisselbare hardware" dan ook die systeemdisk erbij staat, omdat die poort in het BIOS niet te configureren is om te verbergen.

De Samsung SSD's hangen aan de twee ASUS configureerbare poorten, staan default op niet "hot swappable". Komen dan ook niet terug onder Windows als zijnde "verwisselbare hardware". Met instelling in het BIOS "hot swappable", worden ze wel als zodanig getoond.

Feitelijk zou ik de (nu) systeemdisk moeten verwisselen met één poort van het aparte SATA-kaartje, en één slede die nu op het kaartje zit op de poort van het ASUS moederbord zetten om makkelijk harddisks te wisselen in die laadjes (bij reorganiseren etc.)

Ik kan echter het aparte PCIe SATA-kaartje in het BIOS niet configureren als bootable. (Wel handmatig vanuit het BIOS op booten, maar dat is niet handig). Dus alle kabeltjes maar laten zitten, en met de beperking leven dat indien het tweede laatje aanvankelijk niet gevuld is met een harddisk, ik eerst opnieuw moet rebooten als er wel eentje in wordt gestopt. (Dat is nog wel te overzien 8) ).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Omega
Forumlid
Forumlid

Bericht door Omega » zo feb 03 2013 12:31 pm

Mijn pc ziet er als vogt uit:

Cooler Master Storm Enforcher PC behuizing midi-tower

High Power Absolute Sering voeding HP-700-G14CV 700Watt Modulair

Asus P8Z77-V DeLuxe mainbord

Intel Core i7-3770 3,4Ghz

Corsair 2x 8GB valueselect DDR3, 1333

Crucial M4 SSD 256GB 2,5inch SATA 6GB

SEAGATE BARRACUDA 2000GB / 2TB 7200 toeren harddisk Serial ATA 6GB

Samsung DVD-Rewriter

Geforce GTX660 DC II 2GB GDDR5, 2X DVI, HDMI, DP, PCIE

Windows 7 64 bit

En nog wat klein spul zoals o.a. een externe 3.0 cardreader van Kingston.

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door bjornc » zo feb 03 2013 3:16 pm

Patrick schreef:75 Minuten 10 seconden voor 279 bestanden is voor zo'n beest van een apparaat eigenlijk best lang. Toch? Dat is iets meer dan 16 seconden per bestand.
Welke bewerking wordt er toegepast dan? Alleen omzetten naar Jpeg?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 03 2013 11:02 pm

Inmiddels wat ervaring en "gewenning" opgedaan met de nieuw samengestelde PC en Windows 8.
Met de opbouw van de PC zou ik eerst eens kijken of ik toe kan met de geïntegreerde grafische mogelijkheden van de Intel processor (met monitor-aansluiting op het moederbord). In de opbouw van de PC en dagen erna even een andere monitor gebruikt dan de Eizo die ik normaal gebruik. Een goedkope LCD met een normale VGA-aansluiting, geen DVI.

Het beeld daarvan is niet strak genoeg, niet scherp, en als je heel goed dichtbij kijkt, niet met een uniform letterfont. Telkenmale stel ik de "ClearType" mogelijkheden aan de hand van de voorbeeld wizard bij, maar kom niet tot een bevredigend resultaat. De scherpte verloopt ook enigszins over delen van het scherm. Is het op een bepaalde plek "scherp" is het dat net niet meer een paar centimeter verder. Het zou op zichzelf de mindere kwaliteit van VGA kunnen zijn ten opzichte van DVI. Of misschien is die monitoir zelf niet strak genoeg? (De monitor is overigens nauwelijks gebruikt, staat ergens als reserve in de kast). Het zou ook nog de beperking van in in te stellen resoluties kunnen zijn die dan net niet meer overeen kan komen met de hardwarematige pixelresolutie van de monitor?

De monitor als vergelijk dan maar eens aan mijn oude PC gehangen met een ATI grafische kaart + Windows XP. Prachtig strak en scherp beeld. Wat een verademing. Dus is de VGA-optie en GPU van de geïntegreerde Intel chip niet zo volwaardig als gehoopt. Verder heb ik mijn twijfels over de "ClearType" technologie. Het geeft een zekere anti-aliasing, maar is daarmee dan niet meer strak in het beeld, en niet fijn leesbaar.

