Niet scherp

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Bruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Niet scherp

Bericht door Bruud » vr feb 15 2013 10:31 am

djunclesam schreef:
Bruud schreef:
Clint schreef: Je kitlens is zeker niet slecht, maar kitlenzen zijn qua prestaties minder consistent dan de duurdere broertjes. Vooral weinig/slecht licht is dat zichtbaar.
Advies voor een ander? Overweeg een 35mm 1.8 if de 50mm 1.8 voor erbij. Je hebt dan optisch een veel beter objectief, en je hebt gelijk heel veel meer invloed op de scherptediepte
Waarom altijd gelijk nieuwe apparatuur adviseren... TS gebruikt een D90. Hij heeft dus genoeg ruimte om de ISO een stuk omhoog te schroeven zodat het diafragma dicht kan. Zoals foto 1 gemaakt is wil je gewoon maximale scherpte ipv spelen met scherpte en onscherpte. Die pyramide moet gewoon scherp. En dat kollosale gebouw er achter ook. Dus diafragma een stuk knijpen = minder licht = ISO omhoog (als we de sluitertijd acceptabel willen houden.

Beetje na-verscherpen en ook uit een kitlens komen prima foto's. Tuurlijk kan het altijd beter maar er is geen gemakkelijker advies dan 'koop maar beter spul' terwijl er geen leuker advies is dan 'probeer het maximale uit het spul dat je al hebt te halen'. :wink:
Waarom dat advies?omdat de TS daarom vraagt. ;).
Ben het voor 100% met je eens dat je met een kitlens ook uitstekende foto's moet kunnen maken. Maar met een 1.8 hebt wel veel meer invloed op de DoF. Dat was wat ik heb proberen uit te leggen nav de vragen en opmerking op dit draadje. De TS vroeg namelijk wat ie moest doen om weinig scherptediepte te verkrijgen. En 'het advies' was daar een laatste toevoeging aan nav zijn vraag.

Een beetje verscherpen kan vaak helpen, maar deze foto's vind ik wel heel erg wollig/wazig. Dan wordt het meer 'oplappen' ipv 'optimaliseren'. De onscherpte van de voorbeeldfoto's kan vlgs mij niet aan het objectief liggen, maar aan de manier van fotograferen. En daar ging het begin van mijn epistel over. Dus in de basis zelf bepalen waar je op scherp stelt, bewust zijn van de invloed van je diafragma op de scherptediepte, en niet blind varen op de automatiek van je camera.
R

Clint
Forumlid
Forumlid

Bericht door Clint » vr feb 15 2013 1:50 pm

Ok wat me duidelijk is, is dat ik een hoger f getal moet kiezen voor meer scherptediepte.
Komt het nu dat de foto's onscherp zijn dat ik met een te laag f getal heb geknipt?
Als ik met een laag f getal foto's maak ,en neem bijv foto 2 waar mijn scherpstel punt op de Eiffel toren is gericht, wordt een foto dan niet scherp als ik op de Eiffel toren scherp stel? Komt dit omdat dit object te ver weg is voor een laag f getal?
Dit is me nog niet helemaal duidelijk.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr feb 15 2013 2:17 pm

Je scherpstelling is niet op de eifeltoren gericht, maar op iets wat maar op 5,6 meter afstand ligt. (af te lezen uit je exif)
Aannemelijk is het dat dit de brugrailing is.

Begin eens met nooit meer AF-A, maar wel enkelpunts scheprstelling te gebruiken, dan zal de camera werkelijk scherpstellen op datgene waar jij je camera op richt.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr feb 15 2013 2:27 pm

Jou foto 2 is op zich nog niet zo verkeerd hoor gezien de weersomstandigheden.
Maar van veel objectieven is bekend dat F8 of F11 de beste scherpte geeft.
Voor dit soort foto's zou ik persoonlijk daarvoor kiezen.
ISO op 400, en dan kijken of je sluitertijd voldoende snel is om bewegingingsonscherpte te voorkomen.
Je sluitertijd moet minimaal anderhalf keer je gekozen brandpuntsafstand zijn uit voorzorg.
Ga je dat niet redden, dan de ISO weer wat omhoog, of een statief of muurtje/lantaarnpaal gebruiken.
En inderdaad de AF-A niet meer inzetten.
Voor deze opnames AF-S.

Vrgr
Tiny

Clint
Forumlid
Forumlid

Bericht door Clint » vr feb 15 2013 2:43 pm

Ok helder.
Bedankt voor jullie tips. Hier kan ik weer verder mee.
Aankomend weekend eens een en ander uitproberen.

Clint
Forumlid
Forumlid

Bericht door Clint » vr feb 15 2013 7:47 pm

Wat mij nog niet duidelijk is, is het volgende:
Als ik in Capture nx2 kijk ligt het scherpstelpunt bij foto 2 op de eiffel toren.
In de exif gegevens staat dat de autofocus op 5.6 meter ligt.
Hoe kan dit en waar ligt dit aan?
Ik heb namelijk geen idee.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » vr feb 15 2013 8:07 pm

Volgens de exif ligt bij alle drie de foto's de focus precies op 5,6 meter.
Dat kan, maar het lijkt wel toevallig. Misschien is er ergens iets mis?
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Clint
Forumlid
Forumlid

Bericht door Clint » za feb 16 2013 10:35 am

Als ik nu naar meerder foto's terug kijk zie ik in de exif gegevens overal staan dat de af-a op 5.6 meter ligt.
Waar kan dit aan liggen of waar moet ik dit herstellen?

edrocket
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door edrocket » za feb 16 2013 5:54 pm

In meerdere foto´s op het forum staat bij dit objectief dat de af/a op 5,6 meter ligt. Zou het een bug in de software van het objectief kunnen zijn?

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”