scherptebreedte

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
william

scherptebreedte

Bericht door william » wo sep 12 2007 12:27 am

Hoi mischien is dit een stomme vraag maar de scherptediepte regel je met je diafragma maar hoe zit het met de scherptebreedte stel ik die ook in met de diafragma bijvoorbeeld 5 kinderen op een rij als je dan op de middelste persoon scherpstel dan zijn de andere personen niet zo scherp meer.

groetjes william

BUG322

Bericht door BUG322 » wo sep 12 2007 12:32 am

in principe niet want het is een scherpte afstand.

mikemix

Bericht door mikemix » wo sep 12 2007 12:32 am

Hangt v/d kwaliteit v/d lens af.
Als vuistregel kan je aanhouden dat een gemiddelde lens bij F:8-F:11
het beste scoort qua overall scherpte.

Maerlant

Bericht door Maerlant » wo sep 12 2007 12:38 am

Ha william,

Geen stomme vraag lijkt me want bijna alle lenzen zijn aan de randen een stuk minder scherp.

Volg mikemix's aanbeveling,

Groet

BUG322

Bericht door BUG322 » wo sep 12 2007 12:42 am

Ja dat is wel zo maar ik denk niet dat daarmee echt personen wazig worden

Dennis.

Bericht door Dennis. » wo sep 12 2007 12:48 am

Afbeelding

william

Bericht door william » wo sep 12 2007 12:52 am

ok bedankt voor het duidelijke antwoord zo laat op de avond nog.
groetjes en een goede nacht rust

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

randen minder scherp dan centrum

Bericht door George Fennes » wo sep 12 2007 6:27 am

Hoi William,

Het is goed om jouw objectief waar je mee fotografeert op te zoeken op PhotoZone.

Bekijk de grafieken dan eens.

Ik heb als voorbeeld genomen de Sigma 18-200mm en kijk dan eens dit objectief op de 35mm stand en bij diafragma 3,5-4,5.

Dan zal je zien dat de randen en de hoeken behoorlijk minder scheidend vermogen hebben dan het centrum.

Ook Vignettering en CA zijn in deze stand niet optimaal.

Dus ken je objectief en zie op welke stand het objectief het best presteerd, dan kan je het maximale uit jouw objectief halen.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm

Ik haal deze Sigma niet aan om iemand op de tenen te trappen, alleen om duidelijk te maken dat je wel invloed kan hebben op het uiteindelijk resultaat van de foto.

En dat de randen vaak minder scherp zijn dan het centrum.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Ferry72

Bericht door Ferry72 » ma jan 07 2008 11:56 pm

mikemix schreef:Hangt v/d kwaliteit v/d lens af.
Als vuistregel kan je aanhouden dat een gemiddelde lens bij F:8-F:11
het beste scoort qua overall scherpte.
Hey Mike,

Is het dan verstandig om je iso ook wat hoger te zetten? Ook bij zonnig weer?

Grt,
Ferry

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 08 2008 2:09 am

Ferry72 schreef:Hey Mike,

Is het dan verstandig om je iso ook wat hoger te zetten? Ook bij zonnig weer?
Deze neem ik wel even van Mike over... 8)

Je ISO waarde moet je alleen verhogen als dit echt nodig is, en dat is dus eigenlijk alleen als je sluitertijd onder bepaalde waarden gaat komen omdat je met een bepaalt diafragma wil schieten. Door het verhogen van de ISO waarden boet je kwaliteit in, en wel sneller dan je met het dichtgooen van je diafragma wint. Althans, dat was het tot voorkort. Tegenwoordig kunnen camera's steeds beter met hoge ISO waarden overweg, en is het verhogen niet meer zo snel een probleem.

Nog even een ding: door het kiezen van hogere diafragmawaarden verander je je foto dus ook; je scherptediepte wordt groter. Dat is natuurlijk niet altijd gewenst. Zo kan ik me voorstellen dat je je groep los wil halen van de achtergrond, en dat lukt dus niet of nauwelijks meer bij f11... :?

Ik heb in ieder geval nog nooit een paar diafragmawaarden hoger geschoten dan ik eigenlijk wil vanwege eventuele lensfouten. Alleen schiet ik wel eens niet helemaal met een open diafragma vanwege de scherpte, maar meer dan 1 stop is dat eigenlijk nooit!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 08 2008 10:22 am

Het plaatje van Dennis laat zien dat het bij elke lens zo is. Als je in het midden scherpstelt dus loodrecht op je middelste kind/ persoon dan is die afstand korter dan de afstand naar de 2 personen links en rechts. Kortom het is logisch dat het beeld links en rechts iets minder scherp zijn dan in het midden, tenzij je het diafragma weer knijpt idd, want dan creeer je meer scherptediepte waardoor alle kinderen in het scherptevlak komen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » di jan 08 2008 11:38 am

Ik loop hier ook steeds tegen aan. In huis is het al snel te donker en gaat je diafragma veranderen op auto.
Je zult dan automatische moeten in stellen en je iso omhoog moeten gooien om F8 of F11 te halen..of je moet flitsen als het donkerder is.

Tenminste dat is mijn ervaring.
NAS Buikpijn

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » di jan 08 2008 6:22 pm

ben nog aardig door mijn boekje aan het wostelen van mijn D300
maar als ik het goed heb kan je dus 2 scherpstelpunten selecteren in de camera bv. 1 linker persoon en 1 rechter persoon volgens mij ben je dan dit probleem toch kwijt ?

gr. ruud

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » di jan 08 2008 6:23 pm

Oh kan dat ? of kan dat alleen met de D300
NAS Buikpijn

Ferry72

Bericht door Ferry72 » di jan 08 2008 7:02 pm

ruud schreef:ben nog aardig door mijn boekje aan het wostelen van mijn D300
maar als ik het goed heb kan je dus 2 scherpstelpunten selecteren in de camera bv. 1 linker persoon en 1 rechter persoon volgens mij ben je dan dit probleem toch kwijt ?

gr. ruud
Dat zou mooi zijn.
Ik fotografeer heel veel schepen en vaak heb ik dat de masten niet goed scherp zijn en de rest wel.
Zou dat met een 2.8 lens beter zijn? Ik zie wel eens resultaten van collega`s en die zijn wel mooi scherp over de gehele foto. Maar die hebben wel 2.8 lenzen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”