De Eizo met DVI ingang dan maar eens aan de Intel GPU gehangen. Dat is wel een stuk beter als het VGA-beeld, maar heb het gevoel dat het nog net niet zo fraai is als het beeld op mijn oude PC. Verschil is er eigenlijk nauwelijks, maar het is er wel. Misschien komt het ook door net wat andere gebruikte scherm-fonts? Een gewenningsproces voor net een ander beeld? (De uitvoer via VGA voldoet in ieder geval niet, DVI kun je mogelijk nog wel aan wennen).

Mogelijk ga ik dan alsnog een extra grafische kaart in de PC hangen. Hebben mensen met Windows-8 ervaring hoe die "ClearType" teksten op een monitor worden getoond bij gebruik van een extra grafische kaart? Hebben die instellingen alleen effect op de weergave via de geïntegreerde Intel GPU, en gebruikt een externe Grafische kaart zijn eigen schaling van fonts op een scherm? Of hebben de instellingen ook effect op de weergave van het beeld via die externe grafische kaart?

Met de Eizo monitor aan de geïntegreerde GPU en "ClearType" uitgeschakeld, krijg ik erg brokkelige letters. "ClearType" ingeschakeld geeft in ieder geval wat beter afgeronde teksten, maar ik zie denk ik toch liever het beeld wat Windows XP laat zien op mijn oude PC.

Nog iemand wat tips?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za feb 09 2013 11:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

raymonidas
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door raymonidas » vr feb 08 2013 10:57 am

Marten schreef:Koop de snelste processor en het grootste geheugen dat je voor je geld kunt krijgen.
Suggestie:
PC met Intel Core i7 2600 en 8 GB geheugen: € 899
En dus géén Mac want dan betaal je voor deze specs het drievoudige.
Vergeet ook die achterhaalde verhalen over vastlopen en virussen: verleden tijd.

Geef geld uit voor een ECHT goed scherm. Eizo
Werk nu op een WIN7/64bit/8 GB RAM machine (labbetop). Ook weer de nodige ellende, wel degelijk vastlopers, ineens USB poorten die een muis niet meer snel herkennen (wachten), gekken foutmeldingen die het systeem zelf probeert op te lossen (wachten), Wifi printer die ineens weer een driver moet hebben (wachten), vastlopende NC NX-2 (wachten). Kortom Ik heb echt wel genoeg ellende gezien met Windows. Praktijk leert dat je elke dag wel op de een of andere manier onderhoud moet plegen met die dingen. Moet je eens tegenkomen met een auto....dan ligt dat merk erg snel in de goot. In computerland wordt dat gewoon gezien als "hobby" en "het hoort erbij".
Ik ga doorsparen voor een mac in de een of andere vorm. Gewoon knoppie indrukken en werken met de comp, niks meer dan dat. Wat moet dat zalig zijn....droom droom.

groet van Raymond.
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » vr feb 08 2013 11:45 am

raymonidas schreef:
Werk nu op een WIN7/64bit/8 GB RAM machine (labbetop). Ook weer de nodige ellende, wel degelijk vastlopers, ineens USB poorten die een muis niet meer snel herkennen (wachten), gekken foutmeldingen die het systeem zelf probeert op te lossen (wachten), Wifi printer die ineens weer een driver moet hebben (wachten), vastlopende NC NX-2 (wachten). Kortom Ik heb echt wel genoeg ellende gezien met Windows. Praktijk leert dat je elke dag wel op de een of andere manier onderhoud moet plegen met die dingen. Moet je eens tegenkomen met een auto....dan ligt dat merk erg snel in de goot. In computerland wordt dat gewoon gezien als "hobby" en "het hoort erbij".
Ik ga doorsparen voor een mac in de een of andere vorm. Gewoon knoppie indrukken en werken met de comp, niks meer dan dat. Wat moet dat zalig zijn....droom droom.

