Jerengina schreef:
Ik zou zelf eens gaan testen door de auto ISO uit te zetten. Als deze aan staat zoekt de camera altijd zelf een optimale ISO. Door het uit te zetten elimineer je voor jezelf variabelen waardoor je mogelijk sneller tot een gewenst resultaat komt; je leert je camera met de verschillende functies beter kennen.
Grtz. Jeroen
Dat vind ik een rare opmerking... AutoIso is mijn inziens en erg bruikbare functionaliteit in bepaalde situaties en juist een functionaliteit van de camera die je wilt leren kennen om deze optimaal te kunnen gebruiken. (Mits uiteraard bewust gebruikt.) Maar een functie niet gebruiken om het toestel beter te leren kennen terwijl het juist een belangrijke functionaliteit van dat toestel is klinkt een beetje tegenstrijdig.
In de M stand gebruikt is auto iso feitelijk weinig anders dan bijv in A of S schieten. De camera bepaalt (probeert) de optimale belichting en past hier de iso waarde op aan. Er zijn allerhande situaties te bedenken waarin je sluitertijd en diafragma constant wilt houden, en bij variërend licht toch een goede belichting wilt hebben. En dan is zelf iso aanpassen soms te traag of ondoenlijk door de snelheid van variatie van dat licht.
Maar met de juiste instellingen kan het ook in A of S een bruikbare functie zijn. Het kan juist ruis 'mininaliseren' omdat je niet aan de veilige kant hoeft te gaan zitten met een vaste iso instelling om zeker te zijn dat je je slijtetijden wel haalt.
Fin.