D7000 en iso640

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
maltje

Re: D7000 en iso640

Bericht door maltje » di apr 09 2013 11:43 am

Léon Obers schreef:
maltje schreef: Hoge ISO)ruisonderdrukking -HIGH
Zou ik lager zetten. Een hoge instelling vervlakt, gaat ten koste van detaillering.

Als langzaamste sluitertijd houdt als ezelsbruggetje aan voor een DX-camera:
1 / [1,5x de brandpunt] seconde.
Dus gebruik van een 120mm brandpunt ----> 1/180 sec als langzaamste tijd.

Verder zou ik met een camera als een D7000 ook niet verder gaan dan maximaal diafragma F8
Kleinere openingen krijg je reeds verminderde algehele onscherpte door diffractie plus vermindering van contrast.
Bedankt,
maar ik hoor altijd maar vertellen,als je vb landschappen trekt en je wil alles scherp,dat je toch naar f11,f13 moet gaan.
Klopt dit dan niet?

mvg

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di apr 09 2013 11:46 am

Dat geldt mogelijk vanuit scherptediepte oogpunt bekeken, maar geldt beslist niet voor de algemeen maximaal haalbare scherpte.
De pixeldensiteit van een D7000 in aanmerking genomen treed diffractie redelijk snel in.

Als voorbeeld de 85mm/1.8G lens van Nikon op een D7000 getest:
Bron Photozone.de: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... dx?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

De maximaal algehele scherpte (op het focuspunt) is voor diafragma F11 minder dan met volle opening (diafragma f1.8 )
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di apr 09 2013 11:56 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

maltje

Bericht door maltje » di apr 09 2013 11:51 am

Léon Obers schreef:Dat geldt mogelijk vanuit scherptediepte oogpunt bekeken, maar geldt beslist niet voor de algemeen maximaal haalbare scherpte.
De pixeldensiteit van een D7000 in aanmerking genomen treed diffractie redelijk snel in.
KAn je dan "geen" goede scherptediepte krijgen met een D7000 bij landschappen?

mvg

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 09 2013 11:55 am

Het is altijd een afweging waar je voor kiest, maximale scherpte op het focuspunt met minder scherptediepte, versus meer scherptediepte, maar verminderde algemeen haalbare maximale scherpte.
Welk objectief gebruik je?

maltje

Bericht door maltje » di apr 09 2013 11:58 am

18-200 VRII

mvg

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 09 2013 12:11 pm

maltje schreef:18-200 VRII
Het hangt van de zoomstand af wat het optimale diafragma is. Kijk eens op deze pagina.

Je ziet ook gelijk de beperkingen van zo'n superzoom. De bovengenoemde 85mm doet het uitstekend bij elk diafragma dat getoond wordt. Bij de 18-200 is het veel kritischer!

Je moet trouwens sowieso geen foto's op 100% bekijken. Dan zie je van alles wat heel erg lijkt, maar zelfs op een A3 print ziet het er vaak allemaal prima uit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » di apr 09 2013 12:14 pm

Jep. Dat probeerde ik ook duidelijk te maken.

hoi ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

maltje

Bericht door maltje » di apr 09 2013 12:16 pm

Het is sinds ik fotografie volg in de avondschool dat ik veel kritiser geworden ben voor mezelf.
Dat is goed,maar blijkbaar moet dat niet altijd.
BTW,heb nog veel te leren.

mvg

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 09 2013 12:34 pm

Bij fotografie is het technische aspect maar beperkt belangrijk. Natuurlijk wil je een foto die technisch gelukt is, maar het creatieve deel is veel belangrijker. Het technische verhaal is trouwens ook eenvoudiger te leren volgens mij.

Het is natuurlijk wel goed als je weet wat de beperkingen zijn van je spullen. Sites als photozone.de zijn daarvoor heel bruikbaar. Maar ga daar niet te ver in!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

maltje

Bericht door maltje » di apr 09 2013 8:07 pm

Ik heb (weeral) een vermoeden dat het probleem zich voordoet bij slecht contact van de lens op de body,zou dit kunnen.
Heb deze morgen wat aan het proberen geweest met mijn tussenringen,nadien mijn 18-200 er terug opgezet en nog wat plaatjes gaan schieten,en deze waren beter dan die van gisteren al,dat de omstandigheden het zelfde waren.
Soms krijg ik op het kleine display bovenaan de letters af van de focus en het focus punt niet te zien,als ik het toestel ff af en terug op zet is het weer in orde!
Misschien toch een technisch probleem?

