Je hebt een concrete vraag, dus ik zal deze ook zo concreet mogelijk proberen te beantwoorden.noortje53 schreef:[i]Ik sta op het punt een D600 te kopen en vraag me af: kunnen de problemen zich gaan voordoen tijdens gebruik of zie je het meteen bij aankoop. Dat vind ik wel een persoonlijke overweging om tot aankoop over te gaan.[/i]
Wie kan me daar een antwoord op geven van de D600 gebruikers?
Hartelijk bedankt. Mieke
Er zijn eigenlijk drie klachten. De eerste zie je direkt bij aankoop. De camera is al vuil voor hij uit de doos komt. De tweede is een olie/stofprobleem nadat een bepaalde hoeveelheid foto's gemaakt is. De derde gaat over schade aan het mechaniek, waardoor bv coating van het binnenwerk afslijt.
Maw, je weet het pas zeker na een aantal fotos of je een goede hebt of niet. Hieronder iets meer details:
De eerste klacht verwijst naar de vuile sensor bij aankoop. Al dan niet in combinatie met olie blijkt dat de camera van binnen al smerig is als hij uit de fabriek komt. Dit is diverse keren aangetoond door mensen die na eenmalig een lens erop gezet hebbende ( en het zijn dan géen klungels die hem in de stoffige schuur erop schroeven) mbv fotos en time lapse opnames. Op de foto's zie je de grote hoeveelheden vervuiling en de filmpjes laten zien dat de sensor ook steeds vuiler wordt.
De tweede type klacht lijkt zich pas te openbaren na meerdere opnames. En dan praat ik al gauw na pakweg 1000 opnames. De sensor begint snel te vervuilen en oliespetters zijn veelvuldig zichtbaar. Een natte wasbeurt is de enige tijdelijke oplossing. Er is geen pijl op te trekken hoeveel fotos het kost om dit probleem weg te werken want waar eerst werd gesuggereerd dat het om 3000 opnames zou gaan, blijken verschillende d600 bezitters al ruim over de 10.000 te zijn en het probleem is er nog... Het kan dus tijdelijk zijn. Maar afhankelijk van het aantal fotos dat je per week maakt kan het ook maanden zoniet meer dan een jaar duren.
De derde klacht heeft betrekking op schade aan het mechaniek. Deze openbaart zich meestal na enige tijd, en valt vaak op omdat de sensor erg vuil is. Het komt ook voor dat het andersom gaat: men ziet om één of andere reden de schade en checkt vervolgens de sensorvervuiling. Zo is het mij voor de eerste reparatie ook gegaan.
De sluiter of het spiegelmechaniek vertoont slijtagesporen. Beide vormen bij een camera ben ik nergens tegen gekomen. De mijne heeft in ieder geval schade aan het spiegelmechaniek.