groet van Raymond.
Raymond, ik zeg doen. Jaren op windows gewerkt, nu sinds 2 maanden imac, wat een verademing..vastlopers wat zijn dat :D

idd knoppie indrukken en werken 2 sec, alles aanlaten staan en knoppie indrukken alles uit..1 sec
Meerdere bureaubladen, sliden tussen alles en ga zo maar door....wil nooit meer terug.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

raymonidas
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door raymonidas » vr feb 08 2013 1:17 pm

MarcoD90 schreef:
raymonidas schreef:

groet van Raymond.
Raymond, ik zeg doen. Jaren op windows gewerkt, nu sinds 2 maanden imac, wat een verademing..vastlopers wat zijn dat :D

idd knoppie indrukken en werken 2 sec, alles aanlaten staan en knoppie indrukken alles uit..1 sec
Meerdere bureaubladen, sliden tussen alles en ga zo maar door....wil nooit meer terug.
Strak plan, dat advies wil ik graag horeen! Thanx.
Mijn idee: goed uitgeruste macbookpro met een goed scherm erbij kopen. Dan heb je flexibiliteit en een goed beeldscherm. Daar probeer ik achter te komen. Gisteren sprak ik een goede fotograaf die altijd op een macpro met Eizo gewerkt heeft en nu een Imac heeft staan. Helemaal goed. Glimmend scherm? Geen Adobe RGB? Het schijn allemaal niet meer zo actueel te zijn. Lezend dat de afdrukken hetzelfde zijn als de foto op het scherm. Ik verwerk ook af en toe video's, dus dan is een wat groter scherm wel handig. Ik denk aan min. 24". Als ik foto's in een studio maak dan is het direct kunnen bekijken via camera comtrol op. een Imac 27" ook heel wenselijk. Ideaal zou dus eigenlijk een imac en macbook zijn.....laat ik daar nu net geen geld genoeg voor hebben.... Dus wat is wijsheid. Heb ook zitten denken om een 24"Imac te kopen en een transportsysteem ervoor te maken....
Gelukkig hoeft die beslissing pas over twee/drie maanden of zo genomen te worden als ik met mijn werk ook mijn computer kwijtraak.... :(.
Dus graag goede ideeen voor de ideale en haalbare configuratie.
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » vr feb 08 2013 2:34 pm

Mijn configuratie van de Imac:

IMAC 21.5"/GT650M
PROCESSOR 2.9GHz Quad-Core Intel Core i5
MEMORY 8GB 1600MHz DDR3 SDRAM-2X4GB
HARD DRIVE 1TB Fusion Drive
GRAPHICS NVIDIAGeFrc GT 650M 512M GDDR5
APPLE KEYBOARD Apple Num
Trackpad

Beeld geen last meer van schitteringen, nieuwe Imac's zijn alleen in 21,5 en 27 inch te verkrijgen.

en stil dat ze zijn......

Sparen en kopen krijg je geen sec spijt van, ja dat je het niet eerder hebt gedaan...... :wink:
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

Jacko Duker
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jacko Duker » vr feb 08 2013 6:53 pm

Je krijgt spijt dat je zo laat pas overstapt van windhoos naar Apple

Sent from my iPhone using Tapatalk
Nikon D7000; Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM; Nikkor AF-S 35 mm 1:1.8G; Tamron 17-50 F/2.8 VC; Nikkor 70-300 VR
Apple minded.

raymonidas
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door raymonidas » vr feb 08 2013 7:27 pm

Jacko Duker schreef:Je krijgt spijt dat je zo laat pas overstapt van windhoos naar Apple

Sent from my iPhone using Tapatalk
ha ha ha, hey guys ik weet het nu wel hoor. Helemaal toen ik vanmiddag driftig een lang stuk aan het typen was en na een half A4tje erachter kwam dat de toetsenbord instelling weer eens spontaan op NL gesprongen was. Je wil niet weten wat ik gezegd heb.......

ik denk aan: 27", i7 3,4GHz, 16GB, FSdrive 1TB, NVidea 1 GB, trackpad. Nog net geen €3000,-......
Ik had het idee een Macbook aan te schaffen en erbij een goed scherm. Dit om flexibeler te zijn. Dat idee heb ik nog steeds. Wellicht een ouder macbook erbij kopen later.
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr feb 08 2013 7:44 pm

3000 euro.... Hahaha.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”