Draadloos?

Discussies over flitsers
JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Draadloos?

Bericht door JvdKooij » do feb 28 2013 2:23 pm

Tuihanti schreef:Waarom apart? Ik neem aan dat je dat bedoeld.

Wat ik apart vind is het meteen als veroordelen van een systeem dat al is meegeleverd met je camera als zijnde beperkend, onvoldoende, niet goed werkend gebaseerd op aannames terwijl het tegendeel wel bewezen mag worden geacht. Oordelen en veroordelen omdat een ander zegt dat het zo is. Dat is pas apart.
Het werkt zowel in ITTL als manual. Ik kan kiezen zonder een dubbeltje extra uit te moeten geven.
Oh ja, de afstandtest is niet door Joe Mc. Nally gedaan. Het is dus niet het endorsement verhaaltje waar het telkens op wordt gegooid.
De beperkingen zitten tussen de oren en nergens anders.

TS heeft een probleem. 3 meter is veel te kort.
Waardoor komt het?
Geen idee ik zie de setup en de instellingen niet. Misschien schiet ie oder de flitsers door, staan de oogjes van de speedlights de andere kant op gericht. Geen idee. Dat zou je eerst moeten weten voordat je er een oordeel over kunt vellen.
Dat nuanceren gebeurd niet. Meteen wordt het CLS weer als onvoldoende neergezet door een fotograaf waar velen blind op volgen.
Het wordt afgeschoten alvorens het gebruikt is.
Vandaar mijn reactie.
Volgens mij noem je zelf al de beperkende factor in je eerste reactie in dit draadje.
Maar goed, ik begrijp dat John er tevreden mee is.
Case closed.
Groetjes,
Jaap

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » do feb 28 2013 2:48 pm

weimaraner schreef:
Wat ik apart vind is het meteen als veroordelen van een systeem dat al is meegeleverd met je camera als zijnde beperkend, onvoldoende, niet goed werkend gebaseerd op aannames terwijl het tegendeel wel bewezen mag worden geacht.
Lijkt me een beetje kort door de bocht. Leon zegt alleen dat CLS zijn beperkingen heeft, niets meer en niets minder. En daar heeft ie gewoon gelijk in.
De beperkingen zitten tussen de oren en nergens anders.
Die bocht is nog korter. :wink:

En geloof me, ik ben een groot fan van Joe McNally. The Moment it Clicks, The Hot Shoe Diaries en Sketching Light, ze staan hier allemaal in de kast. Althans, die laatste ligt op de bank omdat ik die toevallig nu aan het lezen ben.
Daarnaast heb ik ervaring met CLS (met zonnig, koud, warm, bewolkt en ander weer) maar ook met radiotriggers. En hoe je het ook wend of keert, CLS heeft zijn beperkingen.

Wel moet ik zeggen dat geen contact meer bij een afstand van 3 meter me wel erg weinig lijkt. Dat moet zeker beter kunnen, ook bij redelijk zonnige omstandigheden. Weet je zeker dat de IR sensoren van de SB900's de goede kant op staan? En wat als je het (zoals Tuihanti al suggereert) probeert met een SB900 op je camera als trigger?
Misschien een overbodige vraag en zeker niet lullig bedoelt; weet je waar de IR sensor op de SB900 zit? Toevallig laast met een fotograaf samengewerkt die dacht dat het rode glaasje de IR sensor was en dat werkte dus ook niet helemaal soepel.

Beste Weimaraner,
als je hierboven mijn citaat leest van Tuihanti,zie je dat ik het eea al uitgeprobeerd heb en dat ik ook denk dat ik weet waar het aan lag.
Vr Gr
John

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do feb 28 2013 2:53 pm

John Jansen schreef: Beste Weimaraner,
als je hierboven mijn citaat leest van Tuihanti,zie je dat ik het eea al uitgeprobeerd heb en dat ik ook denk dat ik weet waar het aan lag.
Het is vooral het grote stuk citaat van Weimaraner zelf wat je aanhaalt wat waarschijnlijk zoden aan de dijk zet. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » do feb 28 2013 3:35 pm

