Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Bericht door lock » wo feb 27 2013 8:11 am

Kees D3s schreef:
lock schreef:.Op het moment van schrijven bedraagt de dagwaarde voor een Nikon D600 1649,- EUR."
Dat is meer dan de waarde op de tweedehands markt.
Elders gelezen dan iemand van ellende zijn D600 + 16-85mm voor $2000 te koop zette en nog niet 1 reactie ontving.
Niemand die durft er eentje tweedehands over te nemen,
Nee, deze combo is nieuw voor 1750 te krijgen. Het is de waardedaling van de d600 die hem nekt. Dat ding is 25% van zijn waarde kwijtgeraakt in 3 maanden... Toeval?

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo feb 27 2013 10:20 am

lock schreef:
Kees D3s schreef:
lock schreef:.Op het moment van schrijven bedraagt de dagwaarde voor een Nikon D600 1649,- EUR."
Elders gelezen dan iemand van ellende zijn D600 + 16-85mm voor $2000 te koop zette en nog niet 1 reactie ontving.
Nee, deze combo is nieuw voor 1750 te krijgen. Het is de waardedaling van de d600 die hem nekt. Dat ding is 25% van zijn waarde kwijtgeraakt in 3 maanden... Toeval?
Nee. Geen toeval. Het gevolg van stagnerende omzet door gebrek aan vertrouwen in de afhandeling van de problemen door Nikon.

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » wo feb 27 2013 10:24 am

Als je zo graag wil "schoppen" doe het dan minste met correcte cijfers. De prijsdaling gaat NIET over een periode van 3 maanden, maar 7 maanden (de D600 is al vanaf eind augustus verkrijgbaar). En de laagste prijs voor de combo is volgens kieskeurig 2025,-- (Ik laat de stuntactie van Saturn even buiten beschouwing want die loopt overmorgen weer af) Die 25 % klopt dus ook niet.

Een dergelijke prijsdaling na de introductie van een nieuwe camera is dus vrij normaal en heeft denk ik ook helemaal NIETS met het stof en olie probleem te maken.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo feb 27 2013 10:27 am

André schreef:
Als je zo graag wil "schoppen" doe het dan minste met correcte cijfers. De prijsdaling gaat NIET over een periode van 3 maanden, maar 7 maanden (de D600 is al vanaf eind augustus verkrijgbaar). En de laagste prijs voor de combo is volgens kieskeurig 2025,-- (Ik laat de stuntactie van Saturn even buiten beschouwing want die loopt overmorgen weer af) Die 25 % klopt dus ook niet.

Een dergelijke prijsdaling na de introductie van een nieuwe camera is dus vrij normaal en heeft denk ik ook helemaal NIETS met het stof en olie probleem te maken.
De wens de vader van de gedachte. Was het maar zo, dan voelde ik me al beter met mijn nu onverkoopbare d600.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo feb 27 2013 10:28 am

lock schreef:
Kees D3s schreef:
Nee, deze combo is nieuw voor 1750 te krijgen. Het is de waardedaling van de d600 die hem nekt. Dat ding is 25% van zijn waa
rde kwijtgeraakt in 3 maanden... Toeval?
Vergeet ook niet de sterk gedaalde koers van de Yen als gevolg van de stimuleringsproblemen door de Japanse overheid.

Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 27 2013 10:30 am

lock schreef:
Kees D3s schreef:
Hoezo, 16-85 op een FX? Hebben we het hier niet over een 24-85? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » wo feb 27 2013 10:31 am

@ hasselbox. Mag je mij toch eens uitleggen wat er dan niet klopt aan mijn cijfers (okee, ik zal toegeven dat de D600 statistisch misschien iets harder in prijs is gedaald dan "normaal", dus dat kan een heel klein deel van de snellere prijsdaling verklaren, maar dat deel is erg klein).
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo feb 27 2013 10:41 am

André schreef:

Op dit moment is de prijs ongeveer 1575 voor de body, ik vindt dat in korte tijd toch wel een significante daling.
Als ik mij goed herinner zat hij bij introductie rond de 2150.

