AF-S nikkor 300mm icm de Nikon TC-14 E

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: AF-S nikkor 300mm icm de Nikon TC-14 E

Bericht door JvdKooij » vr apr 19 2013 10:23 am

Ik ben ook een zeer tevreden gebruiker van de 300mm F4.

Zie mijn recente draadjes van de zee-arenden:

incl 1.4 kenko converter bij zwaar bewolkt weer:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=47152" onclick="window.open(this.href);return false;

zonder converter bij mooi weer:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=47282" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens had de D7000 het wel erg zwaar mbt de AF bij het zwaar bewolkte weer :roll:
Groetjes,
Jaap

Jokidoki
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Jokidoki » vr apr 19 2013 3:21 pm

Jur schreef:
Jokidoki schreef:
The mansurovs hebben deze combi ook getest volgens mij, zie:

http://photographylife.com/reviews/niko ... 0mm-f4g-vr" onclick="window.open(this.href);return false;
Correcte link naar de review van de AFS 300mm f/4

huh? wat is er mis met de link? hij gaat toch naar de 70-200/f4? Dat was de vraag van de TS...

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr apr 19 2013 3:31 pm

drnjstj schreef: Dit kan de lens in goed licht, vanaf een monopod:
Camera model: NIKON D5100 • Sluitertijd: 1/4000s • Diafragma: f/4.0 • ISO: 200 • Brandpuntsafstand: 300 mm (450 mm full-frame)
Afbeelding

Let op: 300mm op Dx geeft alleen de beeldhoek van 450mm op Fx. Je haalt er niets dichterbij mee.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr apr 19 2013 3:35 pm

Jokidoki schreef:
Jur schreef:
Jokidoki schreef:
The mansurovs hebben deze combi ook getest volgens mij, zie:

http://photographylife.com/reviews/niko ... 0mm-f4g-vr" onclick="window.open(this.href);return false;
Correcte link naar de review van de AFS 300mm f/4

huh? wat is er mis met de link? hij gaat toch naar de 70-200/f4? Dat was de vraag van de TS...
Verkeerd gelezen/begrepen. Excuus.
Jur

PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door PvGessel » vr apr 19 2013 10:16 pm

Jaja, zoveel mensen zoveel meningen. Gelukkig maar anders werd het leven een saaie bedoening. Nou ik heb wat uit te leggen denk ik. Een aantal lenzen hebben/ hadden mijn voorkeur.
Nikon: 300 f/4 ; AF-S 70-200 VR IF f/4 ; AF-S 70-300 VR f/4.5-5.6 ....en nog wat van dat spul. De afkortingen die
Ik hier gebruik zullen niet helemaal correct zijn maar ach...gaat even om de branpunten.. :oops:
Ik ben bij Tools geweest vanmiddag en heb wat uit kunnen testen.
Eerst een 2e hands Nikkor AF 80-400mm f/4.5-5.6D ED D VR, waar Tools er vier van in de 2de hands handel heeft staan. Op de D7000 geschroefd en effe onder de luifel schuilend voor de flinke regenbui op dat moment, wat opnames gemaakt. Mij viel direct op dat de autofocus niet echt rap was. Vond het geen fijn objectief.
Daarna een nieuwe AF-S 300 f/4 erop. Nog steeds in de hevige regen. Zonder de VR en met het hele sombere weer op dat moment was het natuurlijk niet de ideale omstandigheid om dit objectief aan de tand te voelen. Terug in de winkel werd mij duidelijk na een gesprek met de uiterst vriendelijke en kundige verkoper, dat het gebruik van dit objectief niet echt heel breed inzetbaar is voor mij. Ik ben geen echte vogelaar namelijk. Fantastische objectief maar eigenlijk beperkt voor mij in het iets meer allround gebruik wat ik voor ogen had. Misschien toch iets teveel blindgestaard op de fantastische beelden die dit objectief kan voortbrengen.
De volgende was de nieuwe nikon AF-S 70-200 f/4 ID VR etc.... Een heel mooi licht van gewicht en toch erg solide aanvoelende objectief. Ook hiermee naar buiten en jee..wat een fijne lens. Niet het bereik van een 300 mm maar best een hele behoorlijke snelle autofocus. Het gebruik van een TC kwam ook ter sprake bij de 70-200 f/4. Volgens verkoper is de TC14.... heel goed te gebruiken icm dit objectief echter weer met het bekende verlies dat je erbij krijgt. Op mijn vraag of de prijs van een 70-200 f/4 én een TC14 tesamen veel verschil uitmaakte met bijvoorbeeld de Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VRII zonder TC ? Ja best wel natuurlijk zo 'n 300 euro! Nou die ook even mee naar buiten genomen met wederom nagenoeg dezelfde weersomstandigheden als die andere objectieven...oeps wat een verschil!! Na overleg met mijn vrouw waarvan de mondhoeken alweer redelijk naar de normale stand waren gekomen, uiteindelijk de knoop doorgehakt. Alle voorgaande berichten en vragen mijnerzijds ten spijt en bijna in de overtuiging dat die 300f/4 het zou gaan worden ben ik toch blij dat ik de moeite heb genomen om verschillende objectieven te gaan testen om tot een, naar mijn mening, juiste keuze te komen.
Ja het is dan toch maar de duurste van het rijtje geworden, de Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VRII. Idd een bak met geld en ja ik had nog verder kunnen kijken en wat als ik...? Ik weet het, ik weet het. Nu zal jullie reactie iets zijn in de trand van :" maar je wilde toch vogeltjes e.d. Fotograferen en je vroeg ons de oren van de kop over TC enzo..en .nu kom je weer minstens 100 mm tekort omdat je een 300 met TC wilde...en...en.. Ja jullie hebben gelijk. Ik denk dat ik nu met dit objectief veel breder inzetbaar ben en hier ooit (volgens mijn vrouw ergens volgend jaar) een TC20 ... op kan. De vogeltjes zullen er vast volgend jaar ook nog wel zijn.
Ik ben er blij mee, mijn vrouw houd nog steeds van me, en ik van haar natuurlijk :lol:
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

