Even een klein vraagje wat betreft het fotograferen met een lange sluitertijd. Als ik overdag een foto wil maken van bewegend water (meertje bijvoorbeeld) dan is het resultaat dat ik een volledig witter foto terug krijg. Logisch, overdag is er veel licht en de foto is dus gewoon overbelicht. Althans dat neem ik aan. Nu heb ik het diafragma al zo ingesteld dat er weinig licht doorheen komt (f/22). Als ik de sluitertijd dan wat verkort, totdat de camera niet meer de melding "Onderwerp te helder" geeft dan krijg ik alsnog niet het resultaat dat ik voor ogen heb.
Het resultaat wat ik voor ogen heb is dit:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... trevo).jpg
Doe ik iets fout of is het gewoon weg niet mogelijk overdag met (veel) daglicht dergelijke foto's te maken. Ik heb al naar het probleem gezocht en kwam toen iets tegen over filters die een bepaalde hoeveelheid licht filterde. Zou dit een oplossing zijn?
Alvast bedankt!
Lange sluitertijd
Lange sluitertijd
Nikon D5100
Nikon AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
SanDisk Ultra II SDHC 16GB
Nikon AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
SanDisk Ultra II SDHC 16GB
- Arthur Mol
- Forumlid
- Berichten: 3403
- Lid geworden op: ma mar 14 2011 10:11 pm
- Locatie: R'dam Zuid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Lange sluitertijd
Een ND filter is wat je zoekt, die zijn er in verschillende sterktes, afhankelijk van hoeveel stops je wilt onderbelichten. Ik heb een ND8 en daar heb ik dit mee behaald:


Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.
- jan
- Bestuurslid
- Berichten: 4433
- Lid geworden op: zo mei 15 2011 9:06 pm
- Locatie: Vaassen
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Lange sluitertijd
Ik gebruik een LightCraft filter ND500 (9-stops). Maar hier zie je meer voorbeelden http://lightcraftworkshop.com/products.html
Hier een voorbeeld van mij:

Hier een voorbeeld van mij:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Re: Lange sluitertijd
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga me daar eens in verdiepen.
Mooie foto's trouwens
Mooie foto's trouwens

Nikon D5100
Nikon AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
SanDisk Ultra II SDHC 16GB
Nikon AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
SanDisk Ultra II SDHC 16GB
- weimaraner
- Clublid
- Berichten: 2336
- Lid geworden op: wo jul 22 2009 6:24 pm
- Locatie: Alblasserwaard
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Lange sluitertijd
Het effect wat jij bedoelt is inderdaad niet zonder hulpmiddelen te krijgen - in ieder geval niet overdag.
Je kunt het dus bij schemering proberen of, zoals hiervoor al aangehaald en wat meestal het geval is bij dit soort foto's, een neutraal grijsfilter (ND filter) gebruiken.
Dat is een filter dat je voor de lens plaatst (door het erop te schroeven of met behulp van een houder), egaal grijs van kleur is en daardoor een bepaalde hoeveelheid licht tegenhoudt waardoor je met langere sluitertijden kan werken zonder overbelichting te krijgen. Je hebt ze in verschillende varianten; van "lichtgrijs" die 1 tot enkele stops licht tegenhouden tot extreem (donker)grijs - die laatste houden bijvoorbeeld 10 stops of dus vrijwel al het licht tegen. Je kunt daar dus ook niet meer doorheen kijken om scherp te stellen - dat doe je voordat je het filter plaatst. En dan heb je ook nog variabele grijsfilters die je door te draaien kunt variëren van licht naar donkergrijs, bijvoorbeeld 2 tot 8 stops.
Ik maak zelf erg veel lange sluitertijdopnames en mijn ervaring is dat je al gauw 20 tot 30 seconden nodig hebt om de zee een beetje egaal vlak te krijgen. Voor beweging in een waterval is vaak een sluitertijd van 1 of enkele seconden al genoeg.
Zelf gebruik ik meestal een 10-stop filter - de B+W ND110 of de Big Stopper van Lee. Voor watervallen en beekjes volstaat meestal (op bewolkte dagen) een 3-stops filter.
Overigens kan het ook mooi zijn voor bewegende wolkenluchten - maar ook dan heb je vaak wel minimaal 20-30 seconden nodig (en een redelijke wind zodat er wat beweging in de lucht zit). Deze is met een 10-stop filter genomen:

Deze met een 3-stops filter (en een polarisatiefilter):

Je kunt het dus bij schemering proberen of, zoals hiervoor al aangehaald en wat meestal het geval is bij dit soort foto's, een neutraal grijsfilter (ND filter) gebruiken.
Dat is een filter dat je voor de lens plaatst (door het erop te schroeven of met behulp van een houder), egaal grijs van kleur is en daardoor een bepaalde hoeveelheid licht tegenhoudt waardoor je met langere sluitertijden kan werken zonder overbelichting te krijgen. Je hebt ze in verschillende varianten; van "lichtgrijs" die 1 tot enkele stops licht tegenhouden tot extreem (donker)grijs - die laatste houden bijvoorbeeld 10 stops of dus vrijwel al het licht tegen. Je kunt daar dus ook niet meer doorheen kijken om scherp te stellen - dat doe je voordat je het filter plaatst. En dan heb je ook nog variabele grijsfilters die je door te draaien kunt variëren van licht naar donkergrijs, bijvoorbeeld 2 tot 8 stops.
Ik maak zelf erg veel lange sluitertijdopnames en mijn ervaring is dat je al gauw 20 tot 30 seconden nodig hebt om de zee een beetje egaal vlak te krijgen. Voor beweging in een waterval is vaak een sluitertijd van 1 of enkele seconden al genoeg.
Zelf gebruik ik meestal een 10-stop filter - de B+W ND110 of de Big Stopper van Lee. Voor watervallen en beekjes volstaat meestal (op bewolkte dagen) een 3-stops filter.
Overigens kan het ook mooi zijn voor bewegende wolkenluchten - maar ook dan heb je vaak wel minimaal 20-30 seconden nodig (en een redelijke wind zodat er wat beweging in de lucht zit). Deze is met een 10-stop filter genomen:

Deze met een 3-stops filter (en een polarisatiefilter):