Eind augustus snap ik ook niet daar de press release van de D600 door Nikon op 14 september was en ergens half oktober pas leverbaar.
Dus mag je gerust stellen dat de camera ruim 4 maanden op de markt is en dan is bijna 30% daling best veel

Ter vergelijk de D7000 is in twee jaar tijd ongeveer 40% goedkoper geworden.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » wo feb 27 2013 11:09 am

Klopt dus niet. Ik heb mijn D600 op 21 september gekocht en toen was hij al 2 of 3 weken verkrijgbaar. Dus geen 4 maanden, maar ruim 6 maanden. De introductieprijs was 2.149,-- en nu rond de 1600, dat is dus 25% (beetje afgerond).

Ik snap best dat jullie denken dat ik hier zo op hamer om mijn eigen verlies wat minder "zwaar" te maken, maar die waardedaling kan mij persoonlijk geen reet schelen. Ik heb er een hele fijne camera aan, en dat gevoel is veel waardevaster dan de economische waardedaling. En als ik hem zat ben, verkoop ik hem gewoon tegen een gangbare prijs van dat moment. Kost mij dat dan dus geld ??? Ja, en, dat wist ik toch van te voren, dat weet je toch ook als je een auto koopt. (En tegenwoordig zelfs als je een mooi huis koopt :shock: :shock: :shock: ) Dat is iets waar ik al heel vaak mee te maken heb gehad. Waar het mij om gaat dat hier de D600 nu als een waardeloos prulding wordt betiteld en dat er getracht wordt dit gevoel aan te scherpen met totaal uit zijn verband gerukte cijfers.

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » wo feb 27 2013 11:42 am

Als je 1649.00€ kan krijgen moet je dat naar mijn idee gelijk doen. je kan immers voor minder een nieuwe kopen.

Stel dat je het voor de rechter in het gelijk wordt gesteld dan heb je recht op schadeloosstelling en dat is in basis het bedrag waar je het object op dat moement voor kan kopen min een ev afschrijving voor gebruik.

wat je er in het verleden voor betaald hebt is niet van belang. want als je het toestel houd heb je ook met die afschrijving te maken. op de 2e handsmarkt wordt de verkoopwaarde ook gelinkt aan de huidige nieuwprijs.
Met vr gr,

Han

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo feb 27 2013 12:12 pm

André schreef:Klopt dus niet. Ik heb mijn D600 op 21 september gekocht en toen was hij al 2 of 3 weken verkrijgbaar. Dus geen 4 maanden, maar ruim 6 maanden. De introductieprijs was 2.149,-- en nu rond de 1600, dat is dus 25% (beetje afgerond).

Ik snap best dat jullie denken dat ik hier zo op hamer om mijn eigen verlies wat minder "zwaar" te maken, maar die waardedaling kan mij persoonlijk geen reet schelen. Ik heb er een hele fijne camera aan, en dat gevoel is veel waardevaster dan de economische waardedaling. En als ik hem zat ben, verkoop ik hem gewoon tegen een gangbare prijs van dat moment. Kost mij dat dan dus geld ??? Ja, en, dat wist ik toch van te voren, dat weet je toch ook als je een auto koopt. (En tegenwoordig zelfs als je een mooi huis koopt :shock: :shock: :shock: ) Dat is iets waar ik al heel vaak mee te maken heb gehad. Waar het mij om gaat dat hier de D600 nu als een waardeloos prulding wordt betiteld en dat er getracht wordt dit gevoel aan te scherpen met totaal uit zijn verband gerukte cijfers.

Andre

Geeft niks hoor, maar ik hamer er ook zo op omdat hij op 13 september door Nikon aangekondigd is, en met oktober zat ik mis, en verkrijgbaar in Nederland vanaf 18 september
Snel rekenend kom ik op ietsje meer 5 maanden, dus niet ruim 6, 3 maanden in 2012 en twee in 2013

En de laagste prijs die je nu kunt vinden via Tweakers is 1573, ga je dan rekenen dan kom je op 26,9% prijsdaling.
Dus bijna niet afgerond 27%, ik vind dat best veel.

Ik ga voortaan niet meer voorop lopen zoals met mijn D7000 want er wordt niet echt een realistische marktprijs neergezet van verkrijgbaarheid.
Half jaartje wachten loont op deze manier heel veel bij Nikon.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » wo feb 27 2013 12:36 pm

Die 27% is ook inderdaad best wel veel, maar nauwelijks hoger dan de waardevermindering van andere camera's in een vergelijkbare periode. En in dat licht vind ik het wat kinderachtig om te zeggen dat dat "ding" door de bekende problemen dus geen drol meer waard is omdat al bijna 30% in prijs is verlaagd, en aan aan de straatstenen niet is kwijt te raken (vandaar dat saturn de D600 na 2 dagen actie al niet meer online kon aanbieden natuurlijk :mryellow: :mryellow: :mryellow: )

Oja, voor Jan, hebben we toch gewoon allebei een beetje gelijk en ongelijk, kunnen we allebei gewoon lekker opgelucht slapen vannacht. :mryellow: :mryellow: :mryellow:

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo feb 27 2013 12:52 pm

André schreef: Die 27% is ook inderdaad best wel veel, maar nauwelijks hoger dan de waardevermindering van andere camera's in een vergelijkbare periode. En in dat licht vind ik het wat kinderachtig om te zeggen dat dat "ding" door de bekende problemen dus geen drol meer waard is omdat al bijna 30% in prijs is verlaagd, en aan aan de straatstenen niet is kwijt te raken (vandaar dat saturn de D600 na 2 dagen actie al niet meer online kon aanbieden natuurlijk :mryellow: :mryellow: :mryellow: )

Oja, voor Jan, hebben we toch gewoon allebei een beetje gelijk en ongelijk, kunnen we allebei gewoon lekker opgelucht slapen vannacht. :mryellow: :mryellow: :mryellow:

Je hebt wel gelijk, het is natuurlijk geen drol van een camera, maar ik doelde ook meer op de algemene prijserosie van de Nikon lijn.
Maar dat er blijkbaar iets aan de hand is met de D600 lijkt uit de wereldwijde reacties wel naar voren te komen.
Hoeveel tevreden gebruikers er zijn dat weet je nooit echt, en er zijn er ook genoeg die het voor lief nemen, sensor reinigen en weer verder gaan.

Enne slapen gaat uitstekend :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Aahhhh super bevestigingsmail dat de camping reservering een feit is, nu slaap ik nog beter :lol:

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » wo feb 27 2013 1:27 pm

JanR schreef:Ik ga voortaan niet meer voorop lopen zoals met mijn D7000 want er wordt niet echt een realistische marktprijs neergezet van verkrijgbaarheid.
Half jaartje wachten loont op deze manier heel veel bij Nikon.
Half jaartje wachten loont m.i. bij elke introductie van een nieuw product (en een jaartje nog meer), dat geld echt niet alleen voor Nikon of de D7000 of D600.
Ik begrijp überhaupt niet goed waarom zoveel mensen nieuwe producten gelijk bij introductie willen kopen, van die lange rijen bij een nieuwe iPhone val ik helemaal steil achterover.
En dan gaat het eigenlijk niet alleen om de prijs, maar bij mij ook zeker om eventuele kinderziektes. Gelukkig zijn de D7000 en D600 daarvan gevrijwaard gebleven :D
Tja, realistische marktprijs? Als je een nieuw product in de winkel zet voor € 2000 en je verkoopt er een paar miljoen van, dan is het eigenlijk wel een realistische introductieprijs geweest.
Als haast niemand het koopt, verlaag je de prijs stapsgewijs of ev. sprongsgewijs totdat je weer tevreden bent over de omzet toch? Zo werkt commercie vlgs. mij.
In het licht van wat er nu gebeurd is bij Nikon met de D7000, D600, D800 moet je eigenlijk toch welhaast gestoord zijn om binnen 1 jaar na introductie een D7100 te kopen, lijkt mij :!:
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » wo feb 27 2013 4:25 pm

André schreef: Als je zo graag wil "schoppen" .
Zie je dit zo ?

Gesloten

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”