NEF of JPG of beide?
NEF of JPG of beide?
Ik ben begonnen in JPG fine te fotograferen. De laatste maanden schiet ik alles in NEF en zie dat je daardoor toch meer ruimte hebt om foto's achteraf te bewerken of te corrigeren. Het dynamische bereik wordt ook wat groter. Qua kleuren en scherpte op het uiteindelijk resultaat ben ik echter nog steeds niet helemaal tevreden. Ik heb het dus even geprobeerd in NEF + JPG fine tegelijk. Mijn vermoeden werd bevestigd: de foto's zijn toch mooier en scherper in JPG......... Ik ben dus nu weer terug op JPG fine en gebruik NEF voor meer kritische situaties.
Maar hoe zit het bij de rest. Ik ben benieuwd hoe jullie het doen en vooral waarom. Vandaar deze poll.
Maar hoe zit het bij de rest. Ik ben benieuwd hoe jullie het doen en vooral waarom. Vandaar deze poll.
Ik deed alles in NEF+JPEG, ik ben daar vanaf gestapt. De JPG waren eigenlijk alleen maar balast.
Ik converteer nu thuis alle NEF naar JPG, dan heb ik ze ook en in een betere kwaliteit (D70s geeft maar beperkte JPG's). De truk zit 'm wel in een goede batch conversie van de NEF's.
Samenvattend schiet ik nu alles in NEF.
Ik converteer nu thuis alle NEF naar JPG, dan heb ik ze ook en in een betere kwaliteit (D70s geeft maar beperkte JPG's). De truk zit 'm wel in een goede batch conversie van de NEF's.
Samenvattend schiet ik nu alles in NEF.
Alles in Nef, en in PS importeren, met raw-convertor bewerken, nabewerking in PS en gebruiken: voor internet verkleinen en verscherpen en als jpg opslaan, voor afdrukken alleen verscherpen en opslaan (jpg)
Archief: de raws met aanhangende bestanden van de conversie, en als er in PS nog veel aan gedaan is, ook de psd-bestanden.
Archief: de raws met aanhangende bestanden van de conversie, en als er in PS nog veel aan gedaan is, ook de psd-bestanden.
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als beginneling met een D80 hier op het forum gelezen over de mogelijkheden met NEF. Dus camera op JPG fine en RAW. Na een tijdje bewerken met Elements teruggekeerd naar alleen JPG fine. Is voor mij op dit moment al meer dan voldoende kwaliteit.
Jolanda
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
OP het moment alles in jpg en Nef. Vanwegen het oefenen gaat er nog wel eens iets fout met de instellingen dus kun je achteraf toch nog iets verbeteren en hoeft de foto niet gelijk weg ! Maar in de toekomst is het wel de bedoeling om een foto gelijk goed te schieten en alleen maar te hoeven opslaan. Dan zou ik kiezen voor Jpg Fine.
NAS Buikpijn
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik was altijd een jpg shooter en daar is pas bij mijn D200 verandering in gekomen, die staat doorgaans op NEF en JPG.
Door dagen tijd ben ik wel tevreden met de JPGs, maar als ik iets wil corrigeren dan grijp ik naar de RAW. (Het echte shoppen doe ik niet, dus het zijn belichtings- en vertekeningscorrecties die ik aanbreng.)
Toch heb ik gestemd dat mijn gebruik 'afwisselend' is. Ik heb nog twee DSLRs en mijn gebruik is dus camera-afhankelijk.
Mijn D40 kent geen 'NEF en JPG', dus daar moet ik kiezen en heb ik voor het gemak gekozen. JPG dus.
Mijn S2 Pro kent geen NEF ('t is een Fuji), maar wel RAW en ook geen 'RAW en JPG' en de RAW convertor die daarbij geleverd werd, werkte zo onvriendelijk dat ik hem heel gauw voor gezien hield.
Dat laatste heeft er misschien ook wel aan bijgedragen dat ik mijn D200 al bijna een jaar had, voor ik voorzichtig aan NEF begon te ruiken, met Capture 4 (gekocht voor de camera control opties) had ik toen al een leuke NEF - JPG convertor.
Door dagen tijd ben ik wel tevreden met de JPGs, maar als ik iets wil corrigeren dan grijp ik naar de RAW. (Het echte shoppen doe ik niet, dus het zijn belichtings- en vertekeningscorrecties die ik aanbreng.)
Toch heb ik gestemd dat mijn gebruik 'afwisselend' is. Ik heb nog twee DSLRs en mijn gebruik is dus camera-afhankelijk.
Mijn D40 kent geen 'NEF en JPG', dus daar moet ik kiezen en heb ik voor het gemak gekozen. JPG dus.
Mijn S2 Pro kent geen NEF ('t is een Fuji), maar wel RAW en ook geen 'RAW en JPG' en de RAW convertor die daarbij geleverd werd, werkte zo onvriendelijk dat ik hem heel gauw voor gezien hield.
Dat laatste heeft er misschien ook wel aan bijgedragen dat ik mijn D200 al bijna een jaar had, voor ik voorzichtig aan NEF begon te ruiken, met Capture 4 (gekocht voor de camera control opties) had ik toen al een leuke NEF - JPG convertor.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.