60x60 eind resultaat reportage

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Christhaa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

60x60 eind resultaat reportage

Bericht door Christhaa » di mei 07 2013 9:08 pm

Zoals misschien al gezien hebben ben ik bezig met een school opdracht.
We moeten uit eindelijk een 60x60 inleveren en dit is het eind resultaat.

Afbeelding
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 60x60 eind resultaat reportage

Bericht door justme » di mei 07 2013 9:25 pm

Eerste wat opvalt in je collage is de foto rechtsboven die niet uitgelijnd is als de rest.

Daarnaast zou ik die blauw gele lijnen weghalen en of omruilen met de zwarte achtergrond. Dit maakt eea wat minder zwaar, en meer fris en sportief. Kijk anders eens naar de website van de club qua layout en stijl. Misschien dat je toch nog wat extra Photoshop werk kunt doen door bv het cambuurlogo en iets misschien van de Jupiler league overwinning? Misschien zelfs de foto rechtsonderin de grootste maken, omdat dit toch een van de unieke momenten in de cambuur geschiedenis is.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » di mei 07 2013 10:36 pm

Helaas moet ik concluderen dat er aan de opmaak erg veel mankeert.
Dat stoort in de presentatie.
Als je PS werkt, kun je een raster over je foto heenleggen en controleren.
De maatverdeling in orde maken en klaar is Kees.
Toch weer een tikkie slordigheid Christhaa, leer ervan, het is je al vele malen door meerdere mensen gezegd, en je maakt daar geen vorderingen in !!
Wellicht kun je het nog wat aanpassen.

Succes.
Vrgr
Tiny

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo mei 08 2013 1:28 am

Haha, Christha.
Je kan wel zien dat jouw interesse niet in deze tak van fotografie zit. :D
Volgens mijn ben ook zelf ook héél blij als dit achter de rug is.

Maar goed, inderdaad ik zou er iets meer aandacht in leggen, hoe "boring" ook.
Als ik zie hoe creatief je bent met modellen en settings/producties daarvoor MOET je zeker beter kunnen.
Btw ik vind die "Cambuur-randjes" dus weer wel heel leuk gevonden ;)

Succes!
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 08 2013 3:00 am

wiebeterpstra schreef:Eerste wat opvalt in je collage is de foto rechtsboven die niet uitgelijnd is als de rest.
Rest is ook niet helemaal netjes uitgelijnd hoor. Zie opmerkingen van jettiny.
jettiny schreef: Als je PS werkt, kun je een raster over je foto heenleggen en controleren.
Daarbij van die blauwe magneetrandjes trekken, wordt het helemaal simpel om foto's netjes uit te lijnen.

Als je rechtsboven eigenlijk teveel ruimte hebt om het goed te kunnen uitlijnen, misschien kun je nog ergens een plaatsje reserveren voor het logo van de club zelf. Die geel/blauwe randjes vind ik bij dit soort clubfoto's juist prima kunnen.
Daarbij zou ik wel proberen de kleuren precies in die clubkleuren te krijgen, nu wijkt met name het blauw wat af, maar ook het geel lijkt net wat anders te zijn. Haal anders een shirt in huis voor een juist vergelijk (voor print). Of nog simpeler met een pipetje de kleuren uit de website van Cambuur halen: http://www.cambuur.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo mei 08 2013 6:24 am

Om een 'duit' in het zakje te doen; je zou natuurlijk ook de collage iets aan kunnen passen?
Het logo van Cambuur toevoegen is een goed plan, die kun je wellicht de plaats in laten nemen van zo'n publieksfoto?

Het lijkt me 'vanzelfsprekend' dat je de juiste kleuren gebruikt; de kleuren van Cambuur (gehaald uit het logo) zijn:

Blauw: #3C64AE (RGB 60/100/174 - CMYK 90/57/0/0)
Geel: #F2D746 (RGB 242/215/70 - CMYK 1/13/81/0)

Bedenk goed welke kleuren-combi je waarvoor gebruikt, maar met bovenstaande gegevens moet je op elk 'medium' (scherm of print) met de juiste kleuren kunnen komen.

Denk qua opmaak ook niet teveel in 'rechte lijnen' (zoals je nu gedaan hebt); dingen kunnen juist ook expres 'scheef' of niet 'exact even groot en/of uitgelijnd'.
Vraag je af wat je met je collage wilt vertellen, het mooie is dat je al een '60x60' hebt als basis; dat sluit al uit dat je het 'staand' of 'liggend' opmaakt.
Maar de 60x60 zou ook een ruit kunnen zijn natuurlijk - als voorbeeld.
Vrij naar een ex-collega op de studio bij ons "bedenk eerst WAT je wilt vertellen met een opmaak, daarna HOE en pas dáárna met welke onderdelen"; zodat je niet 'beperkt' blijft tot "ik heb x foto's en hoe krijg ik die in dit vierkant?"

Je hebt laten zien dat je met kritiek goed om kunt gaan, ik ben benieuwd of je hier wat mee kunt: succes!

(en we zien/horen natuurlijk graag wat het uiteindelijk geworden is, en wat de school ervan vond)
Laatst gewijzigd door DannySan op wo mei 08 2013 8:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » wo mei 08 2013 8:47 am

Sharkey schreef:Haha, Christha.

Btw ik vind die "Cambuur-randjes" dus weer wel heel leuk gevonden ;)
Léon Obers schreef: Rest is ook niet helemaal netjes uitgelijnd hoor.

Als je rechtsboven eigenlijk teveel ruimte hebt om het goed te kunnen uitlijnen, misschien kun je nog ergens een plaatsje reserveren voor het logo van de club zelf. Die geel/blauwe randjes vind ik bij dit soort clubfoto's juist prima kunnen.
Daarbij zou ik wel proberen de kleuren precies in die clubkleuren te krijgen, nu wijkt met name het blauw wat af, maar ook het geel lijkt net wat anders te zijn. Haal anders een shirt in huis voor een juist vergelijk (voor print). Of nog simpeler met een pipetje de kleuren uit de website van Cambuur halen: http://www.cambuur.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik had de foto op mn Iphone bekeken, en had niet zo snel gekeken dat die andere foto's ook niet uitgelijnd stonden.

Maar zoals gezegd kan je dit heel gemakkelijk in Photoshop uitvoeren.
Let er trouwens wel op, dat alle je document in photoshop de nodige DPI behoudt, met al die foto's, het zal gauw een groot document zijn, zal vast boven de 300 DPI, dan wel 600DPI afgedrukt worden maar volgens mij is dat met foto's niet haalbaar. Maar let hier wel op, dus foto's 1:1 importeren, en niet gaan verkleinen, maar je document vergroten zodat de foto's 1:1 in de collage passen. ( lijkt mij qua kwaliteit output het beste, toch? als je in photoshop al instelt op 60x60 cm en 300 DPI en je foto's daarop aanpassen zou misschien ook kunnen? )

wat ik qua clubkleuren nog zou overwegen is dit :

gezien de collage, valt veel blauw op in je foto's, misschien dat je dus meer met geel gaat spelen in photoshop, in je kaders, of achtergrond?

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo mei 08 2013 8:51 am

Eigenlijk maak je een 'opmaak' natuurlijk niet in Photoshop; maar in Indesign.
Daarin maak je een document van het 'juiste formaat' en de juiste instellingen; en plaats je de originele foto's als "link"; en pas bij het maken van je 'eindproduct' worden die foto's 'meegenomen' als de bewerkte beelden.
Dan krijg je het beste (grafische) resultaat (maar dat zal vanuit mijn werk-situatie komen, aangezien ik op een reclame-bureau werk).

Ok, back on topic!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 08 2013 9:22 am

Opmaak programma is natuurlijk het mooiste als je gewend bent veel op te maken. Maar voor een sporadische collage kan het ook prima in Photoshop. Bespaart je het inleren en "abonneren" op de CC van Adobe om met InDesign te werken. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo mei 08 2013 4:17 pm

Voor mijn doeleinden kom ik ook goed weg met PS :D

Vrgr
Tiny

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo mei 08 2013 4:26 pm

@ Léon en Tiny: natuurlijk helemaal gelijk, het was ook een 'spinsel' van mijn kant; en ingegeven vanuit mijn werk-situatie.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo mei 08 2013 4:33 pm

:D ik snap het . :D

Vrgr
Tiny

Plaats reactie