Ik heb vooral gekeken naar de 2e opname met die mensen.
Vergroot full frame is het helaas behoorlijk "bagger". Er is echt maar weinig scherp.
135mm, 1/250 sec, VR aan, diafragma F5.6 zou IMO een beter beeld op moeten leveren. Zeker daar de standaard verscherping op 4 staat.
De door mij eerder aangehaalde personen als waar het scherptevlak zou lopen zijn aan die randen ook niet echt mooi scherp, maar een behoorlijk verloop van dat scherptevlak is wel waarneembaar.
Om het goed zichtbaar te krijgen en te "overdrijven" heb ik in Nikon Capture NX2 de verscherping van 4 naar 7 geschoven.
Scroll ik dan op de
rechterkant / rand bij 100% vergroting van onder naar boven, is het scherpste punt helemaal bovenaan de afrastering in de rechter bovenhoek waar je boven het zeil nog een horizontale buis van het hek ziet, met kleine verticale "streepjes" van het hekwerk eronder.
Scroll ik aan de linkerrand van onder naar boven, is de uiterste linkerrand eigenlijk nergens scherp, maar het scherptevlak lijkt zich daar dan toch min of meer te concentreren vanaf de vrouw helemaal op die linkerrand met rode jas en donkere bril, links van de boom, vrouw met blond haar (je ziet alleen het haar) en de kop er net boven achter de man met dikke das, en dan daar weer een beetje rechts ervan de man met rode jas die ietwat naar beneden kijkt naar een wit papier.
In het midden is de man met blauwe jas vrij aardig scherp, en verder iets op de personen erachter.
Al met al een erg scheef verloop van de scherpte. Het lijkt eerder wat diagonaal en zelfs wat "gekanteld" te lopen, daar waar je toch min of meer zou moeten verwachten dat het scherptevlak ongeveer op dezelfde hoogte over de hele breedte hetzelfde zou moeten lopen.
Ik vrees dat je objectief een (behoorlijke) klap heeft gehad, waardoor intern wat lensdelen scheef en/of gedecentreerd zitten. Ik hoop voor je dat er niet meer onderdelen beschadigd zijn. (Bepaalde gegoten onderdelen kunnen makkelijk scheuren).
Van de muurfoto als zijnde een plat vlak is een stuk minder af te lezen hoe een scherptevlak loopt (je staat er overigens niet recht voor), alleen dat alles ontzettend onscherp is, behalve het centrum, en zelfs daar is het beeld niet strak. Je ziet zelfs een verloop in scherpte tussen de linkerkant van de barometer en de rechterkant en de stenen muur er net langs. Links is dan scherper.
Ik zou het objectief maar insturen naar Nikon Service om het na te laten kijken. Maar ik verwacht daarbij een behoorlijke kostenpost. Vraag eerst een offerte op.