scherptebreedte
scherptebreedte
Hoi mischien is dit een stomme vraag maar de scherptediepte regel je met je diafragma maar hoe zit het met de scherptebreedte stel ik die ook in met de diafragma bijvoorbeeld 5 kinderen op een rij als je dan op de middelste persoon scherpstel dan zijn de andere personen niet zo scherp meer.
groetjes william
groetjes william
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
randen minder scherp dan centrum
Hoi William,
Het is goed om jouw objectief waar je mee fotografeert op te zoeken op PhotoZone.
Bekijk de grafieken dan eens.
Ik heb als voorbeeld genomen de Sigma 18-200mm en kijk dan eens dit objectief op de 35mm stand en bij diafragma 3,5-4,5.
Dan zal je zien dat de randen en de hoeken behoorlijk minder scheidend vermogen hebben dan het centrum.
Ook Vignettering en CA zijn in deze stand niet optimaal.
Dus ken je objectief en zie op welke stand het objectief het best presteerd, dan kan je het maximale uit jouw objectief halen.
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
Ik haal deze Sigma niet aan om iemand op de tenen te trappen, alleen om duidelijk te maken dat je wel invloed kan hebben op het uiteindelijk resultaat van de foto.
En dat de randen vaak minder scherp zijn dan het centrum.
Groetjes George
Het is goed om jouw objectief waar je mee fotografeert op te zoeken op PhotoZone.
Bekijk de grafieken dan eens.
Ik heb als voorbeeld genomen de Sigma 18-200mm en kijk dan eens dit objectief op de 35mm stand en bij diafragma 3,5-4,5.
Dan zal je zien dat de randen en de hoeken behoorlijk minder scheidend vermogen hebben dan het centrum.
Ook Vignettering en CA zijn in deze stand niet optimaal.
Dus ken je objectief en zie op welke stand het objectief het best presteerd, dan kan je het maximale uit jouw objectief halen.
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
Ik haal deze Sigma niet aan om iemand op de tenen te trappen, alleen om duidelijk te maken dat je wel invloed kan hebben op het uiteindelijk resultaat van de foto.
En dat de randen vaak minder scherp zijn dan het centrum.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Deze neem ik wel even van Mike over...Ferry72 schreef:Hey Mike,
Is het dan verstandig om je iso ook wat hoger te zetten? Ook bij zonnig weer?

Je ISO waarde moet je alleen verhogen als dit echt nodig is, en dat is dus eigenlijk alleen als je sluitertijd onder bepaalde waarden gaat komen omdat je met een bepaalt diafragma wil schieten. Door het verhogen van de ISO waarden boet je kwaliteit in, en wel sneller dan je met het dichtgooen van je diafragma wint. Althans, dat was het tot voorkort. Tegenwoordig kunnen camera's steeds beter met hoge ISO waarden overweg, en is het verhogen niet meer zo snel een probleem.
Nog even een ding: door het kiezen van hogere diafragmawaarden verander je je foto dus ook; je scherptediepte wordt groter. Dat is natuurlijk niet altijd gewenst. Zo kan ik me voorstellen dat je je groep los wil halen van de achtergrond, en dat lukt dus niet of nauwelijks meer bij f11...

Ik heb in ieder geval nog nooit een paar diafragmawaarden hoger geschoten dan ik eigenlijk wil vanwege eventuele lensfouten. Alleen schiet ik wel eens niet helemaal met een open diafragma vanwege de scherpte, maar meer dan 1 stop is dat eigenlijk nooit!
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het plaatje van Dennis laat zien dat het bij elke lens zo is. Als je in het midden scherpstelt dus loodrecht op je middelste kind/ persoon dan is die afstand korter dan de afstand naar de 2 personen links en rechts. Kortom het is logisch dat het beeld links en rechts iets minder scherp zijn dan in het midden, tenzij je het diafragma weer knijpt idd, want dan creeer je meer scherptediepte waardoor alle kinderen in het scherptevlak komen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat zou mooi zijn.ruud schreef:ben nog aardig door mijn boekje aan het wostelen van mijn D300
maar als ik het goed heb kan je dus 2 scherpstelpunten selecteren in de camera bv. 1 linker persoon en 1 rechter persoon volgens mij ben je dan dit probleem toch kwijt ?
gr. ruud
Ik fotografeer heel veel schepen en vaak heb ik dat de masten niet goed scherp zijn en de rest wel.
Zou dat met een 2.8 lens beter zijn? Ik zie wel eens resultaten van collega`s en die zijn wel mooi scherp over de gehele foto. Maar die hebben wel 2.8 lenzen.