Het belangrijkste onderdeel van een camera is de fotograaf
Ik ben het wel gedeeltelijk met Rubba eens maar denk dat het toch nog iets meer te objectiveren is. Straatfotografie (journalistiek) hecht meer aan het moment en minder aan de techniek. Bij studiofotografie gaat het meer om de techniek en minder om het moment. m.a.w. de fotograaf die een oorlog in beeld brengt werkt heel anders als een fotograaf die een modecollectie aan de man moet zien te brengen. Wie is meer fotograaf ??Rubba schreef:Het blijft geblaat in de ruimte wat mij betreft. We praten over meningen. De een vindt compositie belangrijk...de ander gaat voor andere zaken. Fotografie gaat verder dan alleen maar het juiste onderwerp op het juiste moment. Het gaat om iemands voorkeur...
Daarbij komt dat bijna alle beroepsfotografen werken met professionele spullen. Zeker zullen daar uitzonderingen zijn. Maar hoe beter je spullen des te meer je eruit kunt halen. Alonso rijdt nu eenmaal sneller in een Ferrari dan in een R4. (maar het blijft een top klasse coureur waar hij ook in rijdt.)
Ik denk dat je een camera beter met een fiets kan vergelijken. Dit omdat het vermogen niet uit de fiets maar uit de coureur komt.luc schreef:Ja, en in een R4 zal hij nooit een F1 wedstrijd winnen maar als hij om boodschappen moet rijd hij liever met de R4 dan met zijn F1 bolide... en zo is het met camera's ook.
Ik vind de foto's op je website schitterend. Echt klasse!
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/
- roel
- Forumlid
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: zo nov 14 2004 11:52 pm
- Locatie: Arnhem
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Waarmee je de stelling bevestigt! Je kunt een beginnend fietser op de duurste en meest geavanceerde racefiets zetten en hij zal weinig sneller rijden dan wanneer je 'm op een goedkope fiets zet. Bij de prof is dat anders. Dan is namelijk de fiets mede-beslissend. Die prof is namelijk dusdanig afgetraind, dat het verschil in fiets er werkelijk toe doet.Marten schreef:Maar de Tour wordt toch echt op de beste racefietsen gereden.Pruimpit schreef:Ik denk dat je een camera beter met een fiets kan vergelijken. Dit omdat het vermogen niet uit de fiets maar uit de coureur komt.
Duw een beginnend, onervaren fotograaf een D3 met toplens in zijn handen en de foto's zullen echt niet beter zijn dan die met een D40 met kitlens. De prof-fotograaf zal werkelijk betere foto's kunnen maken met de dure set. Dus... het zijn de nuances. Tussen hetgeen ik hiervoor schrijf, zitten ook veel gradaties. Er zitten vrij veel grijstinten tussen zwart en wit...

Misschien stom maar ik doe dat eigenlijk altijd. Naast fotograferen fiets ik zelf eigenlijk vrij veel (ongeveer 250 a 300 km per week).Pruimpit schreef: Ik denk dat je een camera beter met een fiets kan vergelijken. Dit omdat het vermogen niet uit de fiets maar uit de coureur komt.
Laatst haalde ik een man in van 72 jaar en hij reed op een nieuwe Pinarello Dogma afgemonteerd met het duurste materiaal en met een setje campa Bora tubewielen. Het fietsje snel op waarde geschat zo een 5 a 6 duizend euro. Hij kon na eigen zeggen "geen deuk meer in een pakje boter fietsen" hij had 2 hartoperaties achter de rug en droeg nu sinds kort een pacemaker en hij mocht dus ook eigenlijk helemaal niet meer "hard" fietsen van de dokter. Maar hij was ape trots en dolgelukkig met zijn nieuwe fiets...
Die fiets was dus wel de reden dat de man nu nog op de fiets zat of dat goed voor hem was of niet in het midden latend.
Ik denk dat dit voor fotografie ook geld dat vaak een nieuwe betere en/of meer mogelijkheden camera ook uitnodigt om te fotograferen terwijl wij allemaal weten dat je met een eenvoudige of zelfs met de camera die al jaren in de kast ligt net zulke of misschien zelfs nog wel betere opnames kunt maken.
Fotograferen is net als fietsen je moet het gewoon veel doen om er echt goed in te worden en of het superdelux is of op een oud brik maakt dan eigenlijk niet zoveel uit.
schieten kan iedereen foto's maken is slechts enkelen voorbehouden.
ik denk ook dat het erg afhangt van wat je leuk vindt om te fotograferen. als ik als voorbeeld de laatste 3 jaar vakantie in kreta de foto's terug kijk ben ik niet alleen wat beeld (compositie) maar mede door betere apparatuur er enorm op vooruitgegaan.
natuurlijk beter kan het altijd maar is beter ook mooier en waar leggen we de grens in hoever we gaan om Gods creatie te verfraaien of te veranderen in welk fotoprogaramma dan ook?
het houdt simpek weg nooit op , na de d3 en de d300 komen weer nieuwe coolpixen en dan waarschijnlijk de d80s en d90 en een d30 ?>
een ding staat als een pal boven water, ik leef als of elke dag je laatste dag kan zijn en probeer zo veel mogelijk lol te hebben en foto'ste maken
ciao
ik denk ook dat het erg afhangt van wat je leuk vindt om te fotograferen. als ik als voorbeeld de laatste 3 jaar vakantie in kreta de foto's terug kijk ben ik niet alleen wat beeld (compositie) maar mede door betere apparatuur er enorm op vooruitgegaan.
natuurlijk beter kan het altijd maar is beter ook mooier en waar leggen we de grens in hoever we gaan om Gods creatie te verfraaien of te veranderen in welk fotoprogaramma dan ook?
het houdt simpek weg nooit op , na de d3 en de d300 komen weer nieuwe coolpixen en dan waarschijnlijk de d80s en d90 en een d30 ?>
een ding staat als een pal boven water, ik leef als of elke dag je laatste dag kan zijn en probeer zo veel mogelijk lol te hebben en foto'ste maken
ciao