Mvg

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 09 2013 8:20 pm

Omstandigheden kunnen dan wel hetzelfde zijn, als je daarbij andere instellingen hebt gebruikt (zoals een snellere sluitertijd), kan het het resultaat simpelweg beter zijn. Ik ga voorlopig niet uit van een technisch mankement, maar van de onvolkomenheden van jezelf in de wijze zoals je fotografeert.

Jerengina
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jerengina » wo apr 10 2013 12:22 am

Autom inst iso gevoeligheid -on
Ik zou zelf eens gaan testen door de auto ISO uit te zetten. Als deze aan staat zoekt de camera altijd zelf een optimale ISO. Door het uit te zetten elimineer je voor jezelf variabelen waardoor je mogelijk sneller tot een gewenst resultaat komt; je leert je camera met de verschillende functies beter kennen.

Grtz. Jeroen

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo apr 10 2013 7:37 am

Jerengina schreef: Ik zou zelf eens gaan testen door de auto ISO uit te zetten. Als deze aan staat zoekt de camera altijd zelf een optimale ISO. Door het uit te zetten elimineer je voor jezelf variabelen waardoor je mogelijk sneller tot een gewenst resultaat komt; je leert je camera met de verschillende functies beter kennen.

Grtz. Jeroen
Dat vind ik een rare opmerking... AutoIso is mijn inziens en erg bruikbare functionaliteit in bepaalde situaties en juist een functionaliteit van de camera die je wilt leren kennen om deze optimaal te kunnen gebruiken. (Mits uiteraard bewust gebruikt.) Maar een functie niet gebruiken om het toestel beter te leren kennen terwijl het juist een belangrijke functionaliteit van dat toestel is klinkt een beetje tegenstrijdig.
In de M stand gebruikt is auto iso feitelijk weinig anders dan bijv in A of S schieten. De camera bepaalt (probeert) de optimale belichting en past hier de iso waarde op aan. Er zijn allerhande situaties te bedenken waarin je sluitertijd en diafragma constant wilt houden, en bij variërend licht toch een goede belichting wilt hebben. En dan is zelf iso aanpassen soms te traag of ondoenlijk door de snelheid van variatie van dat licht.

Maar met de juiste instellingen kan het ook in A of S een bruikbare functie zijn. Het kan juist ruis 'mininaliseren' omdat je niet aan de veilige kant hoeft te gaan zitten met een vaste iso instelling om zeker te zijn dat je je slijtetijden wel haalt.
Laatst gewijzigd door Vincent op wo apr 10 2013 9:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.

Jerengina
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jerengina » wo apr 10 2013 7:56 am

Dat vind ik een rare opmerking...

Maar met de juiste instellingen kan het ook in A of S een bruikbare functie zijn. Het kan juist ruis 'mininaliseren' omdat je niet aan de veilige kant hoeft te gaan zitten met een vaste iso instelling om zeker te zijn dat je je slijtetijden wel haalt.
Met deze rare opmerking kan ik het niet geheel mee eens zijn, maar goed...
De TS had geen vragen mbt het niet halen van sluitertijden, maar over de ISO.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo apr 10 2013 8:04 am

Jerengina schreef:
Dat vind ik een rare opmerking...

Met deze rare opmerking kan ik het niet geheel mee eens zijn, maar goed...
De TS had geen vragen mbt het niet halen van sluitertijden, maar over de ISO.
Ik reageerde ook niet op TS maar op jouw opmerking over het beter leren kennen van je toestel door een functie niet te gebruiken ;-) ben ook benieuwd waar je het mee oneens bent maar wellicht is dat een discussie voor een ander draadje.

Ik heb nog te weinig info in dit topic gelezen om TS te kunnen adviseren (bijv een full res met bijgesloten exif).
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”