Ik gebruik de 300mm F4 vrijwel dagelijks voor vogelfotografie. Maar dan met de TC 1.4 (tot een half jaar geleden met een Kenko 300 Pro, die ook prima is). Want dat levert echt veel scherpere resultaten op dan met een TC 1.7.
Bovendien heb je wat meer lichtsterkte en een snellere AF, wat vooral voor vliegende vogels wel zo prettig is.
Verder is het voor een optimaal resultaat eigenlijk noodzakelijk dat je minstens een stop diafragmeert als je met een converter werkt. Met een 1.4 dus werken op F8 en met een 1.7 nog een halve stop meer. Je foto's zijn met vol open diafragma genomen. Wel begrijpelijk omdat je met een 1.7 weinig speelruimte hebt, maar het komt het resultaat bepaald niet ten goede.
Als ik je platen zo bekijk zou ik je willen adviseren eens een TC 1.4 te proberen. Ik weet zeker dan je dan scherpere platen krijgt.
Eerste pogingen vogelfotografie
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Eerste pogingen vogelfotografie
Gezien de gebruikte combi vind ik de foto's niet gelukt.
Je kan met de 300 F4 met de 1.7 echt fantastische resultaten behalen , voorbeelden genoeg op het web.
Probeer is op bv. een bloempotje op een behoorlijke afstand het e.a. uit.
Maak het voor jezelf niet te ingewikkeld en schiet op A of S en kies een vast iso.
Knijp je diafragma naar bv. Naar F9 voor meer scherpte
Jammer dat de volledige exif er niet in zit want kan nu niet zien hoe je belicht hebt o.a.
Oefening baart kunst , deze tak van fotografie heb je niet zomaar onder de knie .
Je kan met de 300 F4 met de 1.7 echt fantastische resultaten behalen , voorbeelden genoeg op het web.
Probeer is op bv. een bloempotje op een behoorlijke afstand het e.a. uit.
Maak het voor jezelf niet te ingewikkeld en schiet op A of S en kies een vast iso.
Knijp je diafragma naar bv. Naar F9 voor meer scherpte
Jammer dat de volledige exif er niet in zit want kan nu niet zien hoe je belicht hebt o.a.
Oefening baart kunst , deze tak van fotografie heb je niet zomaar onder de knie .
-
- Forumlid
Met alle respect. maar ik krijg met een 300 F4 en een 1.7 wel redelijke resultaten, maar zeker niet fantastisch, zoals met de 1.4. En dan heb ik het nog niet eens over de AF, die behoorlijk onbetrouwbaar wordt en gaat hunten.
De 1.7 werkt wel super op mijn 300mm F2.8.
De 1.7 werkt wel super op mijn 300mm F2.8.
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Voor een eerste en tweede poging vind ik dit echt heel goede resultaten! Inderdaad kan het percentage geslaagde foto's alleen nog maar beter worden door oefening en ervaring.
Ik vind zelf de M-stand in combinatie met auto-ISO meer controle over het resultaat geven dan de A of S-stand.
Mijn standaard instelling is dan 1/1000 bij f/11 (maar dat is vooral ook ivm met het door mij gebruikte objectief), met auto-iso, spotmeting, 1 AF-punt. Voor zittende vogels gebruik ik AF-S. Het diafragma hoeft bij jou niet zo ver geknepen te worden, uitproberen hoe ver wel.
Ik vind zelf de M-stand in combinatie met auto-ISO meer controle over het resultaat geven dan de A of S-stand.
Mijn standaard instelling is dan 1/1000 bij f/11 (maar dat is vooral ook ivm met het door mij gebruikte objectief), met auto-iso, spotmeting, 1 AF-punt. Voor zittende vogels gebruik ik AF-S. Het diafragma hoeft bij jou niet zo ver geknepen te worden, uitproberen hoe ver wel.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra