1.

2.

3.

4.

5.

Als je met deze combi snel van 10 meter naar oneindig wil of andersom dan werkt het sneller om handmatig het grootste stuk te doen; daarna AF gebruiken. Soms vindt AF bijvoorbeeld object niet (vooral als het een vogel in vlucht betreft) als de afstand teveel verschilt met de afstand waarop je de vorige foto hebt genomen. De AF gaat dan jagen en vindt niets. De AF is niet zo snel als wanneer je de 300/4 zonder TC gebruikt, maar dat is alleen hinderlijk als een vogel erg dichtbij langsvliegt. Ik heb geen problemen met de snelheid van de AF.Zeker niet gek. Ik gebruik altijd een TC 1.4 op dit objectief en de 1.7 staat ongebruikt in de kast. Je geeft zelf aan dat de AF vaak handmatig moet en ik neem aan dat de AF ook niet snel is. Met de D7100 zou dat beter moeten gaan omdat die overweg kan met objectieven tot F8.
Voor de AF maakt het niet uit met welk diafragma je fotografeert, maar wat je diafragma is bij volle lensopening. Dat moet eigenlijk gelijk of lager zijn dan 5.6 (of 8 bij bv de D800 en de D7100). Vandaar dat ik de 300mm F4 met een TC 1.4 gebruik. Dan heb je F 5.6 bij het verlies van 1 stop. Met een 1.7 heb je een verlies van 1,5 stop en dan garandeert Nikon de werking van de AF niet meer. Het werkt nog wel bij goed licht, maar het wordt traag en je krijgt last van hunten, zoals je al schrijft.RonZ schreef:. Ik kan overigens met de 1.7 f8 en kleiner gebruiken terwijl AF nog werkt. Ik zal eens testen bij welk diafragma AF er mee ophoud (heeft natuurlijk ook sterk met lichtomstandigheden te maken).
Wat jij beschrijft heb ik ook met de Kenko 1.4 bij donker weer. Toch wel interessant om eens te gaan kijken naar die 1.7 eigenlijk.RonZ schreef:Als je met deze combi snel van 10 meter naar oneindig wil of andersom dan werkt het sneller om handmatig het grootste stuk te doen; daarna AF gebruiken. Soms vindt AF bijvoorbeeld object niet (vooral als het een vogel in vlucht betreft) als de afstand teveel verschilt met de afstand waarop je de vorige foto hebt genomen. De AF gaat dan jagen en vindt niets. De AF is niet zo snel als wanneer je de 300/4 zonder TC gebruikt, maar dat is alleen hinderlijk als een vogel erg dichtbij langsvliegt. Ik heb geen problemen met de snelheid van de AF.Zeker niet gek. Ik gebruik altijd een TC 1.4 op dit objectief en de 1.7 staat ongebruikt in de kast. Je geeft zelf aan dat de AF vaak handmatig moet en ik neem aan dat de AF ook niet snel is. Met de D7100 zou dat beter moeten gaan omdat die overweg kan met objectieven tot F8.
Ik heb een Kenko 1.4 (pro 300 dgx) die AF-t iets beter maar ik vindt de IQ van de nikon 1.7 beter. Ik kan overigens met de 1.7 f8 en kleiner gebruiken terwijl AF nog werkt. Ik zal eens testen bij welk diafragma AF er mee ophoud (heeft natuurlijk ook sterk met lichtomstandigheden te maken).
Ik neem aan dat je als laatste in de vergelijking de tc17II bedoelt?Gezien het feit dat de moderne Nikon camera's tot f/8 kunnen scherpstellen (al werkt het ook op mijn D300s bij voldoende licht) is een 2.0TCIII dus misschien het overwegen waard ipv een TC17II. De TC20III wordt overigens in veel artikelen op optisch vlak als beter beoordeeld dan de TC20III.
Dat besef ik me al te goed (werk ook met de 1.4TC vaak vanaf statief), maar bij de TC20 liep ik zelfs tegen de beperkingen van mijn balhoofd aan. Heb nu dan ook een zwaardere versie aangeschaft.RonZ schreef:Ik neem aan dat je als laatste in de vergelijking de tc17II bedoelt?
Besef wel dat als naar 600mm gaat met de tc20 je altijd met statief of misschien monopod moet werken, terwijl 500mm goed te doen is uit de hand als je de sluitertijd maar kort houdt (ik ga niet lager dan 1/800)
Ik heb alleen ervaring met de 300/4. De 70-200/2.8 is lichtsterk en zie idd goede reviews van de 70-200/2.8 met de tc20e3. De meeste reviews van de 300/4 met tc20e3 maken echter gewag van teleurstellende IQ. Als iemand pics heeft van de 300/4 met de tc20e3 wil ik ze graag zien.Dat besef ik me al te goed (werk ook met de 1.4TC vaak vanaf statief), maar bij de TC20 liep ik zelfs tegen de beperkingen van mijn balhoofd aan. Heb nu dan ook een zwaardere versie aangeschaft. Ik hou overigens zelf meestal 1/1000e aan met de TC14 en ik zou min. 1/1600e aanhouden met de TC20. Maar de 300 f/4 heb ik eigenlijk nog niet serieus uit de hand gebruikt met de TC20, wel de 70-200VRII.
In een vergelijking heb ik op zich wel vertrouwen want mijn TC20 levert meestal hetzelfde of beter resultaat op dan mijn TC14 op de 70-200 VRII.
Ik ga het binnenkort eens een keer proberen, misschien morgen als het lukt, dat ligt ook een beetje aan het weer. Dan gaan de 300, 70-200 en beide TC's mee.RonZ schreef:Ik heb alleen ervaring met de 300/4. De 70-200/2.8 is lichtsterk en zie idd goede reviews van de 70-200/2.8 met de tc20e3. De meeste reviews van de 300/4 met tc20e3 maken echter gewag van teleurstellende IQ. Als iemand pics heeft van de 300/4 met de tc20e3 wil ik ze graag zien.Dat besef ik me al te goed (werk ook met de 1.4TC vaak vanaf statief), maar bij de TC20 liep ik zelfs tegen de beperkingen van mijn balhoofd aan. Heb nu dan ook een zwaardere versie aangeschaft. Ik hou overigens zelf meestal 1/1000e aan met de TC14 en ik zou min. 1/1600e aanhouden met de TC20. Maar de 300 f/4 heb ik eigenlijk nog niet serieus uit de hand gebruikt met de TC20, wel de 70-200VRII.
In een vergelijking heb ik op zich wel vertrouwen want mijn TC20 levert meestal hetzelfde of beter resultaat op dan mijn TC14 op de 70-200 VRII.