drnjstj
Clublid
Clublid

Bericht door drnjstj » vr apr 19 2013 10:34 pm

Er is ook niet 1 objectief voor iedereen.
Een 300m f4 is top maar niet voor iedereen.

Dit is voor jou de beste, ik wil je dan ook feliciteren met je top aankoop, ga je veel plezier aan hebben.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr apr 19 2013 10:50 pm

Je hebt het goed aangepakt en bij een verkoper met verstand van zaken de verschillende objectieven uitgetest en bent zo tot de voor jou juiste keuze gekomen (met instemming van de baas :D ).
Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe aankoop!
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » vr apr 19 2013 10:56 pm

Gefeliciteerd, ga je veel plezier mee beleven.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » vr apr 19 2013 11:13 pm

Gefeliciteerd met je keuze.
Volgens mij een weloverwogen keuze, altijd goed.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » vr apr 19 2013 11:17 pm

ArendV schreef:Je hebt het goed aangepakt en bij een verkoper met verstand van zaken de verschillende objectieven uitgetest en bent zo tot de voor jou juiste keuze gekomen (met instemming van de baas :D ).
Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe aankoop!
Voor iedereen heel veel dank voor adviezen, tips, gebruikers ervaringen etc. Ik heb daar ongelooflijk veel aan gehad en uiteindelijk tot een keuze kunnen komen. Dat het niet exact is geworden wat ik voor ogen had, mag de pret niet drukken. In mijn achterhoofd liep ik ook wel warm voor dit objectief maar dan het exemplaar hiervoor omdat ik deze altijd wel te duur vond. Maar idd met de algehele goedkeuring van " de baas", is het toch de duurdere geworden die in de nabije toekomst ook wel met een TC uitgerust zou kunnen worden. :wink2:
Nogmaals dank voor allen. :D
M.v.g Peter.

ROLANDPHOTO
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door ROLANDPHOTO » za apr 20 2013 12:07 am

Peter,mag ik hem morgen effe lenen?

Mooi lensje lijkt me.
CLUBLID>

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » za apr 20 2013 12:24 am

ROLANDPHOTO schreef:Peter,mag ik hem morgen effe lenen?

Mooi lensje lijkt me.
Ehh moet er effe een nachtje over slapen :mrgreen: idd een heel mooi lensje.
Kom morgenmiddag wel effe bij je langs. :wink2:
Moet morgenvroeg eerst nog effe 4 uurtjes "overwerken" Zal wel vaker moeten gebeuren nu. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
M.v.g Peter.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”