Sorry hoor, ik bedoel inderdaad een ander citaat

oud0001

Bericht door oud0001 » do feb 28 2013 7:28 pm

We kunnen er gewoon van uit gaan dat er een groep mensen is die enkel met triggers wil werken omdat zij vinden dat het cls niet voldoende functioneel en betrouwbaar is.
Ik vind dat eerder een probleem dat bij die 25 cm dodo hoort die achter de camera staat. :wink:

weimaraner
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » do feb 28 2013 8:42 pm

We kunnen er gewoon van uit gaan dat er een groep mensen is die enkel met triggers wil werken omdat zij vinden dat het cls niet voldoende functioneel en betrouwbaar is.
Ik ga nooit ergens vanuit - assumption is the mother of all f*ckups tenslotte ...
Maar stel dat je gelijk hebt en dat er zo'n groep mensen bestaat dan bestaat er wellicht ook een groep mensen die vindt dat CLS altijd voldoende functioneel en betrouwbaar is.

En dan ben ik toch blij dat ik de dingen liever zelf probeer - met als resultaat dat ik ergens tussen voornoemde twee groepen in zit. :)

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » do feb 28 2013 10:19 pm

Ten 1ste Jammer dat er twee partijen zijn op dit forum die elkaar in de haren vliegen, ,ieder systeem zal zo zijn voors en tegens hebben,ik heb nou eenmaal het " verkeerde " gekozen merk ik jammer maar helaas maar beperkingen werkt creativiteit in de hand en dat gaat mij altijd redelijk goed af,het is heel erg makkelijk om meteen weer wat erbij te kopen, gelukkig ben ik weer een stuk verder gekomen met het systeem mede door diverse tips van mede forumleden. Het is nog niet helemaal naar mijn zin maar met diverse simpele oplossingen zijn de resultaten verbeterd, waarvoor ik dit heb gekocht destijds de macro fotografie is dit het summum, bedankt voor alle tips, al Sal reg kom, zeggen ze op Texel. vr Gr.
John

mmuetst

Bericht door mmuetst » ma apr 08 2013 2:22 am

jan schreef:Kijk eens op de site van Michael Muetstege http://www.metjegelaatopdegevoeligeplaat.nl/
Kijk das nu een slim antwoord :) Het CLS systeem van Nikon is een zeer tof systeem en ondanks Canon een aantal camera's heeft die je ook als master kunt instellen, is Nikon hier verder mee. Canon heeft nu wel besloten een eigen radio systeem op de markt te brengen met de 600EX RT en de ST-E3 maar €880,- is geen kattenpis (niet iets wat elke fotograaf zo maar gaat aanschaffen). Er komen op radio trigger systemen steeds meer alternatieven zoals de Yongnuo YN622 en Rikon Kody voor Nikon (allebei nog niet op de markt) die zeer betaalbaar zijn. Ook werkt Pixel aan een nieuwe King trigger (de eerste versie van de Nikon King was geen succes). Je ziet dat fabrikanten van TTL triggers wel meer moeite hebben hoe Nikon hun CLS systeem heeft opgebouwd. Ook PocketWizard heeft lang zitten puzzelen voordat hun systeem goed werkte met Nikon.
Phottix heeft met hun Odin een mooi stukje gereedschap op de markt gebracht. Als je door wilt gaan met het CLS in combinatie met een flitser in master mode op je camera moet je bedenken dat dit ook een dure oplossing is (gezien de flitser meestal niet mee doet in de belichting). Je zou een goedkoper merk kunnen nemen zoals Nissin of Yongnuo, maar daar betaal je ook wel +/- €200,- voor, of je moet een mooie 2e hands deal weten te vinden (een SP700) die als master kan dienen. Je kunt je ook afvragen of je wel TTL triggers nodig hebt...heel veel strobisten gebruiken manual radio setjes van rond de €40,- zoals de Yongnuo RF602 of Phottix strato's (wel weer wat duurder). Nadeel is alleen dat je naar je flitsers moet lopen om ze op een ander vermogen te zetten. Ik hoop dat je een oplossing gaat vinden voor het buiten flitsen.

Groeten Michael

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”