Straatfotografie @ Alkmaar

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Wokker

Straatfotografie @ Alkmaar

Bericht door Wokker » za feb 23 2013 2:15 pm

Gisteren in de kou met mijn camera Alkmaar ingetrokken om wat straat beelden vast te leggen. Ben benieuwd wat jullie van de foto's en bewerking vinden. Zelf vind ik achteraf dat ik in sommige gevallen iets dicht op het onderwerp had kunnen gaan staan. Maar met een 35mm lens is dat best dicht bij wild vreemde.

Afbeelding
Street 1

Afbeelding
Street 2

Afbeelding
Street 3

Afbeelding
Street 4

Afbeelding
Street 5

Fotomarius
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Straatfotografie @ Alkmaar

Bericht door Fotomarius » za feb 23 2013 4:37 pm

Straatfotografie vind ik een fijn thema… 8)
Street 4, heeft mijn voorkeur…
De juiste uitsnede/compositie en moment zijn belangrijk denk ik…
Vooruitkijken en het moment/gebeuren van personen en achtergrond combineren is leuk om te doen…

Zelf gebruik een 17-35mm en een 24-120mm lens voor dit thema…
Met groet, Marius...

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Wolf » za feb 23 2013 5:34 pm

Je zou wat uitsnedes kunnen maken...

Mensen even vragen werk bij mij vaak heel leuk. Ik heb zelfs met de 11-16 hele leuke plaatjes gemaakt....
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za feb 23 2013 5:45 pm

Leuk om te doen hè!

Ik zou de volgende keer je diafragma wat meer open gooien. Ik kan geen EXIF zien, maar mij lijkt er erg veel scherp te zijn. Daar zou ik niet voor kiezen.

En 35mm is mijn favoriete brandpuntsafstand voor dit soort werk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Fotomarius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotomarius » za feb 23 2013 7:05 pm

Patrick schreef:Leuk om te doen hè!

Ik zou de volgende keer je diafragma wat meer open gooien. Ik kan geen EXIF zien, maar mij lijkt er erg veel scherp te zijn. Daar zou ik niet voor kiezen.

En 35mm is mijn favoriete brandpuntsafstand voor dit soort werk.

Met analoog gebruikt 1 camera met 24mm f2.8 en 1 camera met 85mm f1.8, waarvan de 85mm mijn favoriet is…
Handig dan hoef ik geen lenzen te wisselen…
Deze lenzen gebruik ik ook op mijn digitale camera’s…
Straat fotografie is een heel ruim thema, waar bij ik juist heel veel scherpte wil, waar nodig, soms het tegengestelde veel onscherpte…
Wat wil je laten zien, het is ook erg aan smaak en voorkeur gebonden… 8)
Met groet, Marius...

Wokker

Bericht door Wokker » zo feb 24 2013 11:57 am

Thnx voor jullie reactie's ik ga de volgende keer mee aan de slag :). EXIF info is trouwens wel te zien als je door klikt naar Flickr.

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » zo feb 24 2013 12:23 pm

Wokker schreef:Thnx voor jullie reactie's ik ga de volgende keer mee aan de slag :). EXIF info is trouwens wel te zien als je door klikt naar Flickr.
Jammer van die extra handeling ok de exif te kunnen zien :wink2:
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » zo feb 24 2013 12:34 pm

Leuk, ik woon vlakbij dus het is herkenbaar. Je hebt durf om zomaar mensen in het wild te fotograferen. Plaatjes van geisoleerde objecten/personen lijkt me moeilijk in een winkelstraat, maar misschien toch een uitdaging. Een mooie serie foto 2 en 5 vind ik leuk, lachende mensen en een beteuterd kijkende man. Maar de vraag bij foto's 4 en 5 is of ze reageren op de cameraman (wat moet dat daar?) of in het echt zo even uiting gaven aan een gedachte?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 24 2013 1:01 pm

Ivan10 schreef: Plaatjes van geisoleerde objecten/personen lijkt me moeilijk in een winkelstraat, maar misschien toch een uitdaging.
Wat is daar moeilijk aan dan? :shock:

Ik doe dat bijna altijd. Juist om bepaalde personen er duidelijk uit te laten springen. Natuurlijk wel zo dat je uit de achtergrond nog wel kan zien at het op straat is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » zo feb 24 2013 1:18 pm

Zo te zien ben je de uitdaging aangegaan Patrick. Wokker staat namelijk in de drukste winkelstraat van Alkmaar en dan moet je snel zijn om de foto te maken. Leren om je 'object' te isoleren en het beste vast te leggen. Je eerdere advies om een kleinere scherpte diepte te hebben werkt ook.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 24 2013 1:38 pm

Ivan10 schreef:Zo te zien ben je de uitdaging aangegaan Patrick. Wokker staat namelijk in de drukste winkelstraat van Alkmaar en dan moet je snel zijn om de foto te maken. Leren om je 'object' te isoleren en het beste vast te leggen. Je eerdere advies om een kleinere scherpte diepte te hebben werkt ook.
Zal ik even kijken of ik een paar plaatjes van mijn rondje Amsterdam afgelopen zondag kan opzoeken om het duidelijk te maken wat ik bedoel? Of eens rondkijken in mijn NCN Straatfotografie in Dordrecht natuurlijk. Even kijken...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 24 2013 1:46 pm

Dordrecht geeft wel aardig weer wat ik bedoel. Het zijn veelal wat meer straatportretjes, maar dan nog.

http://patrick.d70.nl/v/ncn/ncn_dordrec ... _20121110/

Site kan wat traag zijn trouwens...

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » zo feb 24 2013 2:49 pm

Leuke foto's, Patrick! :mryellow: Het klopt wat je zegt het lijkt meer op portretfotografie op straat. Ook heel moeilijk! Bij straatfotografie, denk ik aan een persoon, die binnen zijn omgeving wordt vastgelegd. En waarbij enige interactie of relatie met de omgeving is te maken. Zoals de mannen (wat doen die daar?) met hun straatorgel, of de (duur uitziende) meneer die misschien liever niet bij de Euro-winkel wil worden gefotografeerd.

Wokker

Bericht door Wokker » zo feb 24 2013 3:17 pm

Ivan10 schreef:Leuke foto's, Patrick! :mryellow: Het klopt wat je zegt het lijkt meer op portretfotografie op straat. Ook heel moeilijk! Bij straatfotografie, denk ik aan een persoon, die binnen zijn omgeving wordt vastgelegd. En waarbij enige interactie of relatie met de omgeving is te maken. Zoals de mannen (wat doen die daar?) met hun straatorgel, of de (duur uitziende) meneer die misschien liever niet bij de Euro-winkel wil worden gefotografeerd.
Hoewel patrick een aantal leuk portretjes heeft vastgelegd op de straat, is het toch niet wat ik wil laten zien in mijn foto's. Wat minder scherpte diepte kan mij inderdaad helpen de onderwerpen te isoleren/

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 24 2013 3:36 pm

De reden om de link te plaatsen was aan te geven dat je ook op straat keuzen kan maken betreffende de scherptediepte. Ik zet mijn camera standaard op f/4 of f/2.8 bij dit soort fotografie, en wijk daar van af inspelende op de situatie en wat ik bereiken wil. Mijn ervaring is dat ik dan het vaakst terug kom met wat ik graag zie, wat overigens niet zegt dat dat ook is wat een ander wil zien natuurlijk.

Voordeel van wat beperktere scherptediepte is direct duidelijk is wat je onderwerp is. Als alles scherp is, dan leidt dat mij al snel af en heb ik al snel het gevoel een kiekje te hebben gemaakt en niet echt een foto.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”