dogo schreef:Jammer dat die workshop net iets te ver voor mij was (Amsterdam), maar blijkbaar was het een nuttige en leerzame. Ben momenteel flitslichttechniek met meerdere flitsers aan het leren via internetworkshops en door proberen en schade en schande.
iTTL is vaak wel erg handig hoor, de Nikon SB's geven daarbij (mijns inziens) een bijna perfect beeld, maar wellicht wordt Manueel geadviseerd/bedoeld bij portretfotografie.
Zelf slechte ervaring met een Cullman, zgn. Nikon dedicated, in de praktijk alles 1-2 stops overbelicht op TTL. Wel perfect geschikt als slave flitser omdat ik het dan toch handmatig instel. Ik zie en voel wel een duidelijk kwaliteitsverschil tussen mijn SB-600 en de Cullman, kwaliteit kost (blijkbaar) toch wat extra. Toevallig afgelopen week aan het zoeken en studeren naar een 3e flitser om mijn pas opgestarte hobby portretfotografie wat beter te kunnen uitoefenen. Heb na lang wikken en wegen besloten voor een SB te gaan na o.a. een paar slechte ervaringen gelezen te hebben over Sigma's. De SB-600 is ook 2e hands aardig aan de prijs, vind het absoluut niet de moeite om biedingen te doen op 2e handsjes voor € 175, heb die van mij 3 jaar terug nieuw gekocht voor € 225. Ik ga voor de SB-700 (goedkoopste winkelprijs nu € 249) en wacht nu op de komende BTW acties (wrsch. mei).
was zéér nuttig, en super verhelderend; naast een 2 uur durend theorie-deel werd vervolgens al het vertelde in de praktijk nogmaals uitgelegd.
Zoals we ook leerden, is er niet persé een voorkeur voor iTTL of manueel; het is maar waar je jezelf fijn bij voelt. Echter kún je bij iTTL tegen een tekortkoming aanlopen in een bepaalde situatie die je alleen dan manueel op zou kúnnen lossen. Niets 'moet'.
De bedragen die je noemt, ga ik - nog - niet uitgeven voor iets waarbij ik nu in de 'probeer-fase' zit; ik ben me aan het verdiepen in de specs van de Yongnuo flitsers die sterk in opkomst zijn.
Wel bedankt voor je reactie!
(en volgens mij gaat Arthur ook het midden van het land onveilig maken, hoorde ik hem gisteren zeggen; mocht je de gelegenheid hebben: DOEN!)
Groet Danny