Iedereen een beetje bij de les blijven! Ik geloof niet dat Frederik een Rockwelliaanse uitspraak a la "your camera doesn't matter" maakt. Het is een veel genuanceerdere uitdrukking, namelijk dat de fotograaf de "zwakke schakel" in het proces "kwaliteits foto" is.Frederix schreef:Ik ben van mening dat niet de camera, maar de fotograaf maatgevend is voor de kwaliteit van de foto's. Ik denk namelijk dat een goede fotograaf met een simpele camera betere foto's maakt dan een gemiddelde fotograaf met een top-camera.
De voorbeelden die hierboven zijn aangehaald spreken daar boekdelen van. Technisch mindere foto's met een sterk onderwerp worden wel vereeuwigd, terwijl we allemaal de foto's kennen (zoniet schuldig zijn aan...

Robert Capa's foto's van de invasie in Normandie werden verziekt tijdens het ontwikkelen. De 11 die overbleven behoren, ondanks alle strepen en vlekken, tot de meest indringende foto's die op 6 juni 1944 gemaakt werden.
Al die "imperfecte" foto's hebben 1 ding gemeen: ze zijn uniek. Er is geen alternatief; dat is waarom we de "technisch imperfecte" foto zo goed vinden. Als er een identieke foto van Che was geweest die wel scherp was en goed belicht, dan was dat waarschijnlijk de foto geweest die mijn zus in de jaren 70 op haar zolderkamer had hangen...
Niemand wil slechte foto's maken. Goed materiaal verhoogt je kansen op het voorkomen van slechte foto's; Joop Zoetemelk reed uiteindelijk ook niet de tour op een bakfiets!
Overigens, Ansel besteedde altijd zeer veel aandacht aan de keuze van zijn apparatuur. Ik zou zijn foto's niet willen bestempelen als "geschoten met inferieur